Classical Turkish music, which has been continuing to be fed with the Middle Ages Islamic world since the 10th century, owes its development to the pieces written by many theorists and composers, especially Fârâbî, İbn-î Sînâ, Safüyüddin Urmevî, Abdülkâdir Merâgî, Bedri Dilşad, Lâdikli Mehmed Çelebi, Abdülbâkî Nâsır Dede, Dimitri Cantemir, Rauf Yektâ. In these pieces, explanations are given on the concept of maqam, the formation of maqam, the factors affecting its formation (caesura, prepotent, course), and its classification. Especially in the pieces having been written since the fifteenth century, there is a distinction in the classification, with the word maqam being mentioned more frequently. In the research, it is aimed to investigate the change in the concept of maqam in Classical Turkish music in the historical process and to see the theoretical approaches of theorists and composers to the concept of maqam. The study, within the framework of maqam definitions and classifications, is limited to the period between the 13th and 20th centuries. In the research, it is seen that the fifteenth century was a transition period as a maqam expression style, and since this century, maqam narrations have been made with note and course focusing rather than quartets and quintuplets.
--
10. yüzyıl ile beraber Orta Çağ İslâm dünyasından beslenmeye devam eden klâsik Türk müziği, başta Fârâbî, İbn-î Sînâ, Safüyüddin Urmevî, Abdülkâdir Merâgî, Bedri Dilşad, Lâdikli Mehmed Çelebi, Abdülbâkî Nâsır Dede, Dimitri Cantemir, Rauf Yektâ olmak üzere pek çok kuramcı ve bestekârın yazmış oldukları eserlerle gelişimini sürdürmüştür. Bu eserlerde makam kavramı, makamın oluşumu, oluşumuna etki eden faktörler (durak, güçlü, seyir) ve sınıflandırması üzerine açıklamalar yapılmıştır. Özellikle on beşinci yüzyıldan itibaren yazılan eserlerde makam kelimesinin daha sık zikredilmesiyle birlikte yapılan sınıflandırmalarda bir farklılık göze çarpmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden tarihsel araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışma, makam tanımları ve sınıflandırmaları çerçevesinde 13-20. yüzyıl arasındaki süreç ile sınırlandırılmıştır. Araştırmada on beşinci yüzyılın makam anlatım tarzı olarak bir geçiş dönemi olduğu ve bu yüzyıldan itibaren makam anlatımlarının dörtlü beşlilerden ziyâde perde ve seyir odaklı yapıldığı tespit edimiştir.
çalışma herhangi bir kurum tarafından desteklenmemektedir
--
İlginiz için şimdiden teşekkür eder iyi çalışmalar dilerim
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Cultural Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | -- |
Early Pub Date | November 29, 2023 |
Publication Date | November 30, 2023 |
Submission Date | April 28, 2023 |
Acceptance Date | May 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |