Siyasi
kültür bir toplumun siyasal olaylara bakış tarzı, yaklaşımıdır. Demokratik
siyasi kültür ise toplumu oluşturan bireylerin evrensel demokrasi ilkelerine
sahip olması ve yaşamının her safhasında bu ölçülere göre davranmasıdır.
Demokrasi ve demokratik ölçütler günümüzde en çok kullanılan kavramlardan
biridir. Toplumların tarihsel süreçleri incelendiğinde sürekli olarak bir
değişim ve dönüşümün (modernleşme) olduğu görülmektedir. Bu değişim ve
dönüşümle beraber geleneklerden kopma, toplumların zaman ve mekân anlayışında
farklılaşma ortaya çıkmaktadır. Siyasi kültür de bu değişim ve dönüşümden, yani
modernleşmeden etkilenerek değişime uğramaktadır. Dinamik bir yapıya sahip olan
ve değişime açık olan siyasi kültürün demokratik ölçütler çerçevesinde oluşturulmasında,
öğretmenlere önemli görevler düşmektedir. Siyasi kültürün oluşma evrelerinden
biri olan okullarda görev yapan öğretmenlerin demokratik değerlere sahip olması
ve sahip olduğu değerleri yansıtması gerekmektedir. Demokratik değerler
ekseninde siyasal kültürün gelişmesinde başka bir husus ise ülkelerin
gelişmişlik seviyesidir. Gelişmiş ülkelerle, az gelişmiş ya da gelişmekte olan
ülkeler arasında demokratik değerler açısından farklılıklar mevcuttur.
Gelişmişlik seviyesi ülke içindeki bireylerin hayata bakış açısını,
beklentisini ve birbiriyle olan ilişkisini etkilenmektedir. Öğretmenler de
toplumların bir parçasıdır. Dolayısıyla, toplumların gelişmişlik seviyesi ile
demokrasi arasında ilişkinin olup olmaması, gelişmişlik seviyesinin öğretmenler
üzerindeki etkisinin eğitilenlere ve eğitim sistemi üzerine yansımasının nasıl
olduğunun belirlenmesi bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır.
Bu
doğrultuda, çalışma ile ilgili kuramsal tartışmalar ve değerlendirmeler
yapılarak, gelişmişlik düzeyi ile demokrasi arasındaki bağ kurularak, öğretmenlerin
demokratik siyasi kültür üzerindeki etkileri tartışılacaktır.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 30, 2017 |
Submission Date | May 27, 2017 |
Acceptance Date | August 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 9 Issue: 20 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.