In the process of information society, the fact that enterprises face global competition in a global market makes it necessary to develop alternative methods in the field of marketing as in other areas. Retro marketing is one of these methods that aim to increase customer satisfaction and can be used as a marketing strategy for businesses. This study focuses on determining the thoughts of consumers on retro marketing and examining the concept of retro marketing in terms of the socio-demographic characteristics of consumers. In line with this purpose, an online questionnaire with easy sampling method was applied to 645 participants living in Antalya. As a result of the study, statistically significant differences were found in the nostalgia sub-dimension according to age and occupation variables in the retro marketing scale.
Bilgi toplumu sürecinde işletmelerin, global bir pazarda, küresel rekabetle karşı karşıya olması diğer alanlarda olduğu gibi pazarlama alanında da alternatif yöntemler geliştirilmesini gerekli kılmaktadır. Odak noktasında müşteri memnuniyetini artırma amacı güden ve işletmeler için pazarlama stratejisi olarak kullanılabilecek bu yöntemlerden biri de retro pazarlamadır. Bu çalışmada, tüketicilerin retro pazarlamaya yönelik düşüncelerini belirlemeye ve retro pazarlama kavramını tüketicilerin sosyo-demografik özellikleri açısından incelemeye odaklanılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Antalya’da yaşayan 645 katılımcıya kolayda örnekleme yöntemi ile online anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda retro pazarlama ölçeğinde yaş durumuna ve meslek değişkenine göre nostalji alt boyutunda istatistiki olarak anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 27, 2021 |
Submission Date | January 12, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.