Osmanlı
Devleti’nde ilk modern temel eğitim kurumu 1873’de kuruldu. İptidai adı verilen
bu okulları II. Abdülhamit ülkenin her köşesine yaygınlaştırmak istedi. Temel eğitimdeki
modernleşme süreci Osmanlı Devleti’nin yıkılmasına kadar devam etti. Bu
makalenin amacı 1895-1921 yılları arasında temel eğitimdeki modernleşme
çabalarının Burdur’da yansımalarını ortaya koyarak, ülkede böyle bir dönüşüm
yaşanırken Burdur bundan ne kadar etkilenmiştir? Sorusuna cevap verebilmektir.
Konya’ya bağlı bir sancak olan Burdur’da ilk
iptidai 1895’de açıldı. 1921 yılına kadar 50 iptidai kuruldu. Ancak 1914
Depremi ve I. Dünya Savaşı gibi olaylar iptidailerin bir kısmının kapanmasına neden
oldu. Burdur 1895-1921 arasında eğitim öğretim yapan hemen bütün iptidailer
öğretmen eksikliği, okul binalarının yetersizliği ve öğrenci devamsızlığı gibi
sorunlarla yüzleşmek zorunda kaldılar. Ayrıca iptidailerin açıldığı ilk
yıllarda halk eğitim konusunda bilinçsizdi. Tüm bu olumsuzluklara rağmen
Burdur’da iptidai öğretmenlerinin özverili çalışmaları ile temel eğitim
kurumlarının modernleşmesinde önemli bir adım atıldı. Halkın eğitime bakışı
açısı değiştiği gibi uygulanan müfredat programı milli bilincin oluşmasında
etkili oldu.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | February 16, 2018 |
Acceptance Date | April 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 10 Issue: 24 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.