Year 2017, Volume 1 , Issue 1, Pages 29 - 36 2017-09-29

Turkey and Third Age Tourism
Türkiye ve Üçüncü Yaş Turizmi

İsmail TUFAN [1] , Melike TAMER KÖSE [2] , F. Sıla AYAN [3]


Tourism has been seen as a luxury that privileged segments have in history, but recently it has created a service sector that people of different classes and identities can reach. On the other hand, the Turkish tourism sector, which does not realize the demographic aging globally and nationally, can not direct the necessary investment in this important area. The all-inclusive model, which serves the younger and economically more disadvantaged people, is more popular than the 60 year-old and above, which constitutes the majority of foreign tourists coming to Turkey, from being overlooked. However, this model does not appeal to elderly tourists who are more likely to contribute to tourism and who demand cultural interaction and learning opportunities that the all-inclusive service model can not provide. As a result the elimination of these deficiencies is of great importance for development as well as for the benefit of international recognition and prestige.

Turizm, tarihte ayrıcalıklı kesimlerin sahip olduğu bir lüks olarak görülse de yakın tarihte çeşitli sınıf ve kimliklerden kişilerin ulaşacabileceği bir hizmet sektörü oluşturmuştur. Buna karşın küresel ve ulusal kapsamda demografik yaşlanmanın farkına varamayan Türk turizm sektörü bu önemli alana gereken yatırımı yönlendirememektedir. Türkiye’ye gelen yabancı turistlerin büyük kısmını oluşturan 60 yaş ve üzeri hedef kitlenin gözden kaçırılması görece daha genç ve ekonomik açıdan daha dezavantajlı kişilere hizmet veren her şey dahil modelini daha popüler kılmıştır. Ancak bu model turizme katkı sağlama olasılığı daha yüksek olan ve her şey dahil hizmet modelinin sağlayamayacağı kültürel etkileşim ve öğrenme imkanı talep eden yaşlı turistlere hitap etmemektedir. Bu eksikliğin giderilmesinin kalkınma adına büyük bir önem arz ettiği gibi uluslararası tanınırlık ve prestij adına da önemli faydalar sağlayabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
  • Bieberstein, I. 1995. Dienstlesitungs-Marketing - Modernes Marketing für Studium und Praxis. Kiehl Verlag: Ludwigshafen.
  • Eggert, U. 1997. Konsumenten Trends. Worauf Sie sich einstellen müssen, um Erfolg zu haben. Basımevi: Düsseldorf.
  • Höckmann, O. 1985. Antike Seefahrt. Basımevi: München.
  • Huber, R. F. 1992. Die Nachfrage nach Dienstleistungen, Diss. Nürnberg (Bieberstein 1995, 69).
  • Hug, W. and Busley, H. 1975. Gescichte Weltkunde, Bd. 1. Basımevi: Frankfurt.
  • Klose, H. U. (Hrsg.): Altern der Gesellschaft. Antworten auf den demographischen Wandel. Basımevi: Köln.
  • Krempien, P. 2000. Geschichte des Reisens und des Tourismus – Ein Überblick von den Anfängen bis zur Gegenwart. Basımevi: Limburgerhof.
  • Lamprecht, M. & Stamm, H. (1994): Die soziale Ordnung der Freizeit. Soziale Unterschiede im Freizeitverhalten der Schweizer Wohnbevölkerung. Seismo Verlag: Zürich, S. 17.
  • Lanquar, R. 1991. Sociologie du tourisme et des Voyages. Basımevi: Paris.
  • Meyer, K.-H. 1994. “Bildung und Förderung von Seniorenvertretungen. Ein Gebot der politischen Vernunft.” Pp…. in 60 plus - die wachsende Macht der Älteren edited by G. Verheugen. Basımevi: Köln.
  • Rosenmayr, L. 1976. “Soziologie des Alters.” Pp. 218-406 in Handbuch zur empirischen Sozialforschung. Band 7: Familie, Alter. Dtv Wissenschaftliche Reihe: Stuttgart.
  • Roth, P. 1992. “Grundlagen des Touristik-Marketing.” in Touristik-Marketing edited by P. Roth, and A. Schrand. Basımevi: München.
  • T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı 2003. Ankara. T.C. Devlet İstatistik Enstitüsü. 2005. Ankara.
  • T.C. Turizm Bakanlığı 2002. Ankara.
  • T.C.Turizm Bakanlığı 2005. Ankara.
  • Tourism Today Şubat. 2004. Sayı 16. Şan Ofset: Antalya.
  • Tufan, İ. 2002. Sosyolojik Yaşlanma. Basımevi: İstanbul.
  • Uluslararası Gerontoloji Sempozyumu 2005. Sonuç Bildirgesi, Antalya.
Primary Language tr
Subjects Social
Journal Section Articles
Authors

Author: İsmail TUFAN
Country: Turkey


Author: Melike TAMER KÖSE

Author: F. Sıla AYAN

Dates

Publication Date : September 29, 2017

APA Tufan, İ , Tamer Köse, M , Ayan, F . (2017). Türkiye ve Üçüncü Yaş Turizmi . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi , 1 (1) , 29-36 . DOI: 10.31200/makuubd.325950