Medya marketlerindeki çok hızlı endüstrileşme bu alanın küreselleşmesine neden olmaktadır. Üretilen medya materyalleri merkez ülkelerden çevre ülkelere doğru aktarmakta ve dünyanın her yerinde çocuğa ilişkin popüler kültür alanını etkilemektedir. Söz konusu ulusal ve yerel kültür alanı dışındaki bu kültür oluşumları, çocuğun toplumsallaşması üzerinde etkili olmaktadır. Çünkü çocuğun dikkatini çekebilecek niteliklere sahip kitaplarla bu alan manipule edilmektedir. Uluslarararası endüstrilerde hazırlanan bu kitapların içeriklerinde, yetişkin dünyasına ait çeşitli kalıp yargılara yer verilerek çocuğun dünyası inşa edilmektedir. Dünyanın hangi kültüründe olursa olsun bu endüstriyel ürünler, çocukları ortak eylem ve düşünce metaforlarına değer ve norm dizgelerine yönlendirmekte, bu yolla çocukların davranışlarını biçimlendirmektedir. Çocuk kitaplarında yer alan Pembe Panter, Peter Pan, vb. gibi karakterler görsel medya ile birlikte popüler kültür içinde yer alarak güncelleşmektedir. Bu karakterlerin özellikleri ilişki ve iletişim biçimleri diğer ulusal endüstrilerce üretilmiş çocuk kitaplarında da yer alarak, önceden oluşturulmuş bir anlam dünyası içinde kalıplaşmış yargılarla çocuk kimliğini, gelecekte yetişkin aday olmaya yönelik biçimlendirilmektedir. Böylece çocuk kitapları uluslar arası ticari alanda oluşturulmuş davranış kalıplarıyla, söz konusu stereotiplerle karakterler kimliklendirilmekte ve çocuğun anlam dünyası rasyonelleştirmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2009 |
Submission Date | October 8, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.