Logistics is the complete set of operations within the process from the point of production to the point of consumption, which helps to manage the flow of all products, information and money (Lambert et al., 1998:2, quoted by: Bayraktutan & Ozbilen, 2015, p.96). Logistics service provider companies and the totality of services constitute the logistics sector. The quality of service varies depending on the ability to respond to customer needs in a timely and accurate manner. With the increase of service quality, customer expectations are met in the best way and customer satisfaction is ensured. This situation contributes to the improvement of business performance. This study was conducted in order to evaluate the relationship between service quality, customer satisfaction and business performance in the logistics sector from a different point of view. The data obtained as a result of the literature review have been handled in an original way, and the source studies that contribute to the study have been cited in the text and added to the bibliography. Qualitative research method was used in the study. As a data collection tool, an interview form consisting of 5 basic questions prepared by using service quality and business performance scales was used in the studies examined. The interview form was directed to a total of 6 people, one manager and one employee, who work in branches of 3 different logistics/cargo companies operating in Burdur city center. The answers obtained contributed to the result by being evaluated and interpreted in the findings section. The data obtained as a result of observation, interview and literature review were concluded in such a way as to support the working hypothesis.
Lojistik, üretim noktasından tüketim noktasına kadar olan süreç içerisindeki, tüm ürün, bilgi ve para akışının yönetilmesine yardımcı olan işlemlerin tamamıdır (Lambert vd., 1998 s:2, aktaran: Bayraktutan & Özbilen, 2015, s.96). Lojistik hizmet sağlayıcı firmalar ve hizmetlerin bütünü ise lojistik sektörünü oluşturmaktadır. Hizmet kalitesi müşteri ihtiyaçlarının zamanında ve doğru bir şekilde cevap verebilme durumuna göre değişmektedir. Hizmet kalitesinin artması ile müşteri beklentilerinin en iyi şekilde karşılanır ve müşteri memnuniyeti sağlanmış olur. Bu durum işletme performansının iyileşmesine katkı sağlar. Bu çalışma lojistik sektöründe hizmet kalitesi, müşteri memnuniyeti ve işletme performansı arasındaki ilişkiyi farklı bir bakış açısı ile değerlendirmek amacı ile yapılmıştır. Yapılan literatür incelemesi sonucunda elde edilen verilerin özgün bir biçimde ele alınmış ve çalışmaya katkı sağlayan kaynak çalışmalar, metin içinde atıf yapılarak ve kaynakçaya eklenerek belirtilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış. Veri toplama aracı olarak, incelenen çalışmalarda hizmet kalitesi ve işletme performansı ölçeklerinden yararlanılarak hazırlanan 5 temel sorudan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formu Burdur il merkezinde faaliyet gösteren 3 farklı lojistik/kargo şirketleri şubelerinde çalışmakta olan, bir yönetici bir çalışan olmak üzere toplamda 6 kişiye yöneltilmiştir. Elde edilen cevaplar ise bulgular kısmında değerlendirilip yorumlanarak sonuca katkı sağlamıştır. Gözlem, görüşme ve literatür inceleme sonucu elde edilen verilerin çalışma ifadesini destekleyecek şekilde sonuçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | International Corporation, Consumer-Oriented Product or Service Development, Supply Chain Management, Road Transportation and Freight Services |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 1, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | May 22, 2025 |
Acceptance Date | July 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |