Bu çalışma Uluçınar ve Akar (2021) tarafından geliştirilen İlkokul Öğrencileri İçin Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeğinin yenilenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçek 18 madde ve 4 boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin boyutları, şüphecilik, meraklılık, açık fikirlilik ve yanlılıktır. Bu haliyle ölçek TR dizinde taranan hakemli bir dergide yayınlanmıştır. Ölçek yayınlandıktan sonra pek çok araştırmacı tarafından talep edilmiş ve uygulanmıştır. Ölçeği uygulayan araştırmacılardan sonuçlarına ilişkin gelen dönütler üzerine ölçeğin yenilenmesinin gerekli olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden kesitsel tarama modeline uygun bir biçimde yürütülmüştür. Ölçek ilk önce sahadan gelen dönütler üzerine sadeleştirilmiş ve olumsuz maddeler olumluya dönüştürülmüştür. Bu haliyle ölçek önce 30 öğrenciye uygulanmıştır. Bu uygulamada öğrencilerin zorlandıkları görülen bazı ifadeler daha anlaşılabilir hale getirilmiştir. Düzeltmelerin ardından ölçek 250 öğrenciye daha uygulanmıştır. Bu uygulamada öğrencilerin anlamakta zorlandıkları önemli bir husus gözlenmemiştir. Son olarak ölçek 534 öğrencilik farklı bir gruba uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin yenilenen versiyonunun gerek öğrencilerin daha kolay anlayarak cevaplamaları gerekse de geçerlilik ve güvenirlik değerleri bakımından daha iyi sonuçlar verdiği tespit edilmiştir.
“İlkokul Öğrencileri İçin Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeğinin Yenilenmesi” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir.
This study was carried out to renew the Critical Thinking Dispositions Scale for Primary School Students developed by Uluçınar and Akar (2021). The scale developed by the researchers consists of 18 items and 4 dimensions. The scale consists of the dimensions of skepticism, curiosity, open-mindedness and bias. After the scale was published, it was requested and applied by many researchers. Based on the feedback received from the researchers who applied the scale, it was concluded that the scale should be renewed. The research was conducted in accordance with the cross-sectional survey model, one of the quantitative research methods. In this form, the scale was first applied to a group of 100 people, and during the application, some expressions that were observed to be difficult for the students were simplified. The scale, which was simplified in its final form and whose negative expressions were transformed into positive ones, was applied to a group of 534 students. As a result of the analysis, it was determined that the renewed version of the scale gave better results in terms of both easier understanding and answering by students and validity and reliability values.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1 |