Dünyada sanayi devrimi sonrasında
teknolojinin gelişmesine bağlı olarak hızlı kentleşme hareketleri, nüfus
artışı, insanların doğayı bilinçsiz kullanımı ve doğaya hâkim olma düşüncesi
görülmüştür. Yaşanan bu olayların sonucunda, doğal peyzaj dokusu bozularak doğa
ile uyumlu olmayan kültürel peyzajlar ortaya çıkmış ve çevre sorunları insan
yaşamını tehdit edecek önemli boyutlara ulaşmıştır. İnsanların çevreye bakış
açılarını değiştirmeleri için üniversite öğrencilerinin çevre eğitimi alıp
bilinçlenmeleri daha güvenli bir gelecek sağlamak adına önemlidir. Bu çalışmada,
Amasya Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Kentsel Tasarım ve Peyzaj Mimarlığı
Bölümü lisans programında eğitim gören öğrencilerin çevre ile ilgili konularda
farkındalık, bilinç ve duyarlılık seviyelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu
amaç doğrultusunda birinci sınıf, ikinci sınıf, üçüncü sınıf ve dördüncü sınıf
öğrencilerinden olmak üzere toplam 112 öğrenci ile yüz yüze anket çalışması
gerçekleştirilmiştir. Anket sorularına verilen cevapların frekans (yüzde)
değerleri ve sorular arasındaki ilişkiler Ki-Kare testi ile SPSS 16.0 programı
kullanılarak analiz edilmiştir Elde edilen bulgulara dayanılarak, öğrencilerin %84,3’ünün
çevre ile ilgili konularda farkında, bilinçli ve duyarlı olduğu, %15,7’sinin ise
farkında, bilinçli ve duyarlı olmadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin
üniversitede almış oldukları çevre içerikli dersler, öğrencilerin okudukları
sınıf ile çevreye karşı olan farkındalık, bilinç ve duyarlılık seviyeleri
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin
okudukları sınıf haricinde demografik
ve sosyo-ekonomik özelliklerine bağlı olmaksızın çevre sorunlarının
farkında olduğu ve gündelik yaşamlarındaki tutum ve davranış biçimleri ile
çevreye duyarlı olduğu görülmektedir.
Çevre farkındalığı çevre bilinci çevre duyarlılığı çevre eğitimi Amasya
Due to the development of technology after the
industrial revolution in the world, rapid urbanization movements, population
growth, people's unconscious use of nature and the idea of dominating nature
have been observed. As a result of these events,
the natural landscape texture has deteriorated and cultural landscapes that are
incompatible with nature have emerged, and environmental problems have reached
important dimensions that threaten human life. In order for university
students to change their perspective on the environment, their environmental
education and awareness should be provided to provide a safer future. This study aims to determine the
environmental awareness, environmental education and awareness levels of
students studying in Amasya University Faculty of Architecture Urban Design and
Landscape Architecture undergraduate program. For this purpose, a survey was applied to 112 students face to face,
including first grade, second grade, third grade and fourth grade students.
The frequency (percent) values of the
answers given to the survey questions and the relationship between the
questions were analyzed with the Chi-Square test using the SPSS 16.0 program.
Research findings show that 84.3% of the students are aware, conscious
and sensitive about environmental issues, and 15.7% are not aware, conscious
and sensitive. It shows that
there is a statistically significant relationship between environmental courses
taken by students, students’ classroom and the levels of awareness, consciousness
and sensitivity towards the environment. It is concluded that students
are aware of environmental problems and are sensitive to the environment with
their attitudes and behaviors in their daily lives, regardless of their
demographic and socio-economic characteristics.
Environmental awareness environmental consciousness environmental sensitivity environmental education Amasya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimarlık |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 19 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 2 |