Research Article
BibTex RIS Cite

Applicability of Post-Modernism in Educational Inspection

Year 2011, Issue: 4, 73 - 85, 14.06.2011

Abstract

Modernism is a product of the enlightenment movement which has prevailed in almost all fields of life since the 18th century as a social project. In literal sense, postmodern refers to “beyond modern”. In everyday language, it could also be used as “out of the conventional trend” or “a response to newly met concepts and situations”. Some scholars have mostly seen postmodernism as an anti-modern movement while some others cite it as a continuation of modernism or wholly rejection of the Western style civilization as well as being a novel step of capitalism. When considered as a whole, it seems highly improbable to conclude, that modernism could make great contributions to educational inspection. However, in its nature within its eclectic characteristic caused by truths and critical argument, postmodernism could also be used in educational inspection (such as prevention of loyalty to great telling and holding national and universal values together).

Postmodernizmin Eğitim Denetimine Uygulanabilirliği

Year 2011, Issue: 4, 73 - 85, 14.06.2011

Abstract

Modernizm aydınlanma hareketinin bir ürünüdür. Modernizm özellikle 18. Yüzyıldan beri bir toplum projesi olarak yaşamın her alanında yer almaktadır. Postmodern sözcük olarak modern ötesi, modern sonrası anlamına gelmektedir. Postmodern sözcüğü günlük dilde da alışılmış olanın dışına çıkma, yeni karşılaşılan olgu ve durumlara karşılık olarak da kullanılmaktadır. Kimi düşünürler Postmodernizmi anti modern bir hareket olarak nitelerken kimi düşünürler modernizmin bir devamı, kimi düşünürler batı Uygarlığının toptan reddi, kimi düşünürler de kapitalizmin yeni bir aşaması olarak nitelendirmişlerdir. Eğitim denetiminde Postmodernizmin, bir bütün olarak bakıldığında, bir katkısının olacağını söylemek oldukça zor gözükmektedir. Postmodernizmin eklektik yapısından kaynaklanan kimi doğrularından ve eleştirel söyleminden (örneğin, büyük anlatılara dogmatik bağlılığın engellenmesi, ulusal ve evrensel değerlerin bir arada yaşatılması gibi) eğitim denetiminde yararlanılabilir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Ali Erdem

Ruhi Sarpkaya This is me

Publication Date June 14, 2011
Submission Date May 23, 2011
Published in Issue Year 2011 Issue: 4

Cite

APA Erdem, A., & Sarpkaya, R. (2011). Postmodernizmin Eğitim Denetimine Uygulanabilirliği. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute(4), 73-85.