Conference Paper
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMENLERİN DEMOKRASİ ANLAYIŞI BAĞLAMINDA GELİŞMİŞLİK SEVİYESİNİN DEMOKRATİK SİYASİ KÜLTÜRÜN OLUŞMASI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ - THE EFFECTS OF DEMOCRATIC POLITICAL CULTURE OF THE COUNTRY DEVELOPMENT LEVEL ON THE DEMOCRACY UNDERSTANDING OF TEACHERS

Year 2017, , 448 - 459, 30.09.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.316298

Abstract

Siyasi
kültür bir toplumun siyasal olaylara bakış tarzı, yaklaşımıdır. Demokratik
siyasi kültür ise toplumu oluşturan bireylerin evrensel demokrasi ilkelerine
sahip olması ve yaşamının her safhasında bu ölçülere göre davranmasıdır.
Demokrasi ve demokratik ölçütler günümüzde en çok kullanılan kavramlardan
biridir. Toplumların tarihsel süreçleri incelendiğinde sürekli olarak bir
değişim ve dönüşümün (modernleşme) olduğu görülmektedir. Bu değişim ve
dönüşümle beraber geleneklerden kopma, toplumların zaman ve mekân anlayışında
farklılaşma ortaya çıkmaktadır. Siyasi kültür de bu değişim ve dönüşümden, yani
modernleşmeden etkilenerek değişime uğramaktadır. Dinamik bir yapıya sahip olan
ve değişime açık olan siyasi kültürün demokratik ölçütler çerçevesinde oluşturulmasında,
öğretmenlere önemli görevler düşmektedir. Siyasi kültürün oluşma evrelerinden
biri olan okullarda görev yapan öğretmenlerin demokratik değerlere sahip olması
ve sahip olduğu değerleri yansıtması gerekmektedir. Demokratik değerler
ekseninde siyasal kültürün gelişmesinde başka bir husus ise ülkelerin
gelişmişlik seviyesidir. Gelişmiş ülkelerle, az gelişmiş ya da gelişmekte olan
ülkeler arasında demokratik değerler açısından farklılıklar mevcuttur.
Gelişmişlik seviyesi ülke içindeki bireylerin hayata bakış açısını,
beklentisini ve birbiriyle olan ilişkisini etkilenmektedir. Öğretmenler de
toplumların bir parçasıdır. Dolayısıyla, toplumların gelişmişlik seviyesi ile
demokrasi arasında ilişkinin olup olmaması, gelişmişlik seviyesinin öğretmenler
üzerindeki etkisinin eğitilenlere ve eğitim sistemi üzerine yansımasının nasıl
olduğunun belirlenmesi bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır.



Bu
doğrultuda, çalışma ile ilgili kuramsal tartışmalar ve değerlendirmeler
yapılarak, gelişmişlik düzeyi ile demokrasi arasındaki bağ kurularak, öğretmenlerin
demokratik siyasi kültür üzerindeki etkileri tartışılacaktır.  

References

  • Almond, G. A., & Verba , S. (1965). The Civic Culture. California: SAGE Publication. Bardhan, P. (2004). Democracy and Development: A Complex Relationship. https://myweb.rollins.edu/tlairson/asiabus/bardhandemocdev.pdf. Bulut, C., & Başbay, A. (2014). Öğretmenlerin Çokkültürlü Yeterlik Algılarının İncelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, Sayı: 23(3), s. 957-978. Chang, H.-J. (2003). Kalkınma Reçetelerinin Gerçek Yüzü, (Çev: T.A. Onmuş), . İstanbul: İletişim Yayınları. CİA. (2016). Nisan 20, 2016 tarihinde The World Factbook: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/sa.html adresinden alındı Çetin, B. (2014). Eğitim ve Kalkınma İlişkisi: Türkiye Örneği. Karaman: Karaman Mehmetbey Üniversitesi, Soyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Dahl, R. (2001). Demokrasi Üstüne, (Çev: B. Kadıoğlu). Ankara: Phoenix Yayınları. Dewey, J. (1996). Demokrasi ve Eğitim, (Çev: M.S. Otaran). İstanbul: Başarı Yayınları. Doğan, A. (2005). Demokrasi ve Ekonomik Gelişme. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 25, s. 1-19. Freedom in the, W. (2016). Freedom House,https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2016. Giroux, H. A., & McLaren, P. (1986). Teacher Education and the Politics of Engagement: The Case for Democratic Schooling. Harvard Educational Review, Sayı: 56(3), s. 213-239. Heywood, A. (2016). Siyaset Teorisi. Ankara: Liberte Yayıncılık. İnsel, A. (1991). Siyasal Bir Süreç Olarak İktisadi Kalkınma. Birikim, S.21, s. 12-23. Karasar, N. (1972). Eğitim ve Politik Gelişme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 63-69. Komşuoğlu, A. (2014). Birlikte Yaşamayı Öğrenmek, Politik Dostluk ve Eğitim. İstanbul: h2o Yayıncılık. Lipset, M. S. (1986). Siyasal İnsan (Çev. Mete Tunçay). Ankara: V Yayınları. Oktay, C. (2014). Siyaset Bilimi İncelemeleri. İstanbul: Alfa Yayınları. Özsoy, S. (2009). Türk Modernleşmesi, Demokrasi ve Eğitim: Dewey Perspektifinden Bir Çözümleme. Kuram ve Uygulamalarda Eğitim Bilimleri, Sayı: 9 (4), s. 1895-1931. Schwarzenbach, S. (2005). Democracy and Friendship. Journal of Social Philosophy, S. 36/2, s. 231-254. Şişman, M., Güleş, H., & Dönmez, A. (2010). Demokratik Bir Okul Kültürü İçin Yeterlilikler Çerçevesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , Sayı: 3/1, s. 167-182. Tuncel, G., & Balcı, A. (2015). Demokratik Toplumlarda Öğretmen Nitelikleri ve Öğrencilere Yansımaları. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı: 31, s. 82-97.
Year 2017, , 448 - 459, 30.09.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.316298

Abstract

References

  • Almond, G. A., & Verba , S. (1965). The Civic Culture. California: SAGE Publication. Bardhan, P. (2004). Democracy and Development: A Complex Relationship. https://myweb.rollins.edu/tlairson/asiabus/bardhandemocdev.pdf. Bulut, C., & Başbay, A. (2014). Öğretmenlerin Çokkültürlü Yeterlik Algılarının İncelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, Sayı: 23(3), s. 957-978. Chang, H.-J. (2003). Kalkınma Reçetelerinin Gerçek Yüzü, (Çev: T.A. Onmuş), . İstanbul: İletişim Yayınları. CİA. (2016). Nisan 20, 2016 tarihinde The World Factbook: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/sa.html adresinden alındı Çetin, B. (2014). Eğitim ve Kalkınma İlişkisi: Türkiye Örneği. Karaman: Karaman Mehmetbey Üniversitesi, Soyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Dahl, R. (2001). Demokrasi Üstüne, (Çev: B. Kadıoğlu). Ankara: Phoenix Yayınları. Dewey, J. (1996). Demokrasi ve Eğitim, (Çev: M.S. Otaran). İstanbul: Başarı Yayınları. Doğan, A. (2005). Demokrasi ve Ekonomik Gelişme. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 25, s. 1-19. Freedom in the, W. (2016). Freedom House,https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2016. Giroux, H. A., & McLaren, P. (1986). Teacher Education and the Politics of Engagement: The Case for Democratic Schooling. Harvard Educational Review, Sayı: 56(3), s. 213-239. Heywood, A. (2016). Siyaset Teorisi. Ankara: Liberte Yayıncılık. İnsel, A. (1991). Siyasal Bir Süreç Olarak İktisadi Kalkınma. Birikim, S.21, s. 12-23. Karasar, N. (1972). Eğitim ve Politik Gelişme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 63-69. Komşuoğlu, A. (2014). Birlikte Yaşamayı Öğrenmek, Politik Dostluk ve Eğitim. İstanbul: h2o Yayıncılık. Lipset, M. S. (1986). Siyasal İnsan (Çev. Mete Tunçay). Ankara: V Yayınları. Oktay, C. (2014). Siyaset Bilimi İncelemeleri. İstanbul: Alfa Yayınları. Özsoy, S. (2009). Türk Modernleşmesi, Demokrasi ve Eğitim: Dewey Perspektifinden Bir Çözümleme. Kuram ve Uygulamalarda Eğitim Bilimleri, Sayı: 9 (4), s. 1895-1931. Schwarzenbach, S. (2005). Democracy and Friendship. Journal of Social Philosophy, S. 36/2, s. 231-254. Şişman, M., Güleş, H., & Dönmez, A. (2010). Demokratik Bir Okul Kültürü İçin Yeterlilikler Çerçevesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , Sayı: 3/1, s. 167-182. Tuncel, G., & Balcı, A. (2015). Demokratik Toplumlarda Öğretmen Nitelikleri ve Öğrencilere Yansımaları. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı: 31, s. 82-97.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Ali Fuat Gökçe

Publication Date September 30, 2017
Submission Date May 27, 2017
Acceptance Date August 10, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Gökçe, A. F. (2017). ÖĞRETMENLERİN DEMOKRASİ ANLAYIŞI BAĞLAMINDA GELİŞMİŞLİK SEVİYESİNİN DEMOKRATİK SİYASİ KÜLTÜRÜN OLUŞMASI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ - THE EFFECTS OF DEMOCRATIC POLITICAL CULTURE OF THE COUNTRY DEVELOPMENT LEVEL ON THE DEMOCRACY UNDERSTANDING OF TEACHERS. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 9(20), 448-459. https://doi.org/10.20875/makusobed.316298