Research Article
BibTex RIS Cite

Performans Değerlendirme Örgütsel Bağlılığı Etkiler Mi? Bankalarda Bir Araştırma

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 116 - 126, 10.09.2024
https://doi.org/10.33712/mana.1423012

Abstract

Performans değerlendirmenin temel amaçları, çalışanların örgüte olan katkılarını belirlemek, başarılı çalışanları ödüllendirmek ve çalışanlara performansları konusunda geribildirim sağlamaktır. Performans değerlendirmenin adil bir şekilde uygulanması ve geliştirici geribildirimlerde bulunulması çalışanların örgütsel bağlılıklarını olumlu yönde etkilemektedir. Örgüte karşı güçlü bağlar hisseden çalışanlar örgüt başarısına olumlu yönde katkılar sağlamakta ve örgütün amaçlarına ulaşmasında önemli bir avantaj oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı performans değerlendirme ölçütlerinin örgütsel bağlılığa etkisini bankalar boyutunda incelemektir. Performans değerlendirme ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiyi inceleyen çok sayıda çalışma bulunmakta iken bu çalışmada konu farklı bir açıdan ele alınarak performans değerlendirme ölçütlerinin örgütsel bağlılığa etkisi araştırılmaktadır. Araştırmanın örneklemi Afyonkarahisar ilinde faaliyet gösteren kamu ve özel banka şubesi çalışanlarından oluşmaktadır. Anket yolu ile toplanan veriler, performans değerlendirme ölçütleri ve örgütsel bağlılık ölçeklerinden oluşmaktadır. Araştırma bulguları çalışanların performans değerlendirmede kullanılan ölçütlere ilişkin algılarının örgütsel bağlılığa etkisi olduğu yönündedir.

References

  • ACAR, Nesime (1999), İnsan Kaynakları, MPM Yayınları, Ankara.
  • AÇIKALIN, Aytaç (1996), Çağdaş Örgütlerde İnsan Kaynağının (Personel) Yönetimi, Pegem Yayınları, Ankara, 2. Baskı.
  • AKBAL, Bilge (2010), “Bankalarda Uygulanan Performans Değerlendirme Kriterlerinin, Çalışanların İş Tatminleri Üzerideki Etkilerini Belirlemeye Yönelik Bir Alan Araştırması: Ankara İli Özel ve Kamu Bankaları Araştırması”, Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi, Ankara.
  • ALLEN, Natalie J. ve MEYER, John P. (1990), “The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance and Normative Commitment to the Organization”, Journal of Occupational Psychology, S.63(1), ss.1-18.
  • ALTUNIŞIK, Remzi, ÇOSKUN, Recai, BAYRAKTAROĞLU, Serkan ve YILDIRIM, Engin (2004), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Kitabevi, Sakarya, 3. Baskı.
  • ARMSTRONG, Michael (2009), Armstrong’s Handbook of Performance Management: An Evidence-Based Guide to Delivering High Performance, Kogan Page Publisher, Philadelphia (US).
  • BÜLBÜL, Muharrem (2007), “Örgütsel Bağlılık ve Kamu Kuruluşlarına Yönelik Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • CRAVENS, Karen, GOAD, Oliver Elizabeth ve STEWART, Jeanine (2010), “Can a Positive Approach to Performance Evaluation Help Accomplish Your Goals?”, Business Horizons, S.53(3), ss.269–279.
  • CULVERSON, Dawn (2002), “Exploring Organizational Commitment Following Radical Change: A Case Study within the Parks Canada Agency”, Yüksek Lisans Tezi, University of Waterloo, Ontario (Canada).
  • DEHAGHI, Morteza R. ve ROUHANI, Abbas (2014), “Studying the Relationship between the Effective Factors on Employees’ Performance in Iran’s University and the Students’ Satisfaction with regards to Employees’ Performance”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, S.141, ss.903–908.
  • DICK, Gavin ve METCALFE, Beverly (2001), “Managerial Factors and Organisational Commitment: A Comparative Study of Police Officers and Civilian Staff”, The International Journal of Public Sector Management, S.14(2), ss.111-128.
  • DÜZGÜN, Mehmet Selim ve MARŞAP, Akın (2018), “Performans Değerlendirme ve Ücret Uygulamalarına İlişkin Algının İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılığa Etkisi Bir Uygulama”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, S.25(3), ss.787-810.
  • FELDMAN, Arnold S. ve MOORE, Wilbert E. (1982), Labor Commitment and Social Change in Developing Areas, Greenwood Press Publishers, Connecticut (US).
  • GÜMÜŞTEKİN EREN, Gülten, ERGUN ÖZLER, Derya ve YILMAZ, Fatma (2010), “360 Derece Performans Değerleme Sisteminin Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, S.1(1), ss.1-20.
  • GÜNDOĞAN, Tamer (2009), “Örgütsel Bağlılık: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Uygulaması”, Uzmanlık Yeterlilik Tezi, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • İNCE, Mehmet ve GÜL, Hasan (2005), Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık, Çizgi Yayınevi, Konya.
  • KAPLAN, Robert S. ve NORTON, David P. (1996), Translating Strategy into Action: The Balanced Scorecard, Harvard Business School Press, Boston (US).
  • LATHAM, Gary P. ve LOCKE, E. Adwin (2006), “Enhancing the Benefits and Overcoming the Pitfalls of Goal Setting”, Organizational Dynamics, S.35(4), ss.332–340.
  • MATHIS, Robet L. ve JACKSON, John H. (1998), Human Resource Management: Essential Perspectives, South-Western College Publisher, Ohio (US).
  • MEYER, John P. ve ALLEN, Natalie J. (1991), “A Three-Component Conceptualization of Organizational Commitment”, Human Resource Management Review, S.1(1), ss.61-89.
  • ÖLÇÜM ÇETİN, Münevver (2004), Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • ÖZUTKU, Hatice (2009), “Örgüte Duygusal, Devamlılık ve Normatif Bağlılık ile İş Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, S.37(2), ss.79-97.
  • RANDALL, Donna M. (1987), “Commitment and the Organization: The Organization Man Revisited”, The Academy of Management Review, S.12(3), ss.460.
  • SHORE, Lynn MacFarlane ve MARTIN, Harry J. (1989), “Job Satisfaction and Organizational Commitment in Relation to Work Performance and Turnover Intentions”, Human Relations, S.42(7), ss.625–638.
  • STUP, Richard E. (2006), “ Human Resource Management and Dairy Employee Organizational Commitment”, Special Research Report, https://nature.berkeley.edu/ucce50/ag-labor/7research/Stup06.pdf (Erişim Tarihi: 02.11.2023).
  • WEISS, Howard M. (2002), “Deconstructing Job Satisfaction”, Human Resource Management Review, S.12(2), ss.173–194.
  • WIENER, Yoash (1982), “Commitment in Organizations: A Normative View”, The Academy of Management Review, S.7(3), ss.418.
  • WRIGHT, Thomas A. (1997), “Job Performance and Organizational Commitment”, Perceptual and Motor Skills, S.85(2), ss.447-450.
  • ZANGARO, George A. (2001), “Organizational Commitment: A Concept Analysis”, Nursing Forum, S.36(2), ss.14–21.

Does Performance Evaluation Affect Organizational Commitment? A Study in Banks

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 116 - 126, 10.09.2024
https://doi.org/10.33712/mana.1423012

Abstract

The main objectives of performance evaluation are to determine employees' contributions to the organization, reward successful employees, and provide feedback to employees about their performance. The fair implementation of performance evaluation and the provision of developmental feedback have a positive effect on employees' organizational commitment. Employees who feel strong bonds to the organization contribute positively to its success, providing a significant advantage in achieving the organization's goals. The aim of this study is to examine the impact of performance evaluation criteria on organizational commitment in the context of banks. While there are numerous studies examining the relationship between performance evaluation and organizational commitment, this study explores the impact of performance evaluation criteria on organizational commitment from a different perspective. The sample of the study consists of employees working in public and private bank branches operating in Afyonkarahisar province. The study collected data through surveys, which included performance evaluation criteria performance evaluation criteria and organizational commitment scales. The research findings suggest that employees' perceptions of the criteria used in performance evaluation have an impact on organizational commitment.

References

  • ACAR, Nesime (1999), İnsan Kaynakları, MPM Yayınları, Ankara.
  • AÇIKALIN, Aytaç (1996), Çağdaş Örgütlerde İnsan Kaynağının (Personel) Yönetimi, Pegem Yayınları, Ankara, 2. Baskı.
  • AKBAL, Bilge (2010), “Bankalarda Uygulanan Performans Değerlendirme Kriterlerinin, Çalışanların İş Tatminleri Üzerideki Etkilerini Belirlemeye Yönelik Bir Alan Araştırması: Ankara İli Özel ve Kamu Bankaları Araştırması”, Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi, Ankara.
  • ALLEN, Natalie J. ve MEYER, John P. (1990), “The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance and Normative Commitment to the Organization”, Journal of Occupational Psychology, S.63(1), ss.1-18.
  • ALTUNIŞIK, Remzi, ÇOSKUN, Recai, BAYRAKTAROĞLU, Serkan ve YILDIRIM, Engin (2004), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Kitabevi, Sakarya, 3. Baskı.
  • ARMSTRONG, Michael (2009), Armstrong’s Handbook of Performance Management: An Evidence-Based Guide to Delivering High Performance, Kogan Page Publisher, Philadelphia (US).
  • BÜLBÜL, Muharrem (2007), “Örgütsel Bağlılık ve Kamu Kuruluşlarına Yönelik Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • CRAVENS, Karen, GOAD, Oliver Elizabeth ve STEWART, Jeanine (2010), “Can a Positive Approach to Performance Evaluation Help Accomplish Your Goals?”, Business Horizons, S.53(3), ss.269–279.
  • CULVERSON, Dawn (2002), “Exploring Organizational Commitment Following Radical Change: A Case Study within the Parks Canada Agency”, Yüksek Lisans Tezi, University of Waterloo, Ontario (Canada).
  • DEHAGHI, Morteza R. ve ROUHANI, Abbas (2014), “Studying the Relationship between the Effective Factors on Employees’ Performance in Iran’s University and the Students’ Satisfaction with regards to Employees’ Performance”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, S.141, ss.903–908.
  • DICK, Gavin ve METCALFE, Beverly (2001), “Managerial Factors and Organisational Commitment: A Comparative Study of Police Officers and Civilian Staff”, The International Journal of Public Sector Management, S.14(2), ss.111-128.
  • DÜZGÜN, Mehmet Selim ve MARŞAP, Akın (2018), “Performans Değerlendirme ve Ücret Uygulamalarına İlişkin Algının İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılığa Etkisi Bir Uygulama”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, S.25(3), ss.787-810.
  • FELDMAN, Arnold S. ve MOORE, Wilbert E. (1982), Labor Commitment and Social Change in Developing Areas, Greenwood Press Publishers, Connecticut (US).
  • GÜMÜŞTEKİN EREN, Gülten, ERGUN ÖZLER, Derya ve YILMAZ, Fatma (2010), “360 Derece Performans Değerleme Sisteminin Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, S.1(1), ss.1-20.
  • GÜNDOĞAN, Tamer (2009), “Örgütsel Bağlılık: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Uygulaması”, Uzmanlık Yeterlilik Tezi, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • İNCE, Mehmet ve GÜL, Hasan (2005), Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık, Çizgi Yayınevi, Konya.
  • KAPLAN, Robert S. ve NORTON, David P. (1996), Translating Strategy into Action: The Balanced Scorecard, Harvard Business School Press, Boston (US).
  • LATHAM, Gary P. ve LOCKE, E. Adwin (2006), “Enhancing the Benefits and Overcoming the Pitfalls of Goal Setting”, Organizational Dynamics, S.35(4), ss.332–340.
  • MATHIS, Robet L. ve JACKSON, John H. (1998), Human Resource Management: Essential Perspectives, South-Western College Publisher, Ohio (US).
  • MEYER, John P. ve ALLEN, Natalie J. (1991), “A Three-Component Conceptualization of Organizational Commitment”, Human Resource Management Review, S.1(1), ss.61-89.
  • ÖLÇÜM ÇETİN, Münevver (2004), Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • ÖZUTKU, Hatice (2009), “Örgüte Duygusal, Devamlılık ve Normatif Bağlılık ile İş Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, S.37(2), ss.79-97.
  • RANDALL, Donna M. (1987), “Commitment and the Organization: The Organization Man Revisited”, The Academy of Management Review, S.12(3), ss.460.
  • SHORE, Lynn MacFarlane ve MARTIN, Harry J. (1989), “Job Satisfaction and Organizational Commitment in Relation to Work Performance and Turnover Intentions”, Human Relations, S.42(7), ss.625–638.
  • STUP, Richard E. (2006), “ Human Resource Management and Dairy Employee Organizational Commitment”, Special Research Report, https://nature.berkeley.edu/ucce50/ag-labor/7research/Stup06.pdf (Erişim Tarihi: 02.11.2023).
  • WEISS, Howard M. (2002), “Deconstructing Job Satisfaction”, Human Resource Management Review, S.12(2), ss.173–194.
  • WIENER, Yoash (1982), “Commitment in Organizations: A Normative View”, The Academy of Management Review, S.7(3), ss.418.
  • WRIGHT, Thomas A. (1997), “Job Performance and Organizational Commitment”, Perceptual and Motor Skills, S.85(2), ss.447-450.
  • ZANGARO, George A. (2001), “Organizational Commitment: A Concept Analysis”, Nursing Forum, S.36(2), ss.14–21.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Organisational Behaviour
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Kumru 0000-0001-9746-0051

Belkıs Özkara 0000-0002-4324-9741

Publication Date September 10, 2024
Submission Date January 21, 2024
Acceptance Date June 10, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Kumru, A., & Özkara, B. (2024). Performans Değerlendirme Örgütsel Bağlılığı Etkiler Mi? Bankalarda Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 7(1), 116-126. https://doi.org/10.33712/mana.1423012

Creative Commons Lisansı
This work (journal) is lisenced under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.