The
effects of the Industrial Revolution, along with the policies of globalization,
have caused great differences in the diversity and structure of economic
characters. Countries have to draw the attention of investors and investors
with different economic policies in which they can create competitive power
within the changing new world order. While the development strategies in the
globalized world order have been determined, the central development policies
of the past have lost their importance and replaced with regional based
development policies. New economic actors are needed for the idea of
implementing regional development policies. The economic actors involved are
regional structures and even the Regional Agencies (RA). The main
responsibilities of the agencies are guiding regional development and bringing
vitality to the regional economy. The aim of this study was briefed on the
progress of development agencies in Turkey, it is one of 26 development
agencies to promote the MARKA and to examine the effects of development. In the
study, firstly, brief information about the development agency applications in
the world will be given. Afterwards, the support activities of MARKA, which
includes Bolu, Düzce, Sakarya, Kocaeli and Yalova provinces, between the years
2010-2017 in the TR42 region will be analyzed by using descriptive analysis
methods.
Sanayi Devrimi’nin etkileri, küreselleşme
politikalarıyla birlikte iktisadi karakterlerin çeşitliliğinde ve yapısında
büyük farklılıklar meydana getirmiştir. Ülkeler değişen yenidünya düzeni
içerisinde rekabet gücü oluşturabilecekleri farklı ekonomi politikalarıyla,
yatırımların ve yatırımcıların dikkatlerini üzerlerine çekmek zorundadır. Globalleşen
dünya düzeninde kalkınma stratejileri belirlenirken geçmişte kalan merkezi
kalkınma politikaları önemini yitirmiş ve yerini bölgesel temelli kalkınma politikalarına
bırakmıştır. Bölge esaslı kalkınma politikaları uygulama düşüncesi için yeni
ekonomik aktörlere ihtiyaç vardır. Söz konusu olan ekonomik aktörleri bölgesel
yapılanmalar ve hatta bölgesel yapılanma içerisinde Kalkınma Ajansları (KA)
oluşturmaktadır. Ajansların temel sorumlulukları, bölgesel kalkınmada yol
gösterici olma ve bölge ekonomisine canlılık katmalarıdır. Bu çalışmanın amacı,
Türkiye’deki kalkınma ajanslarının gelişimi hakkında bilgi vererek, 26 kalkınma
ajansından biri olan MARKA’yı tanıtmak ve bölge kalkınmasına olan etkilerini
incelemektir. Çalışmada öncelikle Dünya’daki kalkınma ajansı uygulamaları ile
ilgili kısa bilgiler verilecektir. Daha sonra Bolu, Düzce, Sakarya, Kocaeli ve
Yalova illerini kapsayan MARKA’nın, TR42 bölgesinde 2010-2017 yılları arasında
yapmış olduğu destekleme faaliyetleri betimsel analiz yöntemleri kullanılarak
incelenecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |