Research Article
BibTex RIS Cite

CONSUMERS ' THOUGHTS ON RETRO MARKETING: A RESEARCH IN ANTALYA

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 959 - 983, 27.07.2021
https://doi.org/10.30798/makuiibf.859371

Abstract

In the process of information society, the fact that enterprises face global competition in a global market makes it necessary to develop alternative methods in the field of marketing as in other areas. Retro marketing is one of these methods that aim to increase customer satisfaction and can be used as a marketing strategy for businesses. This study focuses on determining the thoughts of consumers on retro marketing and examining the concept of retro marketing in terms of the socio-demographic characteristics of consumers. In line with this purpose, an online questionnaire with easy sampling method was applied to 645 participants living in Antalya. As a result of the study, statistically significant differences were found in the nostalgia sub-dimension according to age and occupation variables in the retro marketing scale.

References

  • Altuntuğ, N. (2011). The Nostalgic Dimension of Marketing Which Addresses Values, Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3 (2), 265-273.
  • Anonim, (2019a). Türk Dil Kurumu Sözlükleri, Erişim 02 Aralık 2019, https://www.sozluk.gov.tr/?kelime=nostalji.
  • Anonim, (2019b). Retro Pazarlama, Erişim 02 Aralık 2019 http://www.yenipazaryeri.blogspot.com.tr/2015/09/retro-pazarlama.html.
  • Anonim, (2019c). Son dönemin modası: Retro pazarlama, Erişim 02 Aralık 2019, http://www.thebrandage.com/dosya-konusu-son-doenemin-modasi-retro-pazarlama.
  • Turanlı, C. (2019). Retro pazarlama, retro yaklaşım, Erişim 02 Aralık 2019, https://farketing.com/retro-pazarlama.
  • Arslan, B. and Öz, A. (2017). The Effect of Retro-Looking Products Oriented Consumer Attitude on Brand Loyalty, 2nd World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship (WCTIE-2017), (4), 158-170.
  • Arslan, B. and Yetkin, B., Ö. (2017). Determining The Individual Factors That Affect Consumer Attitudes Towards Retro Products, Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (1), 92-108.
  • Babacan, M. and Onat, F. (2002). Postmodern Pazarlama Perspektifi, Ege Akademik Bakış Dergisi, 2 (1), 11-20.
  • Brown, S. (1999). Retro-Marketing: Yesterday’s Tomorrows, Today!, Marketing Intelligence & Planning, 17 (7), 363-376.
  • Brown, S., Kozinets, R., V. and Sherry, J., F. (2003). Sell Me the Old, Old Story: Retromarketing Management and the Art of Brand Revival, Journal of Customer Behaviour, 2, 133-147.
  • Castellano, S., Ivanova, O., Adnane, M., Safraou, I. and Schiavone, F. (2013). Back to the Future: Adoption and Diffusion of Innovation in Retro-Industries, European Journal of Innovation Management, 16 (4), 385-404.
  • Cattaneo, E. and Guerini, C. (2012). Assessing the Revival Potential of Brands From the Past: How Relevant is Nostalgia in Retro Branding Strategies?, Journal of Brand Management, 19 (8), 680–687.
  • Clemente-Ricolfe, J. and Enguer-Gosálbez, P. (2018). Exploring the Potential Market for Retro Products: An Empirical Analysis, Italian Sociological Review, 8 (3), 379-396.
  • Çankaya, D. (2013). Pazarlama İletişim Açısından İkonlaşan “Türkan Şoray” ve Filmlerinin Afiş Çözümlemeleri, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 3 (1), 12-23.
  • Dağdaş, G. (2013). İşletmelerde retro pazarlama uygulamalarının müşteri bağlılığına etkileri üzerine bir araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi Ve Pazarlama Bilim Dalı, Selçuk Üniversitesi.
  • Demir, F., O. (2008). Nostalgic Play of Marketing: Retro Branding, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 33, 29-41. Dogerlioglu-Demir, K., Tansuhaj, P., Cote, J. and Akpinar, E. (2017). Value Integration Effects on Evaluations of Retro Brands, Journal of Business Research, 77, 124-130.
  • Eser, Z. (2007). Nostaljinin Pazar Bölümleme Değişkeni Olarak Kullanılması Üzerine Kavramsal Bir Çalışma A Conceptual Study On The Use Of Nostalgıa As A Market Segmentatıon Varıable, Journal of Commerce & Tourism Education Faculty, 1, 115-130.
  • Eser, Z., Korkmaz, S. and Öztürk, A.S. (2011). Pazarlama: kavramlar-ilkeler-kararlar, Gözden Geçirilmiş ve Güncellenmiş 2.Baskı. İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. (M. Küçük, Çev.). Birinci Basım. Temmuz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gökaliler, E. and Arslan, Z. (2015). Connecting to the Past, A New Marketing Approach: A Study on Consumer Perception on Brand Indetity and Brand Image through Retro Marketing, Global Media Journal TR Edition, 6 (11), 240-260.
  • Grębosz, M. and Pointet, J., M. (2015). The “Retro” Trend in Marketing Communication Strategy of Global Brands, Journal of Intercultural Management, 7 (3), 119–132.
  • Günay, N. G. (2009). Deneyimsel Pazarlama ve Mekan Oluşturma (Placemaking), Pi Dergisi, Kış /01, 30-34.
  • Gürbüz, S. and Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yöntem-analiz. Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Hemetsberger, A., Rosanelli, K., C. and Mueller, B. (2012). Grandma’s Fridge is Cool The Meaning of Retro Brands for Young Consumers, Advances in Consumer Research, 38, 242-248.
  • Kadıoğlu Kaban, Z. (2014). Tüketim İletişimi: Süreçler Algılar ve Tüketici. 1. Baskı. İstanbul: Pales Yayıncılık.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın.
  • Kaya, İ. (2010). Pazarlama Bi’Tanedir! Bir Pazarlamalar Ansiklopedisi. 1. Baskı. İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Keskin, H., D. and Memiş, S. (2011). Retro Marketıng And Some Examples About Its Applıcatıon In Marketıng, Suleyman Demirel University The Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, 16 (3), 191-202.
  • Korkmaz, S., Eser, Z., Öztürk, A.S. (2009). Pazarlama: kavramlar-ilkeler-kararlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kotler, P., Kartajaya, H. and Setiawan, I. (2011). Pazarlama 3.0. (K. Dündar, Çev.). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Kotler, P. (2005). A’dan Z’ye Pazarlama Pazarlamayla İlgili Herkesin Bilmesi Gereken 80 Kavram, (A. Kalem Bakkal, Çev.). 2. Baskı. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Mucuk, İ. (2014). Pazarlama İlkeleri, Gözden Geçirilmiş 20.Baskı. İstanbul: Türkmen Kitapevi.
  • Odabaşı, Y. (2004). Postmodern Pazarlama. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Odabaşı, Y. (2017). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Ogechukwu, D., A. (2014). As It Was in the Beginning, so Shall It Be, World Without End Retro-Marketing: The Art of Bringing Back to Life/Revitalizing an Old Brand (Product) The Nigerian Experience, British Journal of Marketing Studies, 2 (1), 32-58.
  • Pınarbaşı, F. and Türkyılmaz, C., A. (2017). The Role of Retro Brand Experience in Repurchase Intention and Brand Loyalty, Journal of Research in Business & Social Science, 6 (2), 13-25.
  • Sarıçiçek, R., Çopuroğlu, F., Ç. and Korkmaz, İ., H. (2017). Brand Identity and Brand Image of Consumers in Retro Marketing Context : A Research on GAUN Academicians, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (2), 345-358. Sennett, R. (2009). Yeni Kapitalizmin Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Şahin, A. (2007). Postmodern Pazarlama Tüketim ve Tüketici, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 2 (2), 359-366.
  • Şahin, E. and Kaya, F. (2009). Within Retro Marketing the Effect of Retro Brand Tendencies of the Consumers on the Retro Brand Awareness and Retro Brand Trust: A Research in Konya, The Journal of International Social Sciences, 29 (1), 227-248.
  • Tabachnick, Barbara G. and Fidell, Linda S. (2013). Using multivariate statistics (Sixth edition). United States: Pearson Education.
  • Tekeoğlu T., N. and Tığlı, M. (2016). A Pılot Study About Recall And Recognıtıon Of Dead Brands From The Vıewpoınt Of Retro Marketıng, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12, 278-290.
  • Tükenmez, A., Hocaoğlu, M., Gelbal, E. and Çavuşoğlu, S., B. (2017). The Effects Of Retro Marketġng On Consumer Perceptġon And Behavġor: The Sample Of Football Fan Group, he Journal of Social Science, 4 (15), 509-520.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2017). Yıllara Göre İl Nüfusları. Erişim 20 Aralık 2018, http://tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist.
  • Warhol, A. (2010). Andy Warhol Felsefesi. İstanbul: Sel Yayıncılık.

TÜKETİCİLERİN RETRO PAZARLAMAYA YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ: ANTALYA İLİNDE BİR ARAŞTIRMA

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 959 - 983, 27.07.2021
https://doi.org/10.30798/makuiibf.859371

Abstract

Bilgi toplumu sürecinde işletmelerin, global bir pazarda, küresel rekabetle karşı karşıya olması diğer alanlarda olduğu gibi pazarlama alanında da alternatif yöntemler geliştirilmesini gerekli kılmaktadır. Odak noktasında müşteri memnuniyetini artırma amacı güden ve işletmeler için pazarlama stratejisi olarak kullanılabilecek bu yöntemlerden biri de retro pazarlamadır. Bu çalışmada, tüketicilerin retro pazarlamaya yönelik düşüncelerini belirlemeye ve retro pazarlama kavramını tüketicilerin sosyo-demografik özellikleri açısından incelemeye odaklanılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Antalya’da yaşayan 645 katılımcıya kolayda örnekleme yöntemi ile online anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda retro pazarlama ölçeğinde yaş durumuna ve meslek değişkenine göre nostalji alt boyutunda istatistiki olarak anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır.

References

  • Altuntuğ, N. (2011). The Nostalgic Dimension of Marketing Which Addresses Values, Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3 (2), 265-273.
  • Anonim, (2019a). Türk Dil Kurumu Sözlükleri, Erişim 02 Aralık 2019, https://www.sozluk.gov.tr/?kelime=nostalji.
  • Anonim, (2019b). Retro Pazarlama, Erişim 02 Aralık 2019 http://www.yenipazaryeri.blogspot.com.tr/2015/09/retro-pazarlama.html.
  • Anonim, (2019c). Son dönemin modası: Retro pazarlama, Erişim 02 Aralık 2019, http://www.thebrandage.com/dosya-konusu-son-doenemin-modasi-retro-pazarlama.
  • Turanlı, C. (2019). Retro pazarlama, retro yaklaşım, Erişim 02 Aralık 2019, https://farketing.com/retro-pazarlama.
  • Arslan, B. and Öz, A. (2017). The Effect of Retro-Looking Products Oriented Consumer Attitude on Brand Loyalty, 2nd World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship (WCTIE-2017), (4), 158-170.
  • Arslan, B. and Yetkin, B., Ö. (2017). Determining The Individual Factors That Affect Consumer Attitudes Towards Retro Products, Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (1), 92-108.
  • Babacan, M. and Onat, F. (2002). Postmodern Pazarlama Perspektifi, Ege Akademik Bakış Dergisi, 2 (1), 11-20.
  • Brown, S. (1999). Retro-Marketing: Yesterday’s Tomorrows, Today!, Marketing Intelligence & Planning, 17 (7), 363-376.
  • Brown, S., Kozinets, R., V. and Sherry, J., F. (2003). Sell Me the Old, Old Story: Retromarketing Management and the Art of Brand Revival, Journal of Customer Behaviour, 2, 133-147.
  • Castellano, S., Ivanova, O., Adnane, M., Safraou, I. and Schiavone, F. (2013). Back to the Future: Adoption and Diffusion of Innovation in Retro-Industries, European Journal of Innovation Management, 16 (4), 385-404.
  • Cattaneo, E. and Guerini, C. (2012). Assessing the Revival Potential of Brands From the Past: How Relevant is Nostalgia in Retro Branding Strategies?, Journal of Brand Management, 19 (8), 680–687.
  • Clemente-Ricolfe, J. and Enguer-Gosálbez, P. (2018). Exploring the Potential Market for Retro Products: An Empirical Analysis, Italian Sociological Review, 8 (3), 379-396.
  • Çankaya, D. (2013). Pazarlama İletişim Açısından İkonlaşan “Türkan Şoray” ve Filmlerinin Afiş Çözümlemeleri, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 3 (1), 12-23.
  • Dağdaş, G. (2013). İşletmelerde retro pazarlama uygulamalarının müşteri bağlılığına etkileri üzerine bir araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Üretim Yönetimi Ve Pazarlama Bilim Dalı, Selçuk Üniversitesi.
  • Demir, F., O. (2008). Nostalgic Play of Marketing: Retro Branding, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 33, 29-41. Dogerlioglu-Demir, K., Tansuhaj, P., Cote, J. and Akpinar, E. (2017). Value Integration Effects on Evaluations of Retro Brands, Journal of Business Research, 77, 124-130.
  • Eser, Z. (2007). Nostaljinin Pazar Bölümleme Değişkeni Olarak Kullanılması Üzerine Kavramsal Bir Çalışma A Conceptual Study On The Use Of Nostalgıa As A Market Segmentatıon Varıable, Journal of Commerce & Tourism Education Faculty, 1, 115-130.
  • Eser, Z., Korkmaz, S. and Öztürk, A.S. (2011). Pazarlama: kavramlar-ilkeler-kararlar, Gözden Geçirilmiş ve Güncellenmiş 2.Baskı. İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. (M. Küçük, Çev.). Birinci Basım. Temmuz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gökaliler, E. and Arslan, Z. (2015). Connecting to the Past, A New Marketing Approach: A Study on Consumer Perception on Brand Indetity and Brand Image through Retro Marketing, Global Media Journal TR Edition, 6 (11), 240-260.
  • Grębosz, M. and Pointet, J., M. (2015). The “Retro” Trend in Marketing Communication Strategy of Global Brands, Journal of Intercultural Management, 7 (3), 119–132.
  • Günay, N. G. (2009). Deneyimsel Pazarlama ve Mekan Oluşturma (Placemaking), Pi Dergisi, Kış /01, 30-34.
  • Gürbüz, S. and Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yöntem-analiz. Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Hemetsberger, A., Rosanelli, K., C. and Mueller, B. (2012). Grandma’s Fridge is Cool The Meaning of Retro Brands for Young Consumers, Advances in Consumer Research, 38, 242-248.
  • Kadıoğlu Kaban, Z. (2014). Tüketim İletişimi: Süreçler Algılar ve Tüketici. 1. Baskı. İstanbul: Pales Yayıncılık.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın.
  • Kaya, İ. (2010). Pazarlama Bi’Tanedir! Bir Pazarlamalar Ansiklopedisi. 1. Baskı. İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Keskin, H., D. and Memiş, S. (2011). Retro Marketıng And Some Examples About Its Applıcatıon In Marketıng, Suleyman Demirel University The Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, 16 (3), 191-202.
  • Korkmaz, S., Eser, Z., Öztürk, A.S. (2009). Pazarlama: kavramlar-ilkeler-kararlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kotler, P., Kartajaya, H. and Setiawan, I. (2011). Pazarlama 3.0. (K. Dündar, Çev.). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Kotler, P. (2005). A’dan Z’ye Pazarlama Pazarlamayla İlgili Herkesin Bilmesi Gereken 80 Kavram, (A. Kalem Bakkal, Çev.). 2. Baskı. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Mucuk, İ. (2014). Pazarlama İlkeleri, Gözden Geçirilmiş 20.Baskı. İstanbul: Türkmen Kitapevi.
  • Odabaşı, Y. (2004). Postmodern Pazarlama. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Odabaşı, Y. (2017). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Ogechukwu, D., A. (2014). As It Was in the Beginning, so Shall It Be, World Without End Retro-Marketing: The Art of Bringing Back to Life/Revitalizing an Old Brand (Product) The Nigerian Experience, British Journal of Marketing Studies, 2 (1), 32-58.
  • Pınarbaşı, F. and Türkyılmaz, C., A. (2017). The Role of Retro Brand Experience in Repurchase Intention and Brand Loyalty, Journal of Research in Business & Social Science, 6 (2), 13-25.
  • Sarıçiçek, R., Çopuroğlu, F., Ç. and Korkmaz, İ., H. (2017). Brand Identity and Brand Image of Consumers in Retro Marketing Context : A Research on GAUN Academicians, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (2), 345-358. Sennett, R. (2009). Yeni Kapitalizmin Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Şahin, A. (2007). Postmodern Pazarlama Tüketim ve Tüketici, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 2 (2), 359-366.
  • Şahin, E. and Kaya, F. (2009). Within Retro Marketing the Effect of Retro Brand Tendencies of the Consumers on the Retro Brand Awareness and Retro Brand Trust: A Research in Konya, The Journal of International Social Sciences, 29 (1), 227-248.
  • Tabachnick, Barbara G. and Fidell, Linda S. (2013). Using multivariate statistics (Sixth edition). United States: Pearson Education.
  • Tekeoğlu T., N. and Tığlı, M. (2016). A Pılot Study About Recall And Recognıtıon Of Dead Brands From The Vıewpoınt Of Retro Marketıng, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12, 278-290.
  • Tükenmez, A., Hocaoğlu, M., Gelbal, E. and Çavuşoğlu, S., B. (2017). The Effects Of Retro Marketġng On Consumer Perceptġon And Behavġor: The Sample Of Football Fan Group, he Journal of Social Science, 4 (15), 509-520.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2017). Yıllara Göre İl Nüfusları. Erişim 20 Aralık 2018, http://tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist.
  • Warhol, A. (2010). Andy Warhol Felsefesi. İstanbul: Sel Yayıncılık.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Articles
Authors

Mükerrem Oral 0000-0001-7960-1148

Publication Date July 27, 2021
Submission Date January 12, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Oral, M. (2021). CONSUMERS ’ THOUGHTS ON RETRO MARKETING: A RESEARCH IN ANTALYA. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 8(2), 959-983. https://doi.org/10.30798/makuiibf.859371

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.