Research Article
BibTex RIS Cite

Sanal Müze Etkinliklerinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Tarih Bilinci Gelişimine Etkisi

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 71 - 86, 31.12.2022
https://doi.org/10.46762/mamulebd.1180944

Abstract

Bu çalışmada sanal müze etkinliklerinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin tarih bilincine etkisini inceleme amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışma, ön test-son test deney ve kontrol gruplu yarı deneysel desen kapsamında yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu İstanbul ili Zeytinburnu ilçesinde bulunan bir ilkokula devam eden ve kolay ulaşılabilir örneklem seçme yöntemi ile seçilen 84 öğrenciden oluşmuştur. Çalışma grubunda yer alan öğrencilerin 43’ü kontrol 41’i ise deney grubunda yer almaktadır. Deney grubu öğrencilerine sanal müze etkinliklerini içeren program uygulanmış, kontrol grubu öğrencilerine ise herhangi bir uygulama etkinliği yapılmamıştır. Araştırmada verilerin toplanmasında, araştırmacı tarafından geliştirilen “Erken Tarih Bilinci Anketi” kullanılmıştır. Anket aracılığıyla elde edilen verilerin analizinde, ilişkili ve ilişkisiz örneklemler için t testi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilerin erken tarih bilinci ön test puanları arasında anlamlı bir farklılık belirlenmezken, son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar incelendiğinde deney grubuna uygulanan sanal müze etkinliklerinin öğrencilerin tarih bilincinin gelişimine katkı sağladığı söylenebilir.

Supporting Institution

TÜBİTAK-BİDEB

Project Number

Proje No: 1919B012100769

References

  • Antonaci, A., & Ott, M. (2014). Exploiting innovative learning strategies with virtual museums. Journal of Advanced Distributed Learning Technology, 2(1), 40‐50.
  • Buyurgan, S. (2019). Müzede eğitim: öğrenme ortamı olarak müzeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • D’alba, A. (2012). Analyzing visitors’ discourse, attitudes, perceptions, and knowledge acquisition in an art museum tour after using a 3d virtual environment. (Doctorate Thesis). University of North Texas. Department of Educational Computing, Texas.
  • Daniela, L. (2020). Virtual museums as learning agents. Sustainability, 12(7), 2698. https://doi.org/10.3390/su12072698
  • Demirboğa, E. (2010). Sanal müze ziyaretlerinin öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal kazanımları üzerindeki etkileri. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fokides, E., & Sfakianou, M. (2017). Virtual museums in arts education. results of a pilot project in primary school settings. Asian Research Journal of Arts & Social Sciences. 3(1), 1-10. https://doi.org/10.9734/ARJASS/2017/33601
  • Gurian, E. H. (2010). Curator: from soloist to impresario. F. Cameron & L. Kelly (Eds.), in Hot Topics, Public Culture, Museums (p. 95–111). London: Cambridge Scholars Publishing.
  • Hooper-Greenhill, E. (1994). The Educational Role of the Museum, Routledge, London and New.
  • ICOM (2010). Key concepts of museology. (Ed: A. Desvallées and F. Mairesse) Published by Armand Colin. http://icom.museum/fileadmin/user_upload/pdf/Key_Concepts_of_Museology/Museologie_Anglais_BD.pdf
  • Ismaeel, D. A., & Al-Abdullatif, A. M. (2016). The ımpact of an ınteractive virtual museum on students’ attitudes toward cultural heritage education in the region of Al Hassa, Saudi Arabia. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 11(04), pp. 32–39. https://doi.org/10.3991/ijet.v11i04.5300
  • İlhan, G. O., Erol, M., & Özdemir, F. (2022). Virtual museum experiences of primary school teacher candidates during the COVID-19 pandemic process. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 10(4), 232-243. http://dx.doi.org/10.52380/mojet.2022.10.4.259
  • Kampouropoulou, M., Fokiali, P., Efstathiou, I. & Stefos, E. (2013). The virtual museum in educational practice. Review of European Studies, 5(4), 120‐129. https://doi.org/10.5539/res.v5n4p120
  • Karataş, S., Yılmaz, A., Kapanoğlu, G., & Meriçelli, M. (2016). Öğretmenlerin sanal müzelere dair görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 112‐125.
  • Kaschak, J. C. (2014). Museum visits in social studies: The role of a methods course. Social Studies Research and Practice, 9(1), 107-118.
  • Koca, N., & Daşdemir, İ. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde sanal tur uygulamaları. Turkish Studies Educational Sciences, 13(27), 1007‐1016.
  • Marcus, A. S. (2008). Rethinking museums’ adult education for K-12 teachers. Journal of Museum Education, 33(1), 55-78. https://doi.org/10.1080/10598650.2008.11510587
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber, (Çev. Ed. Turan, S.). Nobel Akademi Yayıncılık: Ankara.
  • Mirogianni-Arvaniti, E. (1999). The role of museum-educator in Greece. Archaeology, 71, 50-53.
  • O’brien, M. ve Levy, R.M. (2008). Exploration through virtual reality: Encounters with the target culture. The Canadian Modern Language Review, 64(4), 663–691
  • Okolo, C. M., Englert, C. S., Bouck, E. C., Heutsche, A., & Wang, H. (2011). The virtual history museum: Learning U.S. history in diverse eighth grade classrooms. Remedial and Special Education, 32(5), 417–428. https://doi.org/10.1177/0741932510362241
  • Özer, A. (2016). Sanal müzede öğrenmenin bağlamsal modelinin kullanımının öğrencilerin akademik başarısı, motivasyonu ve memnuniyet düzeylerine etkisi. (Doktora tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research and evaluation methods. California: Sage Publishing.
  • Saraç, Ç. N. (2007). Çoklu medya, dijital koleksiyonlar ve sanal müze. Geçmişten geleceğe Türkiye’de müzecilik I. Sempozyumu 21-22 Mayıs (ss. 233-240). Ankara: VEKAM
  • Sart, G. (2015). Fenomenoloji ve yorumlayıcı fenomenolojik analiz. F. N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed.), Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları içinde (70-81). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Schweibenz, W. (2004). Virtual museums: the development of virtual museums. ICOM News (3).
  • Sezgin, M., Karaman, A. (2009). Müze yönetimi ve pazarlaması. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Shaw, W. M. K. (2004). Osmanlı müzeciliği. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Styliani, S., Fotis, L., Kostas, K., & Petros, P. (2009). Virtual museums, a survey and some issues for consideration. Journal of Cultural Heritage. 10(4), 520–528. https://doi.org/10.1016/j.culher.2009.03.003
  • Sungur, T., & Bülbül, H. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının sanal müze uygulamalarına yönelik görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 652-666.
  • Şahan, M. (2005). Müze ve eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 487-501.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.), Boston: Allyn and Bacon.
  • Ustaoğlu, A. (2012). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler dersi Türk tarihinde yolculuk ünitesinde sanal müzelerin kullanımının öğrenci başarısına etkisi, (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Walczak, K., Cellary, W., & White, M. (2006). Virtual museum exhibitions. IEEE Computer, 39(3), 93-95.
  • Yıldırım, T., & Tahiroğlu, M. (2012). Sanal ortamda gerçekleştirilen müze gezilerinin ilköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 104-114.
  • Yılmaz, K., & Şeker, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin müze gezilerine ve müzelerin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 3(9), 21-39.

The Effect of Virtual Museum Activities on the Development of History Consciousness of Primary School 4th Grade Students

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 71 - 86, 31.12.2022
https://doi.org/10.46762/mamulebd.1180944

Abstract

The purpose of this study is to investigate the impact of virtual museum activities on the historical consciousness of fourth-grade students in primary schools. The study was conducted in this manner using a quasi-experimental design with pretest-posttest experimental and control groups. The study group consisted of 84 students who attended a primary school in Istanbul's Zeytinburnu district and were chosen using an easily accessible sampling method. There are 43 students in the control group and 41 students in the experimental group in the study group. The experimental group students received the program, which included virtual museum activities, while the control group students received no application activities. The researcher's "Early History Awareness Questionnaire" was used to collect data for the study. The t-test technique was used to analyze the data obtained from the questionnaire for related and unrelated samples. According to the study's findings, while there was no significant difference between the experimental and control groups' early history awareness pre-test scores, there was a significant difference between the post-test scores in favor of the experimental group. When these findings are considered, it is possible to conclude that the virtual museum activities used with the experimental group contribute to the development of historical consciousness in students.

Project Number

Proje No: 1919B012100769

References

  • Antonaci, A., & Ott, M. (2014). Exploiting innovative learning strategies with virtual museums. Journal of Advanced Distributed Learning Technology, 2(1), 40‐50.
  • Buyurgan, S. (2019). Müzede eğitim: öğrenme ortamı olarak müzeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • D’alba, A. (2012). Analyzing visitors’ discourse, attitudes, perceptions, and knowledge acquisition in an art museum tour after using a 3d virtual environment. (Doctorate Thesis). University of North Texas. Department of Educational Computing, Texas.
  • Daniela, L. (2020). Virtual museums as learning agents. Sustainability, 12(7), 2698. https://doi.org/10.3390/su12072698
  • Demirboğa, E. (2010). Sanal müze ziyaretlerinin öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal kazanımları üzerindeki etkileri. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fokides, E., & Sfakianou, M. (2017). Virtual museums in arts education. results of a pilot project in primary school settings. Asian Research Journal of Arts & Social Sciences. 3(1), 1-10. https://doi.org/10.9734/ARJASS/2017/33601
  • Gurian, E. H. (2010). Curator: from soloist to impresario. F. Cameron & L. Kelly (Eds.), in Hot Topics, Public Culture, Museums (p. 95–111). London: Cambridge Scholars Publishing.
  • Hooper-Greenhill, E. (1994). The Educational Role of the Museum, Routledge, London and New.
  • ICOM (2010). Key concepts of museology. (Ed: A. Desvallées and F. Mairesse) Published by Armand Colin. http://icom.museum/fileadmin/user_upload/pdf/Key_Concepts_of_Museology/Museologie_Anglais_BD.pdf
  • Ismaeel, D. A., & Al-Abdullatif, A. M. (2016). The ımpact of an ınteractive virtual museum on students’ attitudes toward cultural heritage education in the region of Al Hassa, Saudi Arabia. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 11(04), pp. 32–39. https://doi.org/10.3991/ijet.v11i04.5300
  • İlhan, G. O., Erol, M., & Özdemir, F. (2022). Virtual museum experiences of primary school teacher candidates during the COVID-19 pandemic process. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 10(4), 232-243. http://dx.doi.org/10.52380/mojet.2022.10.4.259
  • Kampouropoulou, M., Fokiali, P., Efstathiou, I. & Stefos, E. (2013). The virtual museum in educational practice. Review of European Studies, 5(4), 120‐129. https://doi.org/10.5539/res.v5n4p120
  • Karataş, S., Yılmaz, A., Kapanoğlu, G., & Meriçelli, M. (2016). Öğretmenlerin sanal müzelere dair görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 112‐125.
  • Kaschak, J. C. (2014). Museum visits in social studies: The role of a methods course. Social Studies Research and Practice, 9(1), 107-118.
  • Koca, N., & Daşdemir, İ. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde sanal tur uygulamaları. Turkish Studies Educational Sciences, 13(27), 1007‐1016.
  • Marcus, A. S. (2008). Rethinking museums’ adult education for K-12 teachers. Journal of Museum Education, 33(1), 55-78. https://doi.org/10.1080/10598650.2008.11510587
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber, (Çev. Ed. Turan, S.). Nobel Akademi Yayıncılık: Ankara.
  • Mirogianni-Arvaniti, E. (1999). The role of museum-educator in Greece. Archaeology, 71, 50-53.
  • O’brien, M. ve Levy, R.M. (2008). Exploration through virtual reality: Encounters with the target culture. The Canadian Modern Language Review, 64(4), 663–691
  • Okolo, C. M., Englert, C. S., Bouck, E. C., Heutsche, A., & Wang, H. (2011). The virtual history museum: Learning U.S. history in diverse eighth grade classrooms. Remedial and Special Education, 32(5), 417–428. https://doi.org/10.1177/0741932510362241
  • Özer, A. (2016). Sanal müzede öğrenmenin bağlamsal modelinin kullanımının öğrencilerin akademik başarısı, motivasyonu ve memnuniyet düzeylerine etkisi. (Doktora tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research and evaluation methods. California: Sage Publishing.
  • Saraç, Ç. N. (2007). Çoklu medya, dijital koleksiyonlar ve sanal müze. Geçmişten geleceğe Türkiye’de müzecilik I. Sempozyumu 21-22 Mayıs (ss. 233-240). Ankara: VEKAM
  • Sart, G. (2015). Fenomenoloji ve yorumlayıcı fenomenolojik analiz. F. N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed.), Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları içinde (70-81). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Schweibenz, W. (2004). Virtual museums: the development of virtual museums. ICOM News (3).
  • Sezgin, M., Karaman, A. (2009). Müze yönetimi ve pazarlaması. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Shaw, W. M. K. (2004). Osmanlı müzeciliği. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Styliani, S., Fotis, L., Kostas, K., & Petros, P. (2009). Virtual museums, a survey and some issues for consideration. Journal of Cultural Heritage. 10(4), 520–528. https://doi.org/10.1016/j.culher.2009.03.003
  • Sungur, T., & Bülbül, H. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının sanal müze uygulamalarına yönelik görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 652-666.
  • Şahan, M. (2005). Müze ve eğitim. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 487-501.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.), Boston: Allyn and Bacon.
  • Ustaoğlu, A. (2012). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler dersi Türk tarihinde yolculuk ünitesinde sanal müzelerin kullanımının öğrenci başarısına etkisi, (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Walczak, K., Cellary, W., & White, M. (2006). Virtual museum exhibitions. IEEE Computer, 39(3), 93-95.
  • Yıldırım, T., & Tahiroğlu, M. (2012). Sanal ortamda gerçekleştirilen müze gezilerinin ilköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 104-114.
  • Yılmaz, K., & Şeker, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin müze gezilerine ve müzelerin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 3(9), 21-39.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Fatma Topkan 0000-0001-9310-7218

Mustafa Erol 0000-0002-1675-7070

Project Number Proje No: 1919B012100769
Early Pub Date December 30, 2022
Publication Date December 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Topkan, F., & Erol, M. (2022). Sanal Müze Etkinliklerinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Tarih Bilinci Gelişimine Etkisi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 71-86. https://doi.org/10.46762/mamulebd.1180944

14232 14231   27193   15145    27194 2720928620