The purpose of the research is to determine what are the antecedents of job satisfaction, satisfaction from the university and extra-role behavior of the academic staff. The research has been carried out on the 239 academic staff of Mehmet Akif University. In this quantitative study which is carried out via survey, the antecedents that are affecting positively the job satisfaction, respectively; the attitude of academic encouragement, the environment of collaboration/cooperation within the academic staff and the satisfaction from the administrative affairs. In addition, the elements that are affecting positively the satisfaction from the university are respectively; satisfaction with the unit, the attitude of academic encouragement, job satisfaction, the satisfaction from the administrative affairs, perceived organizational support and the communication diversions with the administration and the other unities. The behaviors of the fact that the academic staff have made extra efforts more than necessary on behalf of their own university have been affected firstly by the environment of collaboration/cooperation at high level, secondly by job satisfaction and finally by the positive attitude of the administration towards academic encouragement. With the inference from these findings, the satisfaction of the academic staff can be enabled by the job satisfaction, academic encouragements, social relations with the manager and colleagues, the manager’s positive attitudes and behaviors that are open to communication and the efficiency of the administrative personnel and administrative affairs
Job Satisfaction Extra-role Behavior Satisfaction From University Satisfaction From Unit Academic Staff
Bu araştırma Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi mensubu 239 öğretim elemanı üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı öğretim elemanlarının iş tatminlerini, üniversiteden duydukları memnuniyeti ve fazladan rol davranışlarını açıklayan öncüllerin neler olduğunu belirlemektir. Anket aracılığı ile gerçekleştirilen bu nicel çalışmada, iş tatminini olumlu yönde etkileyen öncüller sırasıyla akademik teşvik tutumu, öğretim elemanları arasındaki işbirliği/dayanışma ortamı ve idari faaliyetlerden duyulan memnuniyettir. Üniversiteden memnuniyeti olumlu manada etkileyen unsurlar sırasıyla; birimden memnuniyet, akademik teşvik, iş tatmini ve idari faaliyetlerden memnuniyettir. Birimden memnuniyeti olumlu yönde etkileyen unsurlar ise; iş tatmini, algılanan örgütsel destek ve yönetim/diğer birimler ile iletişim boyutlarıdır. Son olarak da öğretim elemanlarının kurumları adına gerektiğinden fazlasını yapma davranışları; yüksek oranda işbirliği/dayanışma ortamından, daha sonra iş tatmininden ve son olarak da yönetimin akademik teşvike yönelik tavrından etkilenmektedir. Bu bulgulardan çıkarımla; öğretim elemanının memnun olması iş tatmini, akademik teşvikler, yönetici ve iş arkadaşları ile samimi ve sosyal ilişkiler, yöneticinin olumlu tutum ve davranışları ve idari faaliyetlerin ve personelin etkinliği ile sağlanabilir.
İş Tatmini Fazladan Rol Davranışı Üniversiteden Memnuniyet Birimden Memnuniyet Öğretim Elemanları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 16, 2015 |
Submission Date | June 25, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 6 Issue: 11 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.