Günümüzde insanlar daha iyi bir iş, sağlık, eğitim gibi isteğe bağlı nedenlerle veya savaş, doğal afet, dini, siyasi ve etnik baskılar gibi zorunlu nedenlerle göç etmektedir. Bu göç hareketleri sonucunda da ülkelerinden, ailelerinden ve/veya arkadaşlarından ayrılmaktadırlar. Göç hareketi insanları, özellikle de savunmasız konumda olan çocukları önemli ölçüde etkilemektedir. Göç hareketine maruz kalan çocuklar beslenme, barınma ve sağlık gibi birçok konuda yeterli desteği alamamaktadır. Öğrencilerin bu ihtiyaçları karşılansa dahi iletişim sorunu, uyum sorunu ve maddi sorunlar yaşamakta, bu sorunlar nedeniyle de eğitimlerini sürdürememektedirler. Eğitim haklarından mahrum kalan bu öğrenciler, gelecekte daha iyi bir iş için diğer insanlarla rekabet edemeyebilirler. Üstelik eğitim almayan bu çocuklar, topluma faydalı birer insan olmak yerine suça yönelebilirler. Bu nedenle herhangi bir sebeple göç ederek Türkiye’ye gelen öğrencilerin eğitim almasına etki eden sorunların belirlenmesi ve çözülmesi gerekmektedir. Ancak bu şekilde öğrencilerin topluma faydalı birer insan olması sağlanabilir. Bu doğrultuda araştırmamızın amacı göçmen öğrencilerin yaşadığı sorunları, diğer paydaşların (öğretmen, diğer öğrenciler ve veliler) bu öğrencilerle ilgili düşüncelerini ve öğretmenlerin göçmen öğrencilere eğitim verme sürecinde bir destek alıp almadığını belirlemektir. Bu amacı gerçekleştirmek için araştırmada, nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme türlerinden ölçüt örnekleme tekniği kullanılarak belirlenmiştir. Ölçütler; “En az 5 yıl deneyime sahip olma”, “Sınıfında en az 1 göçmen öğrenci olma” olarak belirlenmiş ve bu doğrultuda 9 sınıf öğretmeni ile görüşme yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan bulgular betimsel ve içerik analiz teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada sınıf öğretmenlerinin neredeyse tamamının sınıfında göçmen öğrenci istemediği, göçmen öğrencileri istememelerinin başlıca nedenlerinin seviye farkı, müfredatın göçmen öğrencilere dönük olmaması, göçmen öğrencilerin davranış problemleri sergilemesi, uyum sorunu ve iletişim sorunu yaşamaları olduğu bulgularına ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmenler göçmen öğrencilere eğitim verme sürecinde herhangi bir kurumdan, kuruluştan materyal, kitap vb. anlamda destek almadıklarını belirtmişlerdir. Yine öğretmenlerin büyük çoğunluğu göçmen öğrencilerin sorunlarına müdahaleye dönük bir eğitim almadıklarını belirtmişlerdir. Son olarak öğretmenler göçmen öğrencilerin sorunlarının giderilebilmesi için önce dil eğitimi almalılar, hayat şartları iyileştirilmeli, velilerin eğitim sürecine katılmasına dönük çalışmalar yapılmalı, özel alt sınıf açılmalı gibi önerilerde bulunmuşlardır.
Eğitim göç sınıf öğretmenleri ilkokul göçmen öğrenciler Education migration primary school teachers primary school immigrant students
The aim of our research is to determine the problems experienced by immigrant students, the opinions of other stakeholders about these students, and whether teachers receive any support during the education process of immigrant students. To achieve this aim, phenomenology, one of the qualitative research designs, was used in the research. The participants of the research were determined by using the criterion sampling technique, which is one of the purposeful sampling types. The inclusion criteria were determined as “Having at least 5 years of experience”, “Being a primary school teacher" and “Having at least 1 immigrant student in their class” and 9 primary school teachers were interviewed accordingly. A semi-structured interview form was used as a data collection tool. The findings obtained as a result of the research were analyzed using descriptive and content analysis techniques. In the study, it was found that almost all the primary school teachers do not want immigrant students in their classes, and the main reasons for not wanting immigrant students are the difference in level, the curriculum is not directed towards immigrant students, immigrant students exhibit behavioral problems, and their adaptation and communication problems. In addition, teachers indicated that they have not receive any materials, books, etc. from any institution, organization in the process of providing education to immigrant students. Again, most teachers stated that they did not receive any training to intervene in the problems of immigrant students. Finally, the teachers suggested that in order to solve the problems of immigrant students, they should receive language education, their living conditions should be improved, studies should be carried out to involve parents in the education process, and a special sub-class should be opened for them.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |