Liquid bulk terminals are highly hazardous port areas where chemical, petroleum and derivatives or other liquid bulk cargoes are handled and stored. Therefore, the operations carried out in the ports where these terminals are located are quite risky. In this context, the aim of the study is to analyse the operational risks in liquid bulk cargo terminals using fuzzy AHP (Analytical Hierarchy Process) method. According to the findings of the research, the most important criterion for risk prioritisation in liquid bulk cargo terminals is the toxic spread that may occur in ship loading operations. The criterion with the lowest level of importance is the malfunctioning of high level alarm systems during storage operations. As a result of this research, the risks with the lowest and highest importance criteria were determined and ranked according to their weights. In liquid bulk terminals, even the slightest risk can be a harbinger of a disaster that may occur. It reveals that we can prevent this disaster that will occur by recognising these risks in advance and revealing them with the analyses made.
Sıvı dökme yük terminalleri, kimyasal, petrol ve türevleri veya diğer sıvı dökme yüklerin elleçlendiği ve depolandığı oldukça tehlikeli liman alanlarıdır. Dolayısıyla bu terminallerin bulunduğu limanlarda yürütülen operasyonlar oldukça risklidir. Bu kapsamda çalışmanın amacı, sıvı dökme yük terminallerindeki operasyonel risklerin belirlenmesi ve bulanık AHP (Analitik Hiyerarşi Süreci) yöntemiyle önceliklendirilmesidir. Araştırma bulgularına göre sıvı dökme yük terminallerinde risk önceliklendirilmesin de en önemli kriter olarak gemi yükleme operasyonlarında ortaya çıkabilecek olan toksik yayılım ortaya çıkmıştır. Önem düzeyi en düşük olan kriterin ise depolama operasyonlarının yapıldığı esnada yüksek seviye alarm sistemlerinin arızalı olması durumu ortaya çıkmaktadır. Yapılan bu araştırma neticesinde en düşük ve en yüksek önem kritere sahip riskler ağırlıklarına göre belirlenmiş ve sıralanmıştır. Yalnız sıvı dökme yük terminallerinde en ufak bir risk bile ortaya çıkabilecek bir felaketin habercisi olabilmektedir. Bu risklerin önceden fark edilip yapılan analizler ile ortaya çıkarılarak ortaya çıkacak olan bu felaketin önüne geçebileceğimizi ortaya çıkarmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Maritime Transportation and Freight Services |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 29, 2025 |
Publication Date | May 30, 2025 |
Submission Date | February 22, 2025 |
Acceptance Date | April 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 41 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.