This
study aims to contribute to design and development studies by investigating
current, speed and torque responses of permanent magnet synchronous motor
(PMSM) with different loads and powers without any experimental study. For this
reason, firstly, PMSM was simulated using Matlab/Simulink package program. The
simulation results were then tested using a 0.25 kW PMSM coded MCS06C41, a
motor driver coded EVS9322-ESV004, and the Global Drive Control interface
program produced by Lenze. In addition, the model was tested on another PMSM
(1.1 kW) to determine the validity of the model. Since the driver used during the
experiment was designed according to field-oriented vector control, the
field-oriented vector control was also preferred in the simulation. The PI
controller parameters in driver simulation were optimized by using the Signal
Constraint Block in Simulink Response Optimization toolbox of Matlab.
Bu
çalışma, farklı yüklere ve güçlere sahip kalıcı mıknatıslı senkron motorun
(PMSM) herhangi bir deneysel çalışma yapmadan akım, hız ve tork tepkilerini
araştırarak tasarım ve geliştirme çalışmalarına katkıda bulunmayı
amaçlamaktadır. Bu nedenle, öncelikle PMSM’nin Matlab/Simulink paket programı
kullanılarak simülasyonu yapılmıştır. Ardından simülasyon sonuçları 0.25 kW'lık
MCS06C41 kodlu bir PMSM, EVS9322-ESV004 kodlu motor sürücüsü ve Lenze
tarafından üretilen Global Drive Control isimli arayüz programı kullanılarak
test edilmiştir. Ayrıca, model başka bir PMSM (1.1 kW) üzerinde test edilerek
modelin geçerliliği incelenmiştir. Deney
sırasında kullanılan sürücü alan yönlendirmeli vektör kontrolüne göre
tasarlandığından, simülasyonda da alan yönlendirmeli vektör kontrolü tercih
edilmiştir. Sürücü simülasyonundaki PI denetleyici parametreleri, Matlab’ın
Simulink Response Optimization araç kutusundaki Signal Constraint Block
kullanılarak optimize edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 13, 2020 |
Acceptance Date | February 4, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |