This study conducts a discussion around the question of whether human aggression is innate or shaped by environmental factors. The aim of the study is to examine the causes of aggression in terms of biological (evolutionary) and socio-psychological dimensions and to reveal the multidimensional nature of aggression in line with the explanations provided by these two disciplines. The literature review method was based on the theories of important theorists such as Konrad Lorenz, Richard Dawkins, and Albert Bandura. The results show that aggression is not dependent on a single cause, and that biological tendencies emerge in interaction with social and environmental factors. The most important contribution of this study will be to present a more holistic perspective on the causes of violence, conflict, and war on both individual and societal levels of human aggression in this article that takes an interdisciplinary approach.
Human Aggression Socio-Psychological Perspectives Biological Stance The Selfish Gene Social Learning Theory Frustration-Agression Theory Deindividuation Theory
Bu çalışma, insan saldırganlığının doğuştan mı yoksa çevresel faktörlerle mi şekillendiği sorusu etrafında bir tartışma yürütmektedir. Çalışmanın amacı, saldırganlığın nedenlerini biyolojik (evrimsel) ve sosyo-psikolojik boyutuyla inceleyerek, bu iki disiplinin sunduğu açıklamalar doğrultusunda saldırganlığın çok boyutlu doğasını ortaya koymaktır. Literatür taraması yöntemiyle Konrad Lorenz, Richard Dawkins, Albert Bandura gibi önemli teorisyenlerin saldırganlıkla ilgili teorileri temel alınmıştır. Sonuçlar, saldırganlığın tek bir nedene bağlı olmadığı, biyolojik eğilimlerin sosyal ve çevresel faktörlerle etkileşim içinde gün yüzüne çıktığını göstermektedir. Disiplinlerarası bir yaklaşım ele alan makalede insan saldırganlığını hem bireysel hem de toplumsal düzeyde şiddet, çatışma ve savaşın nedenlerine dair daha bütüncül bir bakış acısı sunmak bu çalışmanın en önemli katkısı olacaktır.
: İnsan Saldırganlığı Sosyo-Psikolojik Perspektifler Biyolojik Duruş Bencil Gen Sosyal Öğrenme Teorisi Engellenme-Agresyon Teorisi Deindividuation Teorisi
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociology (Other), International Relations (Other), Political Psychology, Community Psychology |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 29, 2025 |
Publication Date | May 30, 2025 |
Submission Date | February 18, 2025 |
Acceptance Date | April 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 41 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.