During the postmodern period in the literary field, the concept of intertextuality that is used to indicate the transaction between two or more texts manifests itself with its intersemiotic process beyond the literary field. Differently from verbal arts, non-verbal arts form a semiotic distinction by using different wordings. Thus, the transaction of the non-verbal arts among themselves is called “semiotic transactions” rather than “intertextual transactions”. In accordance with this definition, a reproduction process begins with the leaguing of different disciplines and the quotation, repercussion and imitation, etc. of the earlier studies. Beside this general use, the concepts specific to each field of occupation have been produced to define the transactions between the works of the same art form: intercinema, intermusicality, et al. The key concept that remains in the center of this study is interpicturality. In this paper was questioned the place of interpicturality in the Turkish Painting. As a method in this study, some Turkish Artist’s paintings are defined in respect of a view called interpicturality, pictural equivalent of intertextuality in literary field. In other words, in our study, the ways of presence of some data concerning the intertextuality in painting have been tried to define through some Turkish Artist’s paintings.
Turkish Painting interpictural methods intertextuality Intersemiotic Reproduction Quotation Pastiche Parody Palimpsest
Postmodern süreçte yazınsal alanda iki ya da daha fazla metin arasındaki alışverişleri belirtmek için kullanılan metinlerarasılık kavramı, yazınsal alanın dışında göstergelerarasılık işlemiyle kendini göstermektedir. Sözsel olmayan sanatlar sözsel sanatlardan ayrı olarak farklı anlatım biçimlerini kullanarak göstergebilimsel bir ayrım oluşturmaktadırlar. Bu nedenle sözsel olmayan sanatların kendi aralarındaki alışverişlerine “metinlerarası alışverişler” yerine “göstergelerarası alışverişler” adı verilmektedir. Bu tanımlamaya uygun olarak, farklı disiplinlerin bir araya gelmesi, daha önce yapılan bir çalışmanın alıntılanması, yansılanması, taklit edilmesi vb. işlemleriyle bir yenidenüretim sürecine girilir. Bu genel kullanımın yanında, zamanla aynı sanat türüne ait olan yapıtlar arasındaki alışverişleri tanımlamak için her uğraş alanına özgü kavramlar türetilmiştir: sinemalararasılık, müziklerarasılık vd. Bu çalışmanın odağında yer alan temel kavram ise “resimlerarasılık” kavramıdır. Bu çalışmada resimlerarasılık olgusunun Türk Resim Sanatındaki yeri sorgulanmıştır. Makalede yöntem olarak yazınsal alandaki metinlerarası yaklaşımın resim sanatındaki karşılığı olarak resimlerarasılık adı verilen bakış açısına göre tanımlanacaktır. Bir başka deyişle çalışmamızda metinlerarasılığın kimi verilerinin Türk Ressamların resimlerindeki var olma biçimleri belirlenmeye çalışılmıştır.
Türk Resim Sanatı Resimlerarası Yöntemler Metinlerarasılık Göstergelerarasılık Yenidenüretim Alıntı Pastiş Parodi Palempsest
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 5, 2016 |
Submission Date | February 23, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 8 Issue: 14 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.