Günümüzde
yaşanan teknolojik ve ekonomik gelişmeler pazarlama dünyasında büyük
değişiklikleri beraberinde getirmiştir. Günümüz müşterisinin değişen istek ve
ihtiyaçlarındaki farklılaşma giderek artmaktadır. Ürün ve hizmetten beklenen
fonksiyonel fayda yerini duygusal ve sembolik değerlere bırakmıştır. Yoğun
rekabet ortamında müşteriye sadece hizmet sunmak yetersiz kalmıştır. Müşteri
fayda sağlayan ürün ve hizmet satın almaktan ziyade, duygu odaklı müşteri
deneyimi sağlamaya yönelmektedir. Hizmetlerin müşteriler için
bireyselleştirilmesiyle birlikte deneyim ekonomisi kavramı gelişmiştir. Deneyim
ekonomisi sayesinde deneyimsel pazarlama ortaya çıkmıştır. Günümüzün en popüler
mekânları olan AVM’ler tüketiciye deneyim sunan, tüketicinin iyi vakit
geçirmesini sağlayan, sosyalleşme ve eğlence merkezleri halini almıştır.
Böylece AVM’ler yoğun rekabet ortamında deneyimsel pazarlamaya ve müşteri
deneyimlerine önem vermektedir.
Araştırmanın
konusu, müşteri deneyimi üzerinde etkili olan stratejik deneyimsel pazarlama boyutlarını
ortaya koyarak müşterilerin alışveriş merkezi deneyimini tavsiye etme ya da
tavsiye etmeme durumunu tespit etmektir. Araştırmanın amacı, AVM müşterilerinin
alışveriş alışkanlıklarını tespit edip, alışveriş deneyimlerini deneyimsel
pazarlama açısından ele alarak stratejik deneyimsel pazarlama boyutları
bağlamında incelemektir. Araştırmada Iyaşpark alışveriş merkezinden alışveriş
yapan 483 kişiye çevrimiçi anket uygulanmıştır. Araştırmada, normal dağılım
testi, güvenilirlik analizi, frekans analizi, Kruskal Wallis testi ve Mann
Whitney U testi yapılmıştır. Verilerin normal dağılmadığı tespit edilmiştir.
Analiz sonucunda, stratejik deneyimsel pazarlama boyutları ile Iyaşpark
Alışveriş Merkezi deneyimini tavsiye etme ya da tavsiye etmeme arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Ayrıca, evli ve bekâr
katılımcılar arasında tüketicinin duygu ve hislerine yönelen duygusal deneyim
boyutunda da istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | September 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |