The study is aimed to put forward how the students? express their perception of math teacher visually. The study is a qualitative research conducted with 30 randomly selected 8th grade students from three elementary schools. Data are gained from document analyses and open-ended questions. For the purpose of the study, sample students were asked to draw a picture about their perception of mathematics teachers and later their ideas about that matter were taken by five open ended questions. Pictures were interpreted with the help of the subject-field specialist and findings presented by making quotations from the students? responses to the questions. According to the results, students who have positive perception about mathematics teachers exactly reflect these feelings into their pictures. They transfer many situations in their pictures that they could not express orally.
Elementary school Mathematics teacher Image of teacher Students’ drawing Students perception
Yapılan bu çalışmada öğrencilerin matematik öğretmenleri ile ilgili algılarını görsel olarak nasıl ifade ettiklerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Çalışma nitel bir araştırmadır ve üç ilköğretim okulunun 8. sınıfında okuyan rastgele seçilmiş 30 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler, açık uçlu sorularla ve doküman analizi yapılarak elde edilmiştir. Çalışmanın amacına ulaşmak için örneklem grubundaki öğrencilere, matematik öğretmenlerine yönelik algıları ile ilgili resimler yaptırılmış ve sonrasında da beş açık uçlu soruyla onların konuya ilişkin görüşleri alınmıştır. Yaptırılan resimler konu uzmanından yardım alınarak yorumlanmış ve öğrencilerin açık uçlu sorulara verdikleri cevaplardan alıntılar yapılarak bulgular sunulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre, matematik
öğretmenleri ile ilgili olumlu yönde algıya sahip öğrenciler bu düşüncelerini çizdikleri resimlere de aynen yansıtmışlardır. Ayrıca, öğrenciler sözel olarak ifade edemedikleri birçok durumu resimlerine aktarabilmişlerdir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 14, 2011 |
Submission Date | December 23, 2009 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.