The methods used to achieve an outcome of an
event or transaction, or a system of institutionalized activities created to
achieve a specific purpose, requiring specific knowledge and skills. The
information is the whole of the data to explain any subject. Knowledge is the
totality of data used to describe any subject. Systems that provide the
collection, accumulation and use of these data in order to realize a specific
purpose constitute the information systems. Information systems help to ensure
the communication between the enterprise and the management by providing the
transfer of data about the environment of the enterprise, the inputs, processes
and outputs of the enterprise. Marketing accounting is used for collecting data
related to marketing, directing to employees, determine of marketing, selling
and distribution costs. Customer-related benefits are of interest such as brand
image creation and business value enhancement, protection, and price
calculation for competitive. Customer profitability analysis is a
new management accounting method that is used for future decisions. Nowadays,
businesses aim to increase their profitability by creating differences in order
to win the satisfaction of their customers. But here another problem arises.
While customer satisfaction is ensured on the one hand, on the other hand it is
a matter of how much business these customers satisfied. For this reason,
customer profitability analysis has been used to determine the contribution of
customers to the business. While the information about the income required for
realization of customer profitability analysis can be easily reached the
difficult part of work is determination of cost of service to the customer.
Customers benefiting from the activities of the enterprises are different from
each other and each customer leads to different costs and profitability for the
product or service it receives. The aim in this study is overview and the literature
review for marketing accounting and customer profitability.
Bir olay ya da işlem hakkında bir sonuç elde edebilmek
adına kullanılan yöntemler veya belirli bir amacı gerçekleştirebilmek adına oluşturulan
ve özel bilgi ve yetenek gerektiren kurumsallaşmış faaliyetlerin bütününe
sistem diyebiliriz. Bilgi ise, herhangi bir konuyu açıklamak için kullanılan verilerin
bütünüdür. Bu verilerin belirli bir amacı gerçekleştirmek adına toplanılması, biriktirilmesi
ve gerektiği zaman kullanılmasını sağlayan sistemler, bilgi sistemlerini
oluşturmaktadır. Bilgi sistemleri, işletmenin çevresi, işletmenin girdileri,
süreçleri ve çıktılarıyla ilgili verilerin aktarımnı sağlayarak işletme ile
yönetim arasında iletişiminin sağlanmasına yardımcı olmaktadırlar. Pazarlama muhasebesi,
pazarlamaya ilişkin verilerin toplanması, işletme çalışanlarına
yönlendirilmesi, pazarlama, satış ve dağıtım maliyetlerinin belirlenmesinde
kullanılmaktadır. Müşteriler ile ilgili faydalar, marka imajının oluşturulması
ve işletme değerinin arttırılması, korunması ve rekabete yönelik fiyat
hesaplaması gibi konularla ilgilenmektedir. Müşteri kârlılık analizi işletmenin
gelecekteki kararlarında kullanılmak üzere ortaya çıkmış yeni bir yönetim
muhasebesi metodudur. Günümüzde işletmeler müşterileri memnuniyetini kazanmak
için farklılıklar yaratarak kârlılıklarını arttırmayı hedeflemektedirler. Fakat
burada bir başka sorun ortaya çıkmaktadır. Bir yandan müşteri memnuniyeti
sağlanırken diğer yandan bu müşterilerin işletmeyi ne kadar tatmin ettiği konusudur.
Bu sebeptendir ki müşterilerin işletmeye olan katkılarını belirlemeye yönelik
olarak müşteri kârlılık analizi kullanılmaya başlanılmıştır. Müşteri kârlılık
analizinin gerçekleştirilebilmesi için gerekli olan gelirle ilgili bilgilere
rahatlıkla ulaşılabiliyorken, işin zor kısmı müşteriye yapılan hizmetin
maliyetinin belirlenmesi olayıdır. İşletmelerin faaliyetlerinden yararlanan
müşteriler birbirilerinden farklıdır ve her bir müşteri almış olduğu ürün veya
hizmet için farklı maliyetlere ve kârlılığa neden olur. Bu çalışmada amaç,
pazarlama muhasebesi ve müşteri kârlılığına yönelik bir literatür taraması ve
genel bir değerlendirme yapmaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 3 |
Creative Commons Lisansı
This work (journal) is lisenced under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.