BibTex RIS Cite

Deşifre Şarkı Söyleme ve Koro Eğitimine Katkıları

Year 2010, Issue: 2, 134 - 142, 29.06.2010

Abstract

Deşifre şarkı söyleme, bir şarkıyı ilk görüşte müzik yazısına uygun olarak sözleri ile seslendirebilme yeteneğidir. Deşifre şarkı söyleme sürecinde iki ayrı müziksel davranış aynı anda gerçekleşmektedir; müziksel okuma ve şarkı söyleme. Bir yandan şarkıdaki notaların süreleri, yükseklikleri, hız, gürlük ve anlatım özellikleri çözümlenirken diğer yandan tüm bu çözümleme nota adları yerine şarkının sözleri kullanılarak ifade edilmeli ve seslendirilmelidir.  Ülkemizde, yeterli olmasa da deşifre okuma ve deşifre çalmaya yönelik makale ve özgün çalışmalar bulunmasına karşın deşifre şarkı söylemeye yönelik hiçbir araştırma, kaynak ya da yöntem bulunmamaktadır.

Bu çalışmada öncelikle müzik eğitimi alan her birey için gerekli olan deşifre şarkı söylemenin önemine dikkati çekmek amaçlanmıştır. Makalede deşifre şarkı söyleme kavramı açıklanarak, sistemli ve planlı çalışmalarla geliştirilebilecek deşifre şarkı söyleme becerisinin koro eğitimindeki yeri ve koroya katkıları da ortaya konmuştur.

References

  • Bağcı, H. (2009) Eşlik desteğinin armoni ve solfej eğitimindeki başarı düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul.
  • BECK, A., SURMANI, K. F. & LEWIS, B.. (2003). Sing at First Sight. Foundations in Choral Sight-inging. Level 1. USA: Alfred Publishing Co.
  • Costanza, A. P. & Russell, T. (1992). Methodologies in music education. In R. Colwell (Ed.), Handbook of research on music teaching and learning. (pp. 498-508). New York: Schirmer Books.
  • Çevik, S. (1997). Koro eğitimi ve yönetim teknikleri. Ankara: Doruk Yayımcılık.
  • Çevik, S. (2006). Müzik öğretmenliği eğitiminde ses eğitimi alan derslerinin müzik öğretmenliği yeterlikleri yönünden değerlendirilmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, 26-28 Nisan 2006 (s.641-657), Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Çimen, G. (2001). Piyanoda deşifre öğretimine yaklaşımlar. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Nisan 2001, Cilt 14. No:2, 445-452.
  • Bağcı, H. (2009) Eşlik desteğinin armoni ve solfej eğitimindeki başarı düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul.
  • BECK, A., SURMANI, K. F. & LEWIS, B.. (2003). Sing at First Sight. Foundations in Choral SightSinging. Level 1. USA: Alfred Publishing Co.
  • Costanza, A. P. & Russell, T. (1992). Methodologies in music education. In R. Colwell (Ed.), Handbook of research on music teaching and learning. (pp. 498-508). New York: Schirmer Books.
  • Çevik, S. (1997). Koro eğitimi ve yönetim teknikleri. Ankara: Doruk Yayımcılık.
  • Çevik, S. (2006). Müzik öğretmenliği eğitiminde ses eğitimi alan derslerinin müzik öğretmenliği yeterlikleri yönünden değerlendirilmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, 26-28 Nisan 2006 (s.641-657), Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Çimen, G. (2001). Piyanoda deşifre öğretimine yaklaşımlar. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Nisan 2001, Cilt 14. No:2, 445-452.
  • Demorest, S. M. & May, W. V. (1994). Factors related to the individual sight-singing performance of choir members in four Texas high schools. https://www.tmea.org/080_College/Research/dem1994. pdf adresinden 13 Eylül 2005 tarihinde indirilmiştir.
  • Demorest, S. M. (2001a). Building choral excellence. Teaching Sight-Singing in the Choral Rehearsal. Newyork: Oxford University Pres.
  • Demorest, S. M. (2001b). Integrating sight-singing into the high school choral rehearsal. [Electronic version]. Bulettin, Spring. The Saskatchewan Choral Federation. P. 3,4. http://www.saskchoral.ca/PDF%20files/Spring%202001.pdf adresinden 13 Eylül 2005 tarihinde indirilmiştir.
  • Demorest, S. M. (2004). Choral sight-singing practices: Revisiting a web-based survey. [Electronic version]. International Journal of Research in Choral Singing, 2(1), 3-10. http://www.choral research.org/ volumetwo/ijrcs2_1_demorest.pdf adresinden 13 Eylül 2005 tarihinde indirilmiştir.
  • Egüz, S. (1981). Koro eğitimi ve yönetimi. Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Ercan, N. (1994). Piyano çalmada deşifre becerisinin önemi. Orkestra Dergisi, 33 (246), 35-36.
  • Fenmen, M. (1991). Müzikçinin el kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Floyd, E. & Bradley, K. D. (2006) Teaching strategies related to successful sight-singing in Kentucky choral ensembles. Applications of Research in Music Education, Vol. 25, No. 1, 70-81. www.uky.edu/~kdbrad2/Sight%20Singing%20Strategies.pdf adresinden 29 Ekim 2006 tarihinde indirilmiştir.
  • Furby, V. J. (2008). Process and product: The sight-singing bacgraunds and behaviors of first-year undergraduate students. A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for The Degree Doctor of Philosophy in The Graduate School of The Ohio State University, Ohio.
  • Küçük, A. (1994). Bir piyano eseri nasıl çalışılır? Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yeni Dönem Özel Sayısı, s. 185-184.
  • Özgür, Ü. (2001). Eşlikli okumanın mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin müziksel gelişimine katkıları. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. Cilt 14. No 3, 933-936.
  • Potgieter, P. S. (2003). South African unit standarts for sight-singing, realised in a multiple-media study package. Unpublished doctoral dissertation, University of Pretoria, Department of Music, Faculty of Humanities, South Africa.
  • Scott, T. B. (1996). The construction of a holistic, criterion-referenced sight-singing test for high school sopranos based on the voluntary national standards for music education. Unpublished doctoral dissertation, University of Illinois--Urbana-Champaign. Dissertation Abstracts International 57-11, A4684.
  • Sevgi, A. (1982). Gazi yüksek öğretmen okulu müzik bölümü müziksel işitme okuma yazma eğitimi I. ve II. yarıyıllarında kullanılacak kaynak yöntem ve araç gereçler üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Asistanlık Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Telfer, N. (1993a). Successful sight-singing, book 2. A creative step by step approach. Teacher’s edition. San Diego, CA: Neil A. Kjos Music Company.
  • Telfer, N. (1993b). Successful sight-singing, book 2. A creative step by step approach. Vocal edition. San Diego, CA: Neil A. Kjos Music Company.
  • Yazan, İ. E. (2007). Konservatuvar şarkıcılık lisans programlarında solfej eğitiminde izlenen kaynak ve yöntemlerin analizi. Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Bilimi Yüksek Lisans Programı, Ankara.
Year 2010, Issue: 2, 134 - 142, 29.06.2010

Abstract

References

  • Bağcı, H. (2009) Eşlik desteğinin armoni ve solfej eğitimindeki başarı düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul.
  • BECK, A., SURMANI, K. F. & LEWIS, B.. (2003). Sing at First Sight. Foundations in Choral Sight-inging. Level 1. USA: Alfred Publishing Co.
  • Costanza, A. P. & Russell, T. (1992). Methodologies in music education. In R. Colwell (Ed.), Handbook of research on music teaching and learning. (pp. 498-508). New York: Schirmer Books.
  • Çevik, S. (1997). Koro eğitimi ve yönetim teknikleri. Ankara: Doruk Yayımcılık.
  • Çevik, S. (2006). Müzik öğretmenliği eğitiminde ses eğitimi alan derslerinin müzik öğretmenliği yeterlikleri yönünden değerlendirilmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, 26-28 Nisan 2006 (s.641-657), Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Çimen, G. (2001). Piyanoda deşifre öğretimine yaklaşımlar. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Nisan 2001, Cilt 14. No:2, 445-452.
  • Bağcı, H. (2009) Eşlik desteğinin armoni ve solfej eğitimindeki başarı düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul.
  • BECK, A., SURMANI, K. F. & LEWIS, B.. (2003). Sing at First Sight. Foundations in Choral SightSinging. Level 1. USA: Alfred Publishing Co.
  • Costanza, A. P. & Russell, T. (1992). Methodologies in music education. In R. Colwell (Ed.), Handbook of research on music teaching and learning. (pp. 498-508). New York: Schirmer Books.
  • Çevik, S. (1997). Koro eğitimi ve yönetim teknikleri. Ankara: Doruk Yayımcılık.
  • Çevik, S. (2006). Müzik öğretmenliği eğitiminde ses eğitimi alan derslerinin müzik öğretmenliği yeterlikleri yönünden değerlendirilmesi. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, 26-28 Nisan 2006 (s.641-657), Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Çimen, G. (2001). Piyanoda deşifre öğretimine yaklaşımlar. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Nisan 2001, Cilt 14. No:2, 445-452.
  • Demorest, S. M. & May, W. V. (1994). Factors related to the individual sight-singing performance of choir members in four Texas high schools. https://www.tmea.org/080_College/Research/dem1994. pdf adresinden 13 Eylül 2005 tarihinde indirilmiştir.
  • Demorest, S. M. (2001a). Building choral excellence. Teaching Sight-Singing in the Choral Rehearsal. Newyork: Oxford University Pres.
  • Demorest, S. M. (2001b). Integrating sight-singing into the high school choral rehearsal. [Electronic version]. Bulettin, Spring. The Saskatchewan Choral Federation. P. 3,4. http://www.saskchoral.ca/PDF%20files/Spring%202001.pdf adresinden 13 Eylül 2005 tarihinde indirilmiştir.
  • Demorest, S. M. (2004). Choral sight-singing practices: Revisiting a web-based survey. [Electronic version]. International Journal of Research in Choral Singing, 2(1), 3-10. http://www.choral research.org/ volumetwo/ijrcs2_1_demorest.pdf adresinden 13 Eylül 2005 tarihinde indirilmiştir.
  • Egüz, S. (1981). Koro eğitimi ve yönetimi. Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Ercan, N. (1994). Piyano çalmada deşifre becerisinin önemi. Orkestra Dergisi, 33 (246), 35-36.
  • Fenmen, M. (1991). Müzikçinin el kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Floyd, E. & Bradley, K. D. (2006) Teaching strategies related to successful sight-singing in Kentucky choral ensembles. Applications of Research in Music Education, Vol. 25, No. 1, 70-81. www.uky.edu/~kdbrad2/Sight%20Singing%20Strategies.pdf adresinden 29 Ekim 2006 tarihinde indirilmiştir.
  • Furby, V. J. (2008). Process and product: The sight-singing bacgraunds and behaviors of first-year undergraduate students. A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for The Degree Doctor of Philosophy in The Graduate School of The Ohio State University, Ohio.
  • Küçük, A. (1994). Bir piyano eseri nasıl çalışılır? Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yeni Dönem Özel Sayısı, s. 185-184.
  • Özgür, Ü. (2001). Eşlikli okumanın mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin müziksel gelişimine katkıları. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. Cilt 14. No 3, 933-936.
  • Potgieter, P. S. (2003). South African unit standarts for sight-singing, realised in a multiple-media study package. Unpublished doctoral dissertation, University of Pretoria, Department of Music, Faculty of Humanities, South Africa.
  • Scott, T. B. (1996). The construction of a holistic, criterion-referenced sight-singing test for high school sopranos based on the voluntary national standards for music education. Unpublished doctoral dissertation, University of Illinois--Urbana-Champaign. Dissertation Abstracts International 57-11, A4684.
  • Sevgi, A. (1982). Gazi yüksek öğretmen okulu müzik bölümü müziksel işitme okuma yazma eğitimi I. ve II. yarıyıllarında kullanılacak kaynak yöntem ve araç gereçler üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Asistanlık Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Telfer, N. (1993a). Successful sight-singing, book 2. A creative step by step approach. Teacher’s edition. San Diego, CA: Neil A. Kjos Music Company.
  • Telfer, N. (1993b). Successful sight-singing, book 2. A creative step by step approach. Vocal edition. San Diego, CA: Neil A. Kjos Music Company.
  • Yazan, İ. E. (2007). Konservatuvar şarkıcılık lisans programlarında solfej eğitiminde izlenen kaynak ve yöntemlerin analizi. Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Bilimi Yüksek Lisans Programı, Ankara.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Sevan Deniz Nart

Publication Date June 29, 2010
Submission Date March 25, 2010
Published in Issue Year 2010 Issue: 2

Cite

APA Deniz Nart, S. (2010). Deşifre Şarkı Söyleme ve Koro Eğitimine Katkıları. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute(2), 134-142. https://doi.org/10.20875/sb.27197