Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de geri bildirim üzerine yapılan akademik araştırmaların, Kluger ve DeNisi’nin (1996) "Geri Bildirim Müdahalesi Teorisi" (Feedback Intervention Theory – FIT) çerçevesinde değerlendirilmesidir. Geri bildirim, bireylerin öğrenme süreçlerini, performanslarını ve örgütsel bağlılıklarını doğrudan etkileyen önemli bir faktördür. Ancak Türkiye’de yapılan çalışmaların çoğunun, geri bildirimi sistematik bir çerçevede ele almadığı ve teorik modellerle yeterince ilişkilendirmediği görülmektedir. Bu doğrultuda, TR Dizin'de yayımlanan akademik çalışmalar betimsel içerik analizi yöntemiyle incelenmiş ve elde edilen veriler geri bildirim süreçleri açısından değerlendirilmiştir. Çalışmanın bulguları, Türkiye’deki akademik araştırmaların geri bildirime nasıl yaklaştığına dair önemli sonuçlar ortaya koymakta ve bu alandaki teorik çerçevenin geliştirilmesine katkı sağlamaktadır.
This study aims to examine how academic studies on feedback in Turkey are addressed within the framework of Kluger and DeNisi’s (1996) "Feedback Intervention Theory" (FIT). Feedback is a crucial factor that directly influences individuals' learning processes, performance, and organizational commitment. However, it has been observed that many studies conducted in Turkey do not systematically evaluate feedback and fail to sufficiently associate it with theoretical models. In this context, academic studies published in TR Dizin were analyzed using the descriptive content analysis method, and the obtained data were evaluated in terms of feedback processes. The findings of this study provide significant insights into how academic research in Turkey approaches feedback and contribute to the development of the theoretical framework in this field.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Organisational, Interpersonal and Intercultural Communication, Business Administration |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | May 16, 2025 |
| Acceptance Date | October 13, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 42 |

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.