Bu çalışmada temel lojistik faaliyetlerden biri olan uluslararası
taşımacılık gelirleri ile döviz kuru arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışma
üç bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın birinci bölümünde Türkiye’nin taşımacılık sektörü
incelenmiştir. Bu bölümde modlar arası ayrım yapılmış olup karayolu taşımacılığı
ile havayolu taşımacılığındaki gelişmelere vurgu yapılmıştır. Çalışmanın ikinci
bölümünde dış ticaret, döviz kuru, taşımacılık gelirleri arasındaki ilişki incelenmiştir.
Yerli paranın değer kaybetmesi ile ihracat arasında, ihracat ile de lojistik arasında
pozitif yönlü bir ilişki olduğu nedenleriyle vurgulanmıştır. Çalışmanın son bölümünde
ise bir uygulama yapılmıştır. Döviz kurunu temsilen dolar kuru, taşımacılık
gelirlerini temsilen de ödemeler bilançosundan taşımacılık gelirleri verileri
kullanılmış olup söz konusu veriler 1992 – 2015 dönemleri arasını kapsamaktadır. Bağımlı değişkenin uluslararası taşımacılık gelirleri,
bağımsız değişkenin dolar kuru olduğu bir regresyon modeli tahmin edilmiştir. Sonuç
itibariyle, dolar kurundaki bir birimli artışın uluslararası taşımacılık gelirlerini
55 birim arttırdığı gözlemlenmiştir.
In this study, the relationship between the income from international
transportation and the exchange rate is researched. The study consists of three
sections. In the first section, the shipping sector of Turkey is reviewed. Accordingly,
the developments in road transportation and air transportation in Turkey are
emphasized by segregating the modes. In the second section, the relationship among
foreign trade and exchange rate and shipping income is examined. It is
emphasized by explaining the causes that there are relationships in positive
direction between the value-loss of domestic currency and exportation, and also
between exportation and logistics. An application is presented in the last
section of the study. USD exchange rate has been used as a representative of
exchange rate, and the data of transportation income on the balance of
international payments has been used as a representative of transportation income.
The relevant data have beengathered for the period of 1992-2015. Then, a regression
model has been developed in which the dependent variable is the international
shipping income and the independent variable is USD exchange rate. As a
conclusion, it has been observed that each unit increase in USD exchange rate
provides 55 units increase in the international transportation income.
Subjects | Economics, Business Administration |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2015 |
Submission Date | November 12, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.