Bu çalışmada sanal müze etkinliklerinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin tarih bilincine etkisini inceleme amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışma, ön test-son test deney ve kontrol gruplu yarı deneysel desen kapsamında yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu İstanbul ili Zeytinburnu ilçesinde bulunan bir ilkokula devam eden ve kolay ulaşılabilir örneklem seçme yöntemi ile seçilen 84 öğrenciden oluşmuştur. Çalışma grubunda yer alan öğrencilerin 43’ü kontrol 41’i ise deney grubunda yer almaktadır. Deney grubu öğrencilerine sanal müze etkinliklerini içeren program uygulanmış, kontrol grubu öğrencilerine ise herhangi bir uygulama etkinliği yapılmamıştır. Araştırmada verilerin toplanmasında, araştırmacı tarafından geliştirilen “Erken Tarih Bilinci Anketi” kullanılmıştır. Anket aracılığıyla elde edilen verilerin analizinde, ilişkili ve ilişkisiz örneklemler için t testi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilerin erken tarih bilinci ön test puanları arasında anlamlı bir farklılık belirlenmezken, son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar incelendiğinde deney grubuna uygulanan sanal müze etkinliklerinin öğrencilerin tarih bilincinin gelişimine katkı sağladığı söylenebilir.
Sanal müze eğitimi tarih bilinci ilkokul öğrencileri Virtual museum education history awareness primary school students
TÜBİTAK-BİDEB
Proje No: 1919B012100769
The purpose of this study is to investigate the impact of virtual museum activities on the historical consciousness of fourth-grade students in primary schools. The study was conducted in this manner using a quasi-experimental design with pretest-posttest experimental and control groups. The study group consisted of 84 students who attended a primary school in Istanbul's Zeytinburnu district and were chosen using an easily accessible sampling method. There are 43 students in the control group and 41 students in the experimental group in the study group. The experimental group students received the program, which included virtual museum activities, while the control group students received no application activities. The researcher's "Early History Awareness Questionnaire" was used to collect data for the study. The t-test technique was used to analyze the data obtained from the questionnaire for related and unrelated samples. According to the study's findings, while there was no significant difference between the experimental and control groups' early history awareness pre-test scores, there was a significant difference between the post-test scores in favor of the experimental group. When these findings are considered, it is possible to conclude that the virtual museum activities used with the experimental group contribute to the development of historical consciousness in students.
Virtual museum education history awareness primary school students Virtual museum education, history awareness, primary school students
Proje No: 1919B012100769
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | Proje No: 1919B012100769 |
Early Pub Date | December 30, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |