Research Article
BibTex RIS Cite

Antrenörlük Yapan Bireylerin Ayakkabı Tercihlerinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 2 Issue: 2, 40 - 52, 19.12.2024
https://doi.org/10.70701/makusbd.1571097

Abstract

Bu çalışmanın amacı, aktif olarak antrenörlük yapan bireylerin ayakkabı tercihlerinin araştırılmasıdır. Çalışmanın verileri uygun örnekleme modeli ile belirlenmiş aktif olarak antrenörlük yapan 80 kadın ve 272 erkek olmak üzere toplam 352 antrenör üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada bireylerin ayakkabı tercihlerini belirlemek için “Ayakkabı Tercihleri Ölçeği” ve katılımcıların cinsiyet, yaş, çalıştırdıkları branş grubu ve ayakkabı numarası gibi bilgileri edinmek “Kişisel Bilgi Formu” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin analizinde, ikili grupların karşılaştırılmasında Mann–Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; kadın antrenörlerin erkek antrenörlere göre ayakkabı tercihinde daha seçici olduğu, 20-40 yaş arası antrenörlerin de 41 yaş ve üzerindeki antrenörlere göre ayakkabı tercihinde daha seçici olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte bireysel branş antrenörlerinin takım sporu antrenörlerine göre ayakkabı tercihlerine daha çok önem verdiği bulunmuştur. Bu bulgular, antrenörlerin ayakkabı tercihlerinde demografik ve branş bazında belirgin farklılıklar olduğunu göstermektedir. Araştırma sonuçları, kişisel tercihler ve profesyonel gereksinimlerin ayakkabı seçiminde önemli rol oynadığını, özellikle cinsiyet, yaş ve spor branşı gibi faktörlerin bu süreçte belirleyici olduğunu ortaya koymaktadır.

References

  • Andrade, R. É., & Santos, T. R. T. (2023). Selection of running shoes by amateur runners: characterization and association with the self-reported history of injury. Fisioterapia e Pesquisa, 29, 386-396.
  • Ayten, İ. (2019). Okul sporlarında antrenör olarak yer alan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin liderlik algıları ile liderlik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bilbil, E. K., & Aydınlıoğlu, Ö. (2018). Sosyal sorumluluk kampanyalarının marka farkındalığı bağlamında değerlendirilmesi: Cumhuriyet Üniversitesi örneği. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5(1), 38-58.
  • Biricik, Y. (2019). Spor endüstrisinde müşteri bağlılığı: Spor ayakkabısı pazarına yönelik bir araştırma. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 10(3).
  • Catlin, J. (2004). Brand loyalty comes with age. Brand Strategy, 181(4), 42.
  • Coppola, A. M., Ward, R. M., & Freysinger, V. J. (2014). Coaches’ communication of sport body image: Experiences of female athletes. Journal of applied sport psychology, 26(1), 1-16.
  • Coutinho, P., Ribeiro, J., da Silva, S. M., Fonseca, A. M., & Mesquita, I. (2021). The influence of parents, coaches, and peers in the long-term development of highly skilled and less skilled volleyball players. Frontiers in Psychology, 12, 667542.
  • Duman, N. (2018). Sporcularda başarı motivasyonu ve özerk benlik yönetimi ilişkisinde antrenörün sporculara yönelik öğretimsel liderlik davranışlarının rolü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Enke, R. C., Laskowski, E. R., & Thomsen, K. M. (2009). Running shoe selection criteria among adolescent cross-country runners. PM&R, 1(9), 816-819.
  • Ersoy, A., Arpaci, F., & Aksoy, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin giysi ve ayakkabı tüketiminde markaya yönelik davranış ve tercihleri. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi(14).
  • Gezgez, Z. (2016). Modern Antrenörlük. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Göksu, F. (2010). Spor ürünlerine yönelik marka sadakati üzerine bİr araştirma. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty of Communication Journal, 1(39), 43-58.
  • Karafes, E., & Yıldırım, G. (2013). Kurumsal sosyal sorumluluk kampanyalarinin tüketici satin alma davranişlari üzerindeki etkisi: İletişim fakültesi öğrencileri üzerinde bir alan çalışması. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 77-98.
  • Karparova, I. (2021). Running biomechanics and selection of sports shoes in benefit to amateur athletes. Trakia Journal of Sciences, 19(1), 841-846.
  • Lang, M., McMahon, J., Girginov, V., & Marttinen, R. (2022). Child abuse in sport education contexts. In: Routledge.
  • Lin, S., Song, Y., Cen, X., Bálint, K., Fekete, G., & Sun, D. (2022). The implications of sports biomechanics studies on the research and development of running shoes: A systematic review. Bioengineering, 9(10), 497.
  • Manley, A. J. (2009). Expectancies and their consequences within the coach-athlete relationship: and athlete-centred investigation. PhD Thesis, University of Southampton.
  • Onurlubaş, E., & Öztürk, D. (2019). Y kuşağındaki kişilerin marka logolarıyla ilgili görüşlerinin belirlenmesi: Spor ayakkabı örneği. Kesit Akademi Dergisi(17), 85-108.
  • Özmen, H., & Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Polat, E., Yalçın, A., Yıldız, K., & Sönmezoğlu, U. (2017). Üniversite öğrencilerinin spor ürünlerine yönelik ilişkisel pazarlama çerçevesinde marka sadakatlerinin incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 58-70.
  • Short, S. E., & Short, M. W. (2005). Essay: Role of the coach in the coach-athlete relationship. The Lancet, 366, S29-S30.
  • Stevens, J., Lathrop, A., & Bradish, C. (2005). Tracking Generation Y: A contemporary sport consumer profile. Journal of Sport Management, 19(3), 254-277.
  • Sunay, H. (2013). Coaching practises of first and second leauge women-men volleyball coaches in Turkey. Life Sciences Journal, 10(7), 556-561.
  • Uzun, A., & Karaçam, A. (2024) Ayakkabı tercihlerini belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Sportive, 7(2), 273-287.
  • Uzun, A., & Sofuoğlu, H. Z. (2023). Spor ayakkabılarının gelişimi ve spordaki etkileri. Sportive, 6(1), 40-50.
  • Ünal, H. (2019). Spor giyim markası tüketicilerinin kurumsal sosyal sorumluluk algısının marka denkliği unsurları üzerine etkisinin araştırılması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(63), 1341-1350.
  • Veljkovic, A. A., Djurovic, D., Dimic, I., Mujanovic, R., & Markovic, K. Z. (2016). College athletes’ perceptions of coaching behaviours: Differences between individual and team sports. Baltic Journal of Sport and Health Sciences, 2(101).
  • Yoh, T., Mohr, M., & Gordon, B. (2006). The effect of gender on Korean teens’ athletic footwear purchasing. The Sport Journal, 9(1), 180-189.

Investigation Of The Shoe Preferences Of Coaching Individuals

Year 2024, Volume: 2 Issue: 2, 40 - 52, 19.12.2024
https://doi.org/10.70701/makusbd.1571097

Abstract

The purpose of this study is to investigate the shoe preferences of individuals who are actively coaching. The data of the study was conducted on a total of 352 coaches, 80 women and 272 men, who were actively coaching, determined by the appropriate sampling model. In the study, "Shoe Preferences Scale" was used to determine individuals' shoe preferences, and "Personal Information Form" was used as a data collection tool to obtain information such as gender, age, branch group they work in and shoe size of the participants. In data analysis, Mann–Whitney U test was used to compare paired groups. According to the research results; It was concluded that female coaches are more selective in choosing shoes than male coaches, and coaches between the ages of 20-40 are more selective in choosing shoes compared to coaches aged 41 and over. However, it was found that individual branch coaches attach more importance to shoe preferences than team sports coaches. These findings show that there are significant differences in coaches' shoe preferences on a demographic and branch basis. Research results reveal that personal preferences and professional requirements play an important role in shoe selection, and that factors such as gender, age and sports branch are decisive in this process.

References

  • Andrade, R. É., & Santos, T. R. T. (2023). Selection of running shoes by amateur runners: characterization and association with the self-reported history of injury. Fisioterapia e Pesquisa, 29, 386-396.
  • Ayten, İ. (2019). Okul sporlarında antrenör olarak yer alan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin liderlik algıları ile liderlik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bilbil, E. K., & Aydınlıoğlu, Ö. (2018). Sosyal sorumluluk kampanyalarının marka farkındalığı bağlamında değerlendirilmesi: Cumhuriyet Üniversitesi örneği. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5(1), 38-58.
  • Biricik, Y. (2019). Spor endüstrisinde müşteri bağlılığı: Spor ayakkabısı pazarına yönelik bir araştırma. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 10(3).
  • Catlin, J. (2004). Brand loyalty comes with age. Brand Strategy, 181(4), 42.
  • Coppola, A. M., Ward, R. M., & Freysinger, V. J. (2014). Coaches’ communication of sport body image: Experiences of female athletes. Journal of applied sport psychology, 26(1), 1-16.
  • Coutinho, P., Ribeiro, J., da Silva, S. M., Fonseca, A. M., & Mesquita, I. (2021). The influence of parents, coaches, and peers in the long-term development of highly skilled and less skilled volleyball players. Frontiers in Psychology, 12, 667542.
  • Duman, N. (2018). Sporcularda başarı motivasyonu ve özerk benlik yönetimi ilişkisinde antrenörün sporculara yönelik öğretimsel liderlik davranışlarının rolü. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Enke, R. C., Laskowski, E. R., & Thomsen, K. M. (2009). Running shoe selection criteria among adolescent cross-country runners. PM&R, 1(9), 816-819.
  • Ersoy, A., Arpaci, F., & Aksoy, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin giysi ve ayakkabı tüketiminde markaya yönelik davranış ve tercihleri. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi(14).
  • Gezgez, Z. (2016). Modern Antrenörlük. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Göksu, F. (2010). Spor ürünlerine yönelik marka sadakati üzerine bİr araştirma. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty of Communication Journal, 1(39), 43-58.
  • Karafes, E., & Yıldırım, G. (2013). Kurumsal sosyal sorumluluk kampanyalarinin tüketici satin alma davranişlari üzerindeki etkisi: İletişim fakültesi öğrencileri üzerinde bir alan çalışması. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 77-98.
  • Karparova, I. (2021). Running biomechanics and selection of sports shoes in benefit to amateur athletes. Trakia Journal of Sciences, 19(1), 841-846.
  • Lang, M., McMahon, J., Girginov, V., & Marttinen, R. (2022). Child abuse in sport education contexts. In: Routledge.
  • Lin, S., Song, Y., Cen, X., Bálint, K., Fekete, G., & Sun, D. (2022). The implications of sports biomechanics studies on the research and development of running shoes: A systematic review. Bioengineering, 9(10), 497.
  • Manley, A. J. (2009). Expectancies and their consequences within the coach-athlete relationship: and athlete-centred investigation. PhD Thesis, University of Southampton.
  • Onurlubaş, E., & Öztürk, D. (2019). Y kuşağındaki kişilerin marka logolarıyla ilgili görüşlerinin belirlenmesi: Spor ayakkabı örneği. Kesit Akademi Dergisi(17), 85-108.
  • Özmen, H., & Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Polat, E., Yalçın, A., Yıldız, K., & Sönmezoğlu, U. (2017). Üniversite öğrencilerinin spor ürünlerine yönelik ilişkisel pazarlama çerçevesinde marka sadakatlerinin incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 58-70.
  • Short, S. E., & Short, M. W. (2005). Essay: Role of the coach in the coach-athlete relationship. The Lancet, 366, S29-S30.
  • Stevens, J., Lathrop, A., & Bradish, C. (2005). Tracking Generation Y: A contemporary sport consumer profile. Journal of Sport Management, 19(3), 254-277.
  • Sunay, H. (2013). Coaching practises of first and second leauge women-men volleyball coaches in Turkey. Life Sciences Journal, 10(7), 556-561.
  • Uzun, A., & Karaçam, A. (2024) Ayakkabı tercihlerini belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Sportive, 7(2), 273-287.
  • Uzun, A., & Sofuoğlu, H. Z. (2023). Spor ayakkabılarının gelişimi ve spordaki etkileri. Sportive, 6(1), 40-50.
  • Ünal, H. (2019). Spor giyim markası tüketicilerinin kurumsal sosyal sorumluluk algısının marka denkliği unsurları üzerine etkisinin araştırılması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(63), 1341-1350.
  • Veljkovic, A. A., Djurovic, D., Dimic, I., Mujanovic, R., & Markovic, K. Z. (2016). College athletes’ perceptions of coaching behaviours: Differences between individual and team sports. Baltic Journal of Sport and Health Sciences, 2(101).
  • Yoh, T., Mohr, M., & Gordon, B. (2006). The effect of gender on Korean teens’ athletic footwear purchasing. The Sport Journal, 9(1), 180-189.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Activity and Health
Journal Section Research Articles
Authors

Ali Erkek 0000-0002-5656-357X

Ahmet Yıldırım 0009-0009-3750-9656

Early Pub Date December 12, 2024
Publication Date December 19, 2024
Submission Date October 21, 2024
Acceptance Date December 11, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Erkek, A., & Yıldırım, A. (2024). Antrenörlük Yapan Bireylerin Ayakkabı Tercihlerinin İncelenmesi. Burdur Mehmet Akif Ersoy University Journal of Sports Sciences, 2(2), 40-52. https://doi.org/10.70701/makusbd.1571097


Burdur Mehmet Akif Ersoy University Journal of Sports Sciences is a scientific and refereed journal published twice a year in June and December.

Burdur Mehmet Akif Ersoy University Journal of Sport Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC 4.0).

percent_0    29634      29633

The Burdur Mehmet Akif Ersoy University Journal of Sports Sciences, established under TÜBİTAK-ULAKBİM DergiPark Akademik, is evaluated under section b of the National Article criteria for Associate Professorship.