Türk kamu yönetiminde çeşitli kapsam ve derinlikte yapılan reformlar,
geleneksel askeri birliklerin modernizasyonu ile başlamıştır. III. Selim’den
itibaren yürürlüğe konan Batılılaşma politikaları ile birlikte bu reformlar idari, siyasi ve toplumsal ilerlemenin bir aracı haline
getirilmiştir. Devlet merkezli
yönetim geleneğimiz bu reform hareketlerinin tasarlanmasında ve uygulanmasında kamu yöneticilerinin
rolünü arttırmıştır. Nitekim Lale Devri’nin III. Ahmet dönemi bir aydınlanma sayılmasında ve Tanzimat Fermanı’nın Mustafa Reşit
Paşa’nın bir eseri olarak kabul edilmesinde olduğu gibi Türk reform tarihinde yöneticiler ön plana çıkmaktadır.
Türk kamu yönetiminde yöneticilerin reformlara etkilerini ve uygulanan reformların genel yönü ile
stratejisi üzerindeki rollerini anlamayı amaçlayan bu çalışma, Türk tarihindeki önemli reformlarda öne çıkan
yöneticilerin kişisel özelliklerini incelemiştir. Bu bağlamda neden bazı yöneticiler reformcu kişilik göstermişken
bazılarının geleneksel özellikler gösterdiğini araştıran bu makalede, gelişmişlik düzeyi ile reformcu yönetici
arasında kuvvetli bağ olduğu
tespit edilmiştir. Bunun için öncelikle yöneticilerin kişisel özellikleri ile
yürüttükleri idari reformlar arasındaki ilişki incelenecektir. Kamu yönetimi
reformlarının sürekliliği ve uygulanma
başarısı, yöneticilerin içinde bulundukları iç ve dış şartlar çerçevesinde ele alınacaktır. Gelişmişlik düzeyi ile reformcu
yönetici arasında kuvvetli bir bağ bulunan Türk idari yapısında
reform hareketleri yöneticiler tarafından karakterize edilmektedir. Kamu
yöneticilerinin sahip oldukları özellikler ile reformların
gerçekleştirilmesinde oynadıkları rol bu nedenle
önemsenmektedir.
Türk Kamu Yönetimi İdari Reform Reformcu Yöneticiler III. Selim Reform-Reformcu İlişkisi Ömer Dinçer Efkan Ala
The reforms made in different extents in Turkish
Public Administration began with modernization
of traditional garrisons. With the policy of westernization that was
put into action since Selim III, these reforms became the means of administrative, social and public
progression. Our government centered
traditional administration has increased the role of public administrators in designing and application of these reforms. Thus, as it is assumed that the Tulip Revolution is an illumination of
III. Ahmet period and accepted that Tanzimat Edict is a consequence of Mustafa
Reşit Paşa, the administrators come to the fore in the Turkish reform history.
This study that aimed to understand the effects and roles of the administrators
on the general tendency and strategy on applied reforms in Turkish Public
Administration, examined the personal characteristics of administrators who
come to the fore with the important reforms in Turkish history. In this
context, in
this study that researches why some of the administrators show reformist
personality while some of them show trasitional characteristics, it is
investigated that there is a strong connection between level of the development
and reformer administartors. Thus; firstly,
the relation between administrators
personal qualities and the administrative reforms that are performed by them
will be examined. The permanence and
application success of the public administration reforms, will be held within the frame of the internal and external conditions of administrators. The reform movements
are characterized by their
administrators in Turkish administration where there
is a strong relation between the level of advancement and reformist administrator. That is why qualities of administrators
and their roles in performing these reforms are considered important.
Turkish Public Administration Administrative Reform Reformer Administrators III. Selim Relation of Reform-Reformer Ömer Dinçer Efkan Ala
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |
Creative Commons Lisansı
This work (journal) is lisenced under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.