This research was conducted to examine the role of creative self-efficacy and digital literacy in supporting academic achievement through innovative behavior. The population of the research consists of 28,974 students officially registered at Burdur Mehmet Akif Ersoy University in the 2020-2021 academic year. The sample of the research consists of 598 students selected from the universe by simple random sampling method. Analyzes of the data obtained using the questionnaire technique were carried out using SPSS 25.0 and AMOS 24.0 programs. As a result of the regression analysis performed to reveal the effects of the variables on each other, it was determined that digital literacy affected innovative behaviors significantly and positively, except for the professional production sub-dimension, and academic achievement, except for the daily use and professional production sub-dimensions. At the same time, it was determined that all sub-dimensions of digital literacy had significant and positive effects on creative self-efficacy. On the other hand, it has been determined that creative self-efficacy has a significant and positive effect on innovative behaviors and academic achievement, and innovative behaviors have a positive and significant effect on academic achievement.
Bu araştırma, yenilikçi davranış yoluyla akademik başarıyı desteklemede yaratıcı öz yeterlik ve dijital okuryazarlığın rolünü incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2020-2021 akademik yılında Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nde resmi olarak kayıtlı 28.974 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini evren içerisinden basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 598 öğrenci oluşturmaktadır. Anket tekniği kullanılarak elde edilen verilere ilişkin analizler SPSS 25.0 ve AMOS 24.0 programları kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Değişkenlerin birbirleri üzerindeki etkilerini ortaya çıkarmak için yapılan regresyon analizi sonucunda dijital okuryazarlığın profesyonel üretim alt boyutu hariç yenilikçi davranışları anlamlı ve pozitif yönde, günlük kullanım ve profesyonel üretim alt boyutları hariç akademik başarıyı anlamlı ve pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Aynı zamanda dijital okuryazarlığın tüm alt boyutlarının yaratıcı öz yeterlik üzerinde yine anlamlı ve pozitif etkilere sahip olduğu belirlenmiştir. Öte yandan, yaratıcı öz yeterliğin yenilikçi davranışları ve akademik başarıyı anlamlı ve pozitif yönde etkilediği, yenilikçi davranışların da akademik başarı üzerinde pozitif yönde ve anlamlı düzeyde bir etkiye sahip olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 24, 2022 |
Acceptance Date | November 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |