Other
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTELER ARASI SPOR MÜSABAKALARINA KATILAN MUAY THAİ SPORCULARININ ŞİDDET EĞİLİMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ - ASSESSMENT OF VIOLENCE TENDENCY OF MUAY THAI ATHLETES PARTICIPATING IN INTERCOLLEGIATE SPORT COMPETITIONS

Year 2017, Volume: 9 Issue: 22, 404 - 412, 31.12.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.359528

Abstract



Bu çalışmanın amacı üniversiteler arası spor
müsabakalarına katılan muay thai sporcularının şiddet eğilimlerinin değerlendirilmesine
yöneliktir.  Araştırmada üniversiteler
arası spor müsabakalarına katılan muay thai sporcularının şiddet eğilimlerinin
değerlendirilmesi için şiddet eğilimi ölçeği kullanılmıştır. Şiddet eğilimi
ölçeği 20 sorudan oluşan likert tipi bir ölçektir. Bu ölçek Öğrencilerin Şiddet
Eğilimlerini belirlemek amacıyla Göka, Bayat ve Türkçapar tarafından 1995
yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yürütülen “Orta Öğretim Kurumlarında
Okuyan Öğrencilerin Saldırganlık ve Şiddet Eğilimleri” adlı çalışmada uygulanmak
için geliştirilmiştir.



             Verilerin
analizinde; uygun istatistik programı kullanılmıştır. Değişkenler arasında
karşılaştırma yapmadan önce normallik analizi yapılmıştır. Skewness ve kurtisos
(çarpıklık ve basıklık ) değerleri -2 ile +2 arasında değer aldığı için
değişkenler normal dağılım gösterdiği varsayılmıştır Bu yüzden parametrik test
teknikleri olan yöntemler kullanılmıştır. İki farklı bağımsız değişken için
independent samples t testi ve ikiden fazla bağımsız değişken için one way
anova testi kullanılmıştır. Ölçeğin güvenilirliğini belirlemek için cronbach
alpha iç tutarlılık katsayısı hesapanmış ve 0,815 bulunmuştur Çalışma
grubunu;  Üniversiteler arasındaki spor
müsabakalarına katılan (55 erkek ve 46 kadın ) muay thai sporcusu
oluşturmaktadır.



             Araştırma
sonucunda; mevcut durumun aksine kadın katılımcıların şiddet eğilim düzeyleri
erkek katılımcılara göre daha yüksek bulunmuştur. Bu durum nedeni; hem sporun
sahip olduğu mücadeleci yapı hem de müsabaka sürecinde oluşan kaybetme kaygısı
kadın katılımcıları şiddet eğilimine sürükleyen nedenler olabilir. Değişkenler
arasında anlamlı farklılıklar mevcut değildir (p>0,05).
     




References

  • Ayan, S. (2006) “Şiddet Ve Fanatizm” Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 2
  • Balcıoğlu, İ. (2003). Sporun Sosyolojisi ve Psikolojisi. İstanbul: Bilge Yayıncılık,133.
  • Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu (1998). Aile İçinde ve Toplumsal Alanda Şiddet, Ankara: Başbakanlık Basımevi.
  • Bilir, P. (2014). Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Şiddet Eğilim Tutumlarının İncelenmesi: Çukurova Üniversitesi Örneği. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1).
  • Christopher R. Matthews, Alex Channon. (2016) “Understanding Sports Violence: Revisiting Foundational Explorations” Sport İn Society, Vol. 20, No . 7, 751–767
  • Donuk, B. (2012). Spor Ahlâkı ve Fair Play. K.Cesur (ed). Din ve Hayat Dergisi, Tdv Yayınları, sayı 17, 68-71.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Goldstein, Jeffrey H.(2012). Ed. Sports Violence. Springer Science & Business Media.
  • Gümüş, A.B., Şıpkın, S., Tuna, A., Keskin, G. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, şiddet eğilimi ve bazı demografik değişkenler arasındaki ilişki. Taf Preventive Medicine Bulletin. 14(6). s.460-467.
  • Haskan, Ö., Yıldırım, İ. (2012). “Şiddet Eğilimi Ölçeği’nin Geliştirilmesi” Eğitim Ve Bilim Cilt 37, Sayı 163
  • Koçer, M. (2012) Futbol Derneklerine Üye Olan Taraftarların Şiddet Ve Holiganizm Eğilimlerinin Belirlenmesi: Kayseri Örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 32 (111-135 S.)
  • Krech. D, Crutchfıld. S,R. (1999). Sosyal Psikoloji. (çev.Erol Güngör). İstanbul: Ötüken Neşriyat, 119.
  • Mil, H. İ., & Şanlı, S. (2015). Sporda Şiddet ve Medya Etkisi: Bir Maçın Analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55).
  • Özbek, O. (1999). Sporda Etik Dışı Davranış Alanları ve Etik İlkeler. G.Ü. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. Cilt:4, Sayı:4, 38-50.
  • Sevim, Y., Ataş, S. (2015). Üniversite Gençlerinde Şiddet Eğilimliliği Ve Öğrencilerin Aile İçi Şiddete Bakış Açıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1).
  • Tanrıverdi, H. (2012). “Spor Ahlakı Ve Şiddet.” The Journal Of Academic Social Science Studies. Olume 5 Issue 8, P. 1071-1093,
  • Taylor, S.E., Peplau, L.A., Sears, D. O. (2015). Sosyal Psikoloji. (çev.Ali Dönmez). Ankara: İmge Yayınevi,411-429.
  • World Health Organization. Global status report on violence prevention, 2014.
  • World Health Organization. World report on violence and health. Geneva, 2002.
Year 2017, Volume: 9 Issue: 22, 404 - 412, 31.12.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.359528

Abstract

References

  • Ayan, S. (2006) “Şiddet Ve Fanatizm” Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 2
  • Balcıoğlu, İ. (2003). Sporun Sosyolojisi ve Psikolojisi. İstanbul: Bilge Yayıncılık,133.
  • Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu (1998). Aile İçinde ve Toplumsal Alanda Şiddet, Ankara: Başbakanlık Basımevi.
  • Bilir, P. (2014). Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Şiddet Eğilim Tutumlarının İncelenmesi: Çukurova Üniversitesi Örneği. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1).
  • Christopher R. Matthews, Alex Channon. (2016) “Understanding Sports Violence: Revisiting Foundational Explorations” Sport İn Society, Vol. 20, No . 7, 751–767
  • Donuk, B. (2012). Spor Ahlâkı ve Fair Play. K.Cesur (ed). Din ve Hayat Dergisi, Tdv Yayınları, sayı 17, 68-71.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • Goldstein, Jeffrey H.(2012). Ed. Sports Violence. Springer Science & Business Media.
  • Gümüş, A.B., Şıpkın, S., Tuna, A., Keskin, G. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, şiddet eğilimi ve bazı demografik değişkenler arasındaki ilişki. Taf Preventive Medicine Bulletin. 14(6). s.460-467.
  • Haskan, Ö., Yıldırım, İ. (2012). “Şiddet Eğilimi Ölçeği’nin Geliştirilmesi” Eğitim Ve Bilim Cilt 37, Sayı 163
  • Koçer, M. (2012) Futbol Derneklerine Üye Olan Taraftarların Şiddet Ve Holiganizm Eğilimlerinin Belirlenmesi: Kayseri Örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 32 (111-135 S.)
  • Krech. D, Crutchfıld. S,R. (1999). Sosyal Psikoloji. (çev.Erol Güngör). İstanbul: Ötüken Neşriyat, 119.
  • Mil, H. İ., & Şanlı, S. (2015). Sporda Şiddet ve Medya Etkisi: Bir Maçın Analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55).
  • Özbek, O. (1999). Sporda Etik Dışı Davranış Alanları ve Etik İlkeler. G.Ü. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. Cilt:4, Sayı:4, 38-50.
  • Sevim, Y., Ataş, S. (2015). Üniversite Gençlerinde Şiddet Eğilimliliği Ve Öğrencilerin Aile İçi Şiddete Bakış Açıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1).
  • Tanrıverdi, H. (2012). “Spor Ahlakı Ve Şiddet.” The Journal Of Academic Social Science Studies. Olume 5 Issue 8, P. 1071-1093,
  • Taylor, S.E., Peplau, L.A., Sears, D. O. (2015). Sosyal Psikoloji. (çev.Ali Dönmez). Ankara: İmge Yayınevi,411-429.
  • World Health Organization. Global status report on violence prevention, 2014.
  • World Health Organization. World report on violence and health. Geneva, 2002.
There are 19 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Meriç Eraslan

Ahmet Yavuz Karafil

Mehmet Haşim Akgül

Sezgin Korkmaz

Publication Date December 31, 2017
Submission Date November 29, 2017
Acceptance Date December 20, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 9 Issue: 22

Cite

APA Eraslan, M., Karafil, A. Y., Akgül, M. H., Korkmaz, S. (2017). ÜNİVERSİTELER ARASI SPOR MÜSABAKALARINA KATILAN MUAY THAİ SPORCULARININ ŞİDDET EĞİLİMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ - ASSESSMENT OF VIOLENCE TENDENCY OF MUAY THAI ATHLETES PARTICIPATING IN INTERCOLLEGIATE SPORT COMPETITIONS. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 404-412. https://doi.org/10.20875/makusobed.359528