Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Mobil Cihazlarda Lokasyon Tabanlı Servisleri Kullanımına Yönelik Bir Araştırma: SDÜ Kılıçarslan Yerleşkesi Örneği

Year 2019, , 87 - 101, 29.03.2019
https://doi.org/10.31200/makuubd.454463

Abstract

Günümüzde mobil teknolojilerin
gelişmesiyle birlikte gerek kişiler, kişisel işlemlerini gerekse işletmeler,
çeşitli faaliyetlerini mobil araçlarla gerçekleştirmeye başlamışlardır. Mobil
cihazlarda konum bilgilerini belirleyerek yer tespiti sağlayan konum tabanlı
uygulamaların kullanımının artmasıyla beraber, bu tür uygulamalar kullanıcı
tepkileri açısından önemli bir konu olmaya başlamıştır. Çalışmanın amacı, kullanıcıların akıllı telefonlarda konum tabanlı
servisleri kullanım niyetini ve gerçekleşen davranışını Birleştirilmiş
Teknoloji Kabul ve Kullanım Modeli kullanılarak tahmin etmeye çalışmaktır.
Çalışma kapsamında 280 üniversite öğrencisinin katılımıyla bir anket çalışması
gerçekleştirilmiştir. Yapılan anket çalışması Janssen’in (2009) kullandığı soru
setinden faydalanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda
Birleştirilmiş Teknoloji Kabul ve Kullanım Model’inin “Performans Beklentisi”,
”Çaba Beklentisi”, “Sosyal Etki” ve “Kolaylaştırıcı Şartlar” olmak üzere 4
boyutu ayrı ayrı ele alınarak konum tabanlı servisleri kullanım niyeti ve
gerçekleşen davranış üzerinde etkili olduğu gözlemlenmektedir.




References

  • Ayres, G., & Mehmood, R. (2010). LocPriS: A security and privacy preserving location based services development framework. Knowledge-based and intelligent information and engineering systems, 566-575.
  • Barkhuus, L., & Dey, A. K. (2003, July). Location-Based Services for Mobile Telephony: a Study of Users' Privacy Concerns. In Interact (Vol. 3, pp. 702-712).
  • Brennan, S. (2015). How location-based social network applications are being used.
  • Bagozzi, R. P., & Lee, K. H. (2002). Multiple routes for social influence: The role of compliance, internalization, and social identity. Social Psychology Quarterly, 226-247.
  • Chin, Natalie Jun Pei, “Critical Success Factors of Location-Based Services”, (2012). Dissertations, Theses, and Student Research from the College of Business. 27.
  • Daştan, İ. (2015). Konum Tabanlı Sosyal Ağ Uygulamalarını Kullanma Davranışları: Genç Kullanıcılar Üzerinde Bir Araştırma.
  • Ertuğrul, A. M., & Önal, I. (2014) Çeşitli Konum Etiketleme Opsiyonlarıyla Zenginlestirilmiş Yeni Bir Konum Bazlı Hatırlatma Uygulaması.
  • Islam, R., Islam, R., & Mazumder, T. (2010). Mobile application and its global impact. International Journal of Engineering & Technology (IJEST), 10(6), 72-78.
  • ITU-T TechWatch Alert (July 2009) “Mobile Applications”, s. 1-5f.
  • Kaya, Y. Ç., Kaya, M., & Yildirim, S. Ö. (2014). Lokasyon Tabanlı Mobil Kampus Uygulaması ve Kullanılabilirlik Değerlendirmesi. In UYMS.
  • Kushwaha, A., & Kushwaha, V. (2011). Location based services using android mobile operating system. International Journal of Advances in Engineering & Technology, 1(1), 14-20.
  • Lee, Y. E., & Benbasat, I. (2004). A framework for the study of customer interface design for mobile commerce. International Journal of Electronic Commerce, 8(3), 79-102.
  • Litchfield, S (2010). Defining the Smartphone . Erişim tarihi: 29.10.2017, http://www.allaboutsymbian.com/features/item/Defining_the_Smartphone.php.
  • MacCallum, R. C., Browne, M. W., & Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological methods, 1(2), 130.
  • Mobile App Usage - Statistics & Facts, https://www.statista.com/topics/1002/mobile-app-usage/, 2017.
  • Öz, B. K. (2014). Examining Place Attachment From A Foursquare Perspective (Doctoral Dissertation, Middle East Technical Unıversıty).
  • Staista, S (2017). Smartphones - Statistics & Facts. Erişim tarihi: 05.11.2017, https://www.statista.com/topics/840/smartphones
  • Şahan, H. G. (2013). Lokasyon bazlı sosyal ağlar aracılığıyla selektif benlik sunumu (Doctoral Dissertation, İstanbul Bilgi Üniversitesi).
  • Şaşmaz, H.A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yeme- İçme Deneyimlerinin Konum Tabanlı Mobil Uygulamalar Üzerinden Paylaşım Motivasyonlarının İncelenmesi: Swarm Örneği (Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi).
  • Taber, K. S. (2017). The Use of Cronbach’s Alpha When Developing and Reporting Research Instruments in Science Education. Research in Science Education, 1-24.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2017). İstatistiklerle Aile, 2016. Erişim Tarihi: 11.11.2017, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24646
  • Vicente, C. R., Freni, D., Bettini, C., & Jensen, C. S. (2011). Location-related privacy in geo-social networks. IEEE Internet Computing, 15(3), 20-27.
  • Yun, H., Han, D., & Lee, C. C. (2013). Understanding the use of location-based service applications: do privacy concerns matter? Journal of Electronic Commerce Research, 14(3), 215.
  • Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS quarterly, 425-478.
  • Wang, H. Y., Liao, C., & Yang, L. H. (2013). What affects mobile application use? The roles of consumption values. International Journal of Marketing Studies, 5(2), 11.
  • Zhou, T. (2012). Examining location-based services usage from the perspectives of unified theory of acceptance and use of technology and privacy risk. Journal of Electronic Commerce Research, 13(2), 135.

A Research for University Students' Use of Location Based Services on Mobile Devices: SDU Kılıçarslan Campus Example

Year 2019, , 87 - 101, 29.03.2019
https://doi.org/10.31200/makuubd.454463

Abstract



Today, with the development of mobile technologies,
people have started to carry out their personal transactions with mobile
devices. With the increasing use of location-based applications that determine
location information on mobile devices, such applications have become an
important topic in terms of user responsiveness. The purpose of the work is to
try to predict where the use of base services of users' smartphones is in the
Unified Technology Acceptance and Usage Model. A survey was conducted with the
participation of 280 university students. The questionnaire survey was made
using Janssen's (2009) questionnaire. It is observed that the Unified
Technology Acceptance and Use Model has four dimensions, "Performance
Expectation", "Effort Expectation", "Social Impact"
and "Facilitating Conditions".




References

  • Ayres, G., & Mehmood, R. (2010). LocPriS: A security and privacy preserving location based services development framework. Knowledge-based and intelligent information and engineering systems, 566-575.
  • Barkhuus, L., & Dey, A. K. (2003, July). Location-Based Services for Mobile Telephony: a Study of Users' Privacy Concerns. In Interact (Vol. 3, pp. 702-712).
  • Brennan, S. (2015). How location-based social network applications are being used.
  • Bagozzi, R. P., & Lee, K. H. (2002). Multiple routes for social influence: The role of compliance, internalization, and social identity. Social Psychology Quarterly, 226-247.
  • Chin, Natalie Jun Pei, “Critical Success Factors of Location-Based Services”, (2012). Dissertations, Theses, and Student Research from the College of Business. 27.
  • Daştan, İ. (2015). Konum Tabanlı Sosyal Ağ Uygulamalarını Kullanma Davranışları: Genç Kullanıcılar Üzerinde Bir Araştırma.
  • Ertuğrul, A. M., & Önal, I. (2014) Çeşitli Konum Etiketleme Opsiyonlarıyla Zenginlestirilmiş Yeni Bir Konum Bazlı Hatırlatma Uygulaması.
  • Islam, R., Islam, R., & Mazumder, T. (2010). Mobile application and its global impact. International Journal of Engineering & Technology (IJEST), 10(6), 72-78.
  • ITU-T TechWatch Alert (July 2009) “Mobile Applications”, s. 1-5f.
  • Kaya, Y. Ç., Kaya, M., & Yildirim, S. Ö. (2014). Lokasyon Tabanlı Mobil Kampus Uygulaması ve Kullanılabilirlik Değerlendirmesi. In UYMS.
  • Kushwaha, A., & Kushwaha, V. (2011). Location based services using android mobile operating system. International Journal of Advances in Engineering & Technology, 1(1), 14-20.
  • Lee, Y. E., & Benbasat, I. (2004). A framework for the study of customer interface design for mobile commerce. International Journal of Electronic Commerce, 8(3), 79-102.
  • Litchfield, S (2010). Defining the Smartphone . Erişim tarihi: 29.10.2017, http://www.allaboutsymbian.com/features/item/Defining_the_Smartphone.php.
  • MacCallum, R. C., Browne, M. W., & Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological methods, 1(2), 130.
  • Mobile App Usage - Statistics & Facts, https://www.statista.com/topics/1002/mobile-app-usage/, 2017.
  • Öz, B. K. (2014). Examining Place Attachment From A Foursquare Perspective (Doctoral Dissertation, Middle East Technical Unıversıty).
  • Staista, S (2017). Smartphones - Statistics & Facts. Erişim tarihi: 05.11.2017, https://www.statista.com/topics/840/smartphones
  • Şahan, H. G. (2013). Lokasyon bazlı sosyal ağlar aracılığıyla selektif benlik sunumu (Doctoral Dissertation, İstanbul Bilgi Üniversitesi).
  • Şaşmaz, H.A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yeme- İçme Deneyimlerinin Konum Tabanlı Mobil Uygulamalar Üzerinden Paylaşım Motivasyonlarının İncelenmesi: Swarm Örneği (Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi).
  • Taber, K. S. (2017). The Use of Cronbach’s Alpha When Developing and Reporting Research Instruments in Science Education. Research in Science Education, 1-24.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2017). İstatistiklerle Aile, 2016. Erişim Tarihi: 11.11.2017, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24646
  • Vicente, C. R., Freni, D., Bettini, C., & Jensen, C. S. (2011). Location-related privacy in geo-social networks. IEEE Internet Computing, 15(3), 20-27.
  • Yun, H., Han, D., & Lee, C. C. (2013). Understanding the use of location-based service applications: do privacy concerns matter? Journal of Electronic Commerce Research, 14(3), 215.
  • Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS quarterly, 425-478.
  • Wang, H. Y., Liao, C., & Yang, L. H. (2013). What affects mobile application use? The roles of consumption values. International Journal of Marketing Studies, 5(2), 11.
  • Zhou, T. (2012). Examining location-based services usage from the perspectives of unified theory of acceptance and use of technology and privacy risk. Journal of Electronic Commerce Research, 13(2), 135.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Abdullah Günay 0000-0002-5006-1448

Adnan Kalkan 0000-0002-2270-4100

Publication Date March 29, 2019
Acceptance Date February 6, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Günay, A., & Kalkan, A. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Mobil Cihazlarda Lokasyon Tabanlı Servisleri Kullanımına Yönelik Bir Araştırma: SDÜ Kılıçarslan Yerleşkesi Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi, 3(1), 87-101. https://doi.org/10.31200/makuubd.454463