Cengiz Han devlet ve toplum düzenini sağlayabilmek için idare, maliye, hukuk, ceza ve toplum hayatı ile ilgili uyulması gereken kanunları bir araya getirdi. Cengiz Han Yasası veya Büyük Yasa adı verilen bu kurallar sistematiği, Cengiz Han hayatta iken yazıya geçirilmiştir. Moğollar Cengiz Han’a samimi bir şekilde bağlı oldukları için onun ölümünden sonra da sıkı bir şekilde yasaya bağlılıklarını devam ettirmişlerdir. İslam dinine giren Moğol topluluklarında dahi yasa önemini hiçbir zaman kaybetmemiştir. Yasa başka toplum ve milletlere de örnek teşkil ederek, kendi yasalarını oluşturma konusunda ilham kaynağı olmuştur. Moğollar yargılama işine, “yargu”, yargılamayı yöneten kişiye de “yargucı” demişlerdir. Özellikle siyasi içerikli davalarda, hükümdarın yargucu görevini üstlenerek hüküm verdiği yargılamalar da olmuştur. Moğol hukuk sisteminde, işlenen bireysel suçlara bireysel ceza verilirken özellikle siyasi suçlarda kolektif ceza verildiği de görülmüştür. Moğol devletleri hâkim oldukları yerlerde yerel halkın inancına saygılı olduklarından dolayı Müslüman halkın hukuki sorunlarını çözüme kavuşturmak için kadı atamaları yapılmışlardır.
In order to establish state and social order, Genghis Khan compiled a set of laws concerning administration, finance, judiciary, criminal justice, and social life. This codified system of rules, known as the Yassa of Genghis Khan or the Great Yassa, was put into writing during Genghis Khan’s lifetime. Due to their sincere loyalty to Genghis Khan, the Mongols continued to strictly adhere to the Yassa even after his death. The Yassa never lost its significance, even among Mongol communities that later converted to Islam. It served as an example and source of inspiration for other societies and nations in the process of forming their own legal systems. In Mongol terminology, the process of judicial adjudication was referred to as yargu, and the person conducting the trial was called a yarguchi. In certain politically significant cases, it is known that the ruler himself assumed the role of yarguchi and delivered the verdict. Within the Mongol legal system, while individual crimes were punished with individual penalties, political offenses often resulted in collective punishment. Furthermore, as the Mongol states respected the religious beliefs of local populations in the territories under their control, they appointed Islamic judges (qadis) to resolve the legal disputes of Muslim communities.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | History of Central Asia, History of Muslim Turkish Countries and Societies |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | September 26, 2025 |
| Acceptance Date | November 17, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 42 |

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.