The aim of this study is to improve the understanding of a phenomenon by preparing a list on centennial firms in Turkey. For this aim, a list of these firms was prepared by obtaining benefits from previous precious lists in the field. The list has also been enriched by readings on some specific sectors and individual investigations of the researcher. As a result of these efforts, the researcher found 270 firms that were established in the period between the years of 1454 and 1923. It was also found that the firms in the list qualified themselves with some words such as “historical” and “famous” instead of “centennial”, “oldest”, “senior”, “rooted”, “like history”, “durable” etc. preferred by Turkish scholars. The most common types of business organizations in the list were “halva producers/confectioners”, “artisan restaurants”, “bakeries”, “grilled meat restaurants” and “Turkish baths”. When looking at the distribution of firms in terms of the city they operate in, it was seen that Istanbul dominated the list with 120 firms (about 44% of all firms in the list). Finally, other crucial findings were that the majority of the firms in the list had their own web sites and all of the firms were established by male entrepreneurs.
Bu çalışmanın gayesi daha önce bu alanda yapılan ulusal çalışmalarca hazırlanan “asırlık Türk firmaları” listelerini genişleterek fenomene ilişkin idrakı bir adım daha ileriye taşımaktır. Bu bağlamda, daha önce hazırlanan kıymetli listelerden faydalanılarak bir baz liste hazırlanmış ve bu liste, araştırmacının sektör bazlı yaptığı okumalar ve kendi kişisel araştırmaları vesilesiyle zenginleştirilmiştir. Araştırmalar neticesinde, 1454-1923 yılları arasında kurulmuş ve halen varlığını devam ettiren 270 firmaya ulaşılmıştır. Listede yer alan firmaların, akademik yazında kullanılan “asırlık”, “en eski”, “kıdemli”, “köklü”, “tarih gibi”, “uzun ömürlü” vb. ifadelerle kendilerini nitelemek yerine, bilhassa “tarihi” ve “meşhur” ifadelerini tercih ettikleri tespit edilmiştir. Faaliyet alanlarına göre listede en çok karşılaşılan firmalar; “helvacılar/şekerciler”, “esnaf lokantaları/restoranlar”, “fırınlar/unlu mamul üreticileri”, “kebapçılar” ve “hamamlar”dır. Firmaların şehirlere göre dağılımı incelendiğinde ise, bu firmaların 120 tanesini (yaklaşık %44’ünü) bünyesinde barındıran İstanbul’un listeyi domine ettiği görülmektedir. Çalışmada ulaşılan diğer bulgular ise; firmaların mühim bir kısmının kendi web sayfasının bulunması ve tüm firmaların erkek girişimciler tarafından kurulmuş olmasıdır.
Asırlık Firmalar Örgüt Yaşı Örgüt Ölümü İşletmecilik Tarihi Türkiye Centennial Firms Organizational Age Organizational Mortality Business History Turkey
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 3 |
Creative Commons Lisansı
This work (journal) is lisenced under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.