The purpose of this study is to examine the effect of
informal learning environments for the aimed mathematics course on the
attitudes of middle school students towards mathematics lessons. For this
purpose, two middle schools, which are equal to each other in socioeconomic
terms, were selected from the middle schools in the province center in the
Mediterranean region. In the selection process of the schools, it has been
considered that the likelihood of encountering with visual materials, games and
activities on mathematics is relatively lower, there are no such kind of
mathematics learning areas, and schools are preferred by students for
relatively lower socioeconomic level. Therefore, purposeful sampling was opted
for to determine the schools where the research was conducted and the students
included in the research. The research has a semi-experimental model in
pre-test, post-test control group. In the experimental period, the social areas
are equipped with mathematical equations, rules, cartoons, modeling and games.
In the second semester of 2016-2017 academic year, mathematical related games
were introduced and played in elective mathematics classes and breaks for about
two and a half months. For the students in the control group, no intervention
was made. In both schools, the 22 item "Mathematics Attitude Scale for
Middle School Students" developed by Önal (2013) was applied to 369
students at all class levels from 5th to 8th grades. The Cronbach Alpha
coefficients calculated for the reliability of the data obtained from the study
are acceptable for both measurements. Dependent and independent group t-tests
were used to test the effect of the informal learning environment on attitude
scores on mathematics of experimental and control groups. As a result of the
research, it was found that attitude scale towards math was a statistically
significant difference in the anxiety and necessity sub-dimensions for the experimental
group and some suggestions were made based on the findings.
Bu araştırmanın amacı matematik dersine yönelik informal
öğrenme ortamlarının ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik
tutumlarına olan etkisini incelemektir. Bu amaçla Akdeniz bölgesinde yer alan
bir ilin merkezindeki ortaokullardan sosyoekonomik açıdan birbirine denk iki
ortaokul seçilmiştir. Bu okullar seçilirken ilgili okullarda bu tür matematik
öğrenme alanlarının olmaması ve öğrencilerin matematikle ilgili oyun, etkinlik
vb. görsel materyalle karşılaşma ihtimallerinin düşük olduğu görece daha düşük
sosyoekonomik düzeye sahip okulların seçimine dikkat edilmiştir. Dolayısıyla
araştırmanın yürütüldüğü okullar ve araştırmaya dahil edilen öğrencilerin
belirlenmesinde amaçlı örnekleme yoluna gidilmiştir. Araştırma ön test son test
deney kontrol gruplu yarı deneysel modelindedir. Deneysel süreçte deney
grubundaki öğrencilerin okullarındaki ortak kullanım alanlarına matematikle
ilgili formül, kural, karikatür, modelleme ve oyun vb. çalışmalar yapıldıktan
sonra 2016-2017 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde yaklaşık iki ay süreyle
seçmeli matematik dersleri ve teneffüslerde matematikle alakalı oyunlar
tanıtılıp oynanmıştır. Kontrol grubundaki öğrenciler için ise herhangi bir
müdahalede bulunulmamıştır. Her iki okulda da 5. sınıftan 8. sınıfa kadar tüm
sınıf düzeyindeki 369 öğrenciye uygulama
öncesinde ve sonrasında Önal (2013) tarafından geliştirilen 5’li likert
tipindeki 22 maddelik “Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Matematik Tutum Ölçeği
(OÖYMTÖ)” uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin güvenirliği için
hesaplanan Cronbach Alpha katsayıları her iki ölçüm için de kabuledilebilir
düzeydedir. Deney ve kontrol gruplarının matematiğe yönelik tutum puanları
üzerinde oluşturulan informal öğrenme ortamının etkisini test etmek üzere
ilişkili ve ilişkisiz gruplar t testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda
matematiğe yönelik tutum ölçeğinin kaygı ve gereklilik alt boyutlarında deney
grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olduğu görülmüş ve
bulgulara dayalı olarak bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2018 |
Submission Date | November 25, 2017 |
Acceptance Date | March 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |