The purpose of this
research is to examine the relationship between the leadership styles of
principals and their democratic attitudes and behaviors. The study group
consists of 173 teachers working in the public schools in the central districts
of Konya. 54,3% of the teachers are female and
45,7% of the teachers are male. Akan, Yıldırım and Yalçın’s (2014) Principals
as Leadership Style Scale and Bakır’s (2007) Democratic Attitudes and Behaviors
Scale of Principals in School Management were used in this study. As a result
of the research, it was seen that the means of democratic attitudes and
behaviors significantly differed among the principals while the point averages
of the transformational leadership, laissez-faire leadership and transactional
leadership significantly did not differ among the principals according to
gender variable of the teachers. According
to the teachers' education level, it was seen that there was no significant
difference in the means of
the leadership styles and the democratic attitudes and behaviors of principals.
According to the variation of teacher's professional seniority, the means
of democratic attitudes and behaviors of principals differed significantly. When the leadership styles were assessed in themselves, it
was found that the difference between the point averages of the
transformational leadership style and sub-dimension of the laissez-faire
leadership style was significant, whereas the difference in the sub-dimension
of transactional leadership style was not significant according to the variable
of teacher’s professional seniority. There was a significant positive
relationship between the democratic attitudes and behavior points of the
principals and their transformational leadership style. There was a significant
negative relationship between the democratic attitudes and behaviors points of
principals and the points of transactional and laissez-faire leadership styles
Bu araştırmanın amacı,
okul müdürlerinin liderlik stilleri ile demokratik tutum ve davranışları
arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Konya ili
merkez ilçelerindeki okullarda çalışan 173 öğretmen oluşturmaktadır.
Öğretmenlerin %54,3’ü kadın ve %45,7’si erkektir. Araştırmada Akan, Yıldırım ve
Yalçın (2014) tarafından geliştirilen Okul Müdürleri Liderlik Stili Ölçeği ile
Bakır (2007) tarafından geliştirilen Okul Müdürlerinin Okul Yönetiminde
Sergiledikleri Demokratik Tutum ve Davranışlar Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda, öğretmenlerin cinsiyetlerine göre okul müdürlerinin dönüşümcü
liderlik, serbest bırakıcı liderlik ve sürdürümcü liderlik puan ortalamaları
anlamlı bir şekilde farklılaşmazken, demokratik tutum ve davranışlar puan
ortalamasının anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Öğretmenlerin
öğrenim durumlarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile demokratik
tutum ve davranışları puan ortalamalarında anlamlı bir farklılaşmanın olmadığı
görülmüştür. Öğretmenlerin mesleki kıdem yılı değişkenine göre okul
müdürlerinin demokratik tutum ve davranışları puan ortalaması anlamlı bir
şekilde farklılaşmaktadır. Liderlik stilleri kendi içinde değerlendirildiğinde,
öğretmenlerin mesleki kıdem yılı değişkenine göre dönüşümcü liderlik stili ile
serbest bırakıcı liderlik stili alt boyutu puan ortalamalarında farklılaşmanın
anlamlı olduğu, sürdürümcü liderlik stili alt boyutunda ise farklılaşmanın
anlamlı olmadığı tespit edilmiştir. Okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik puanlarıyla
demokratik tutum ve davranışları puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir
ilişki vardır. Okul müdürlerinin serbest bırakıcı ve sürdürümcü liderlik
stilleri puanlarıyla ile demokratik tutum ve davranışlar puanları arasında
negatif yönlü anlamlı ilişki vardır
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |
Creative Commons Lisansı
This work (journal) is lisenced under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.