Research Article
BibTex RIS Cite

X, Y ve Z Kuşaklarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk Reklamlarına Karşı Tutumlarının Nöropazarlama Yöntemiyle Karşılaştırılması

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 390 - 410, 31.10.2024
https://doi.org/10.33712/mana.1512162

Abstract

İşletmelerin çevresel ve toplumsal sorunlara yönelik sorumluluk taşıyan eylemleri, tüketiciler tarafından giderek daha fazla önemsenmektedir. Bu durum, işletmelerin toplum ve çevre üzerindeki sorunlara duyarlılık göstermelerini ve sürdürülebilirlik ilkesini benimsemeleri konusunda önemli bir gereklilik arz etmektedir. Bu çalışma, işletmelerin hedef kitlesinin büyük bir kısmını oluşturan Z Kuşağı (2000-2012 doğumlular), X Kuşağı (1965-1980 doğumlular) ve Y Kuşağı (1981-1999 doğumlular) arasında farklı mesaj içeriklerine sahip (korku, mutluluk ve rasyonel içerikli) çevresel sosyal sorumluluk reklamlarına yönelik tutumları incelemekte ve işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk reklamlarını nasıl optimize edebileceklerini araştırmaktadır. Çalışma, kolayda örneklem yöntemi ile seçilen ve X, Y, Z kuşaklarını temsil eden 45 katılımcı üzerinde gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların farklı kuşaklara mensup olmaları nedeniyle, çalışmada nöropazarlama teknikleri olan GSR (Deri İletkenliği Ölçümü) ve Göz İzleme (Eye Tracking) yöntemleri kullanılarak, her bir kuşağın çevresel sosyal sorumluluk reklamlarına yönelik fizyolojik ve görsel tepkileri ölçülmüştür. Nöropazarlama ölçümlerinin ardından katılımcılara anket uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar, kuşaklar arasında sosyal sorumluluk reklamlarına karşı yaklaşımlarında bazı farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur.

References

  • ACILIOĞLU, İnan (2015), İş'te Y Kuşağı, Elma Yayınevi, Ankara.
  • AHMAD, Naveed, ULLAH, Zia, MAHMOOD, Asif, ARİZO-MMONTES, Antonio, VEGA-MUÑOZ, Alejandroro, HAN, Heesup ve SCHOLZ, Miklas (2021), “Corporate Social Responsibility at the Micro-Level as a “New Organizational Value” for Sustainability: Are Females More Aligned towards It?” International Journal Of Environmental Research And Public Health, 18(9), 4608.
  • AKDOĞAN, Çağatay (2022), "Tüketici Davranışı ve Nöropazarlama", Tüketici Davranışları-I: Güncel Akademik Çalışmalar (Ed. Davut Karaman), Eğitim Yayınları, Konya, ss.221-253.
  • AKILLIBAŞ, Erman ve CEYLAN, Kutalmış Emre (2019), "Nöropazarlama Perspektifinden Tüketici Beynine Yapılan Yolculuk", Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, S.3(2), ss.43-58.
  • AKSOY, Ramazan ve AĞAÇCI KİTİROĞLU, Leyla (2023), “Sosyal Reklam Çekicilikleri ile Tutum ve Reklam İlgilenimi İlişkisine Yönelik Kavramsal Bir İnceleme”, Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, S.6(11), ss.1515-1532.
  • AKYILDIZ, Serdar (2020), "Sosyal Medyanın Tüketici Satın Alma Karar Sürecine Etkisi: Kozmetik Sektöründe Kuşaklar Arası Farklılıklar Üzerine Bir Araştırma", Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Bilişim Enstitüsü, Ankara.
  • ALSHARIF, Ahmed H., SALLEH, Nor Zafir Md, BAHARUN, Rohaizat ve YUSOFF, Effandi (2021), "Consumer Behaviour Through Neuromarketing Approach", Journal of Contemporary Issues in Business and Government, S.27(3), ss.344-354.
  • ALTUNIŞIK, Remzi, COŞKUN, Recai, BAYRAKTAROĞLU, Serkan ve YILDIRIM, Engin (2010), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Yayıncılık, Adapazarı.
  • ALTUNTUĞ, Nevriye (2012), "Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili", Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, S.4(1), ss.203-212.
  • ANBAR, Adem (2020), “Kuşaklar ve Kuşakların Finansal Eğilimleri”, İktisadi ve İdari Bilimlerde Akademik Çalışmalar (Ed. Zafer Gölen, Yüksel Akay Unvan, Sevilay Özer), Ivpe Yayınları, Cetinje-Montenegro, ss.95-118.
  • ANUAR, Marhana Mohamed, MOHAMAD, Osman ve OMAR, Maznah Wan (2020), “Millennials’ Response Toward Cause-Related Marketing Advertisements Via Social Media and Magazines: Which is More Effective?”, Eurasian Business Perspectives: Proceedings of the 23rd Eurasia Business and Economics Society Conference, Springer International Publishing, New York (US), ss.239-250.
  • ARSLAN, Aykut ve STAUB, Selva (2015), "Kuşak Teorisi ve İç Girişimcilik Üzerine Bir Araştırma", Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.6(11), ss.1-24.
  • BALI, Selçuk ve CİNEL, Mehmet Ozan (2011), “Bir Rekabet Aracı Olarak Kurumsal Sosyal Sorumluluk”, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, S.2(4), ss.45-60.
  • BATHMANATHAN, Vathana, RAJADURAI, Jegatheesan ve SOHAIL, M. Sadiq (2018), "Generational Consumer Patterns: A Document Analysis Method", Global Business and Management Research, S.10(3), ss.958-970.
  • BAXLEY, Amy Marie (2021), "Generational Learning Styles: A Phenomenology", Doctoral Dissertation, Liberty University, Virginia (US).
  • BEKMEZCİ, Mustafa (2017), "Nesillerin Karşılaştırılması ve İş Dünyasında 'Y' Kuşağına Kuramsal Bir Bakış", Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, S.4(7), ss.101-111.
  • BIELIŃSKA-DUSZA, Edyta (2022), "The Motivation of Generations–What Drives Generation X, Y, Z", Journal of Human Resources Management Research, S.(2022), ss.1-14.
  • BRISTOW, Jennie (2015), Baby Boomers and Generational Conflict, Palgrave Macmillan Press, London.
  • BURÇ, Mehmet, BAŞAKCI, Derya ve KOÇER, Mustafa (2021), “Reklamlarda Korku Çekiciliği Unsurunun Kullanılması: Televizyon Reklamlarına Yönelik Bir Analiz”, Erciyes İletişim Dergisi, S.8(2), ss.665-690.
  • BUSINESSINSIDER (2021), “Sustainability”, Businessinsider Kurumsal Web Sayfası, (tarihsiz), https://www.businessinsider.com/sustainability (Erişim Tarihi: 25.05.2022).
  • CANOĞLU, Meltem ve YALÇIN, Zübeyde (2021), "Nöropazarlama Araştırması: Bir Sınıflandırma Şeması ve Literatür İncelemesi", 25. Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı (Ed. Alper Özer), 30 Haziran – 2 Temmuz 2021 – Ankara, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayını, Ankara, ss.(1-15).
  • CİF TÜRKİYE (tarihsiz), “Denizlerimiz #TemizkenGüzel”, Youtube Kurumsal Web Sayfası (Video), https://www.youtube.com/watch?v=Uw50deiPfxk (Erişim Tarihi: 03.04.2023).
  • CONE COMUNICATION, (2017), “2017 Cone Comunication CSR Study”, https://www.cbd.int/doc/case-studies/inc/cs-inc-cone-communications-en.pdf (Erişim Tarihi: 20.05.2022).
  • CYRIL DE RUN, Ernest ve TING, Hiram (2013), "Generational Cohorts and Their Attitudes Toward Advertising", Market-Tržište, S.25(2), ss.143-160.
  • ÇETİNKAYA, Nur Çağlar (2019), "Ürün Konumlandırmanın Ankara ve Çankırı'da Yerleşik X, Y, Z Kuşaklarındaki Satınalma Niyetlerine Etkisinin Ölçülmesine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma", Doktora Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • DEMİRBİLEK, Ezgi Zengin, ŞAHİN, Derya ve AYDINLIOĞLU, Ömer (2024), "İklim Kriziyle Mücadelede Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Sorumluluk Kampanyaları: Türkiye Örneği", İklim İletişimi (Ed. Zekiye Tamer Gencer), Eğitim Yayınevi, Ankara, ss.23-42.
  • DEMİREL, Zümrüt Hatun (2021), “Çalışma Hayatında Geleceğin İnsan Kaynağı: Alfa Kuşağı”, OPUS International Journal of Society Researches, 2021, 18.Yönetim ve Organizasyon Özel Sayısı, ss.1796-1827.
  • DOBROWOLSKI, Zbysław, DROZDOWSKI, Grzegorz ve PANAIT, Mirela (2022), "Understanding the Impact of Generation Z on Risk Management a Preliminary Views on Values, Competencies, and Ethics of the Generation Z in Public Administration", International Journal of Environmental Research and Public Health, S.19(7), ss.(3868).
  • DWIDIENAWATI, Diena, ABDINAGORO, Sri Bramantoro, GANDASARI, Dyah ve TJAHJANA, David (2021), “Do Generation Y and Z Really Concern About Environmental Issues?”, IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, S.729, ss.1-8.
  • EL KSSAIMI, Fatima Zahrae ve DEVELİ, Evrim İldem (2022),"Neuro-Marketing's Perspective on Consumer Behavior", Journal of Industrial Policy and Technology Management, S.5(1), ss.57-73.
  • ERDOĞAN, Zeynep ve AKIN, Murat (2023), "Pazarlama Stratejisi ve Uygulamalarına Güncel Bir Yaklaşım: Nöropazarlama", Güncel İşletme Yönetimi Yaklaşımları: Teori ve Uygulamalar (Ed. Sabiha Kılıç, Eyyüp Ensari Şahin), Gazi Kitapevi, Ankara, ss.43-71.
  • FARNSWORTH, Bryn (2023), “10 Most Used Eye Tracking Metrics and Terms”, Imotions Kurumsal Web Sayfası, https://imotions.com/blog/learning/10-terms-metrics-eye-tracking/ (Erişim Tarihi: 10.01.2024).
  • FINISH TÜRKİYE (tarihsiz), “Finish Suyun Sonu Görüyor #Kapatalım Muslukları”, Youtube Kurumsal Web Sayfası (Video), https://www.youtube.com/watch?v=LVxoHd-c0sY (Erişim Tarihi: 03.04.2023).
  • FISHMAN, Ann Arnof (2016). “How Generational Differences Will İmpact America’s Aging Workforce: Strategies For Dealing With Aging Millennials, Generation X and Baby Boomers”, Strategic Hr Review, S.15(6), ss.250–257.
  • GEDİK, Yasemin (2020), "Nöropazarlama ve Nöropazarlama Araçları: Teorik Bir Çerçeve", Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.11(2), ss.251-267.
  • GILL, Rupali ve SINGH, Jaiteg (2022), "A Study of Neuromarketing Techniques for Proposing Cost Effective Information Driven Framework for Decision Making", Materials Today: Proceedings, S.49, ss.2969-2981.
  • GOLDBERG, John, Have ve WICHANSKY, Anna M. (2003), “Eye Tracking in Usability Evaluation: A Practitioner's Guide”, The Mind's Eye (Ed. Ralph Radach, Jukka Hyona, Heine Deubel), Elsevier Publisher, Amsterdam (The Netherlands), ss.493-516.
  • GORGIEV, Anka (2020), "Revolution in Marketing: Using Intentions and Willingness as Behavioral Indicators for Adopting Neuromarketing", Doctoral Dissertation, University of Sheffield, Sheffield (UK).
  • GÖKSEL, Aykut ve GÜNEŞ, Gülden (2017), "Kuşaklar Arasi Farklılaşma: X ve Y Kuşaklarının Örgütsel Sessizlik Davranışı Bağlamında Analizi", Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.19(3), ss.807-828.
  • GÜLMEZ, Murat ve İNAN, Hilal (2020), “Kurumsal Sosyal Sorumluluk İletişimi ve Türkiye’deki Yeri Üzerine Kavramsal Bir Çalışma”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.29(3), ss.29-48.
  • GÜMÜŞ, Murat ve ÖKSÜZ, Burcu (2009), “İtibar Sürecinde Kilit Rol: Kurumsal Sosyal Sorumluluk İletişimi”, Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, S.4(14), ss.2129-2150.
  • GÜRBÜZ, Sait (2015), "Kuşak Farklılıkları: Mit mi, Gerçek mi?", İş ve İnsan Dergisi, S.2(1), ss.39-57.
  • HAN, Joon Hye, GRIMES, Anthony ve DAVIES, Gary (2023), “When Pretesting Corporate Social Responsibility Advertising Can Mislead: Feelings vs Attitudes”, Corporate Communications: An International Journal, S.28(6), ss.924-942.
  • HOWE, Neil, ve STRAUSS, William. (2000). Millennials Rising: The Next Great Generation. New York: Vintage Books.
  • ILOKA, Chiemelie Benneth ve ONYEKA, Kenechi John (2020), "Neuromarketing: A Historical Review", Neuroscience Research Notes, S.3(3), ss.27-35.
  • KARTAL, Abdulvahap ve TATLI, Erdem (2020), “Yeşil Reklamların Z Kuşağı Tüketicilerin Satın Alma Kararları Üzerine Etkisi”, Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, S.6(1), ss.208-224.
  • KOÇER, Sevim ve AYSEL, Aysu (2019), "Kuşakların Tüketim Davranışlarındaki Farklılıklar Üzerine Bir İnceleme", Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, S.14, ss.77-105.
  • KOŞAR, Alaiddin ve TOR KADIOĞLU, Cansu (2020), “Türkiye’de Nöropazarlama Alanındaki Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi”, Yönetim, Liderlik ve Pazarlama (Ed. Serkan Gün), İksad Yayınevi, Ankara, ss.191-212.
  • KOTLER, Philip ve ARMSTRONG, Gary (2018), Principles of Marketing, Pearson Education Limited Press, London (UK), 17th Edition.
  • KOTLER, Philip ve LEE, Nancy (2008), Kurumsal Sosyal Sorumluluk (Çev. Sibel Kaçamak), MediaCat Kitapları, İstanbul, 2. Basım.
  • KÖLGELİER, Yelda Özlem (2022), “Sosyal Sorumluluk Reklamlarını Aristo’nun İkna Modeliyle Okumak”, İkna Odaklı Reklam (Ed. Yelda Özlem Kölgelier, Gül Dilek Türk), Kriter Yayınevi, İstanbul, ss.119-161.
  • LANCASTER, Lynne C. ve STİLLMAN, David (2002). When Generations Collide: Who They Are. Why They Clash. How To Solve The Generational Puzzle At Work. New York: Harper Business.
  • LEE, Yoon Joo ve HALEY, Eric (2019), “Role of Variability in Cultural Dimensions Across Generations in the Context of CSR Advertising in an East Asian Market”, International Journal of Advertising, S.38(1), ss.116-138.
  • LEWANDOWSKA, Beata (2024), “What is Eye-Tracking?”, Realeye Kurumsal Web Sayfası, https://www.realeye.io/blog/126-what-is-eye-tracking-and-how-does-it-work (Erişim Tarihi: 11.09.2023).
  • LINDSTROM, Martin (2008), Buy.Ology Satın Almaya Dair Bildiğimiz Her Şey Neden Yanlış? (Çev. Ümit Şensoy), Optimist Yayınevi, İstanbul.
  • LISSITTA, Sabina ve KOL, Ofrit (2016), "Generation X vs. Generation Y–A Decade of Online Shopping", Journal of Retailing and Consumer Services, S.31, ss.304-312.
  • MANCINI, Marco (2024), “What is the Galvanic Skin Response (GSR) and How to Use it in Neuromarketing”, Marco Marcini Bireysel Web Sitesi (E-Makale), (tarihsiz), https://mancinimarco.com/what-is-the-galvanic-skin-response-gsr-and-how-to-use-it-in-neuromarketing/ (Erişim Tarihi: 03.04.2024).
  • MARTINIUC, Cristina, MAVROUDIS, Ioannis, CIOBICĂ, Alin ve LUCAI, Florn Alexandru (2022), "Mini-Review on Some Neuropsychiatric Perspectives of Modern Neuromarketing Studies", Bulletin of Integrative Psychiatry, S.2(93), ss.20-27.
  • MOSES, Elissa ve CLARK, Kimberly R. (2020), “The Neuromarketing Revolution: Bringing Science and Technology to Marketing Insight”, Anthropological Approaches to Understanding Consumption Patterns and Consumer Behavior, Business Science Reference (Ed. Valentina Chkoniya, Ana Oliveira Madsen, Paata Bukhrashvili), Springer Pubisher, New York (US), ss.449–464.
  • NADANYIOVA, Margareta, GAJANOVA, Lubica ve MAJEROVA, Jana (2020), “Green Marketing as a Part of the Socially Responsible Brand’s Communication From the Aspect of Generational Stratification”, Sustainability, S.12(17), ss.(7118).
  • OBLİNGER, Diana, ve OBLİNGER, James (2005), "Is İt Age Or IT: First Steps Toward Understanding The Net Generation ", Educating The Net Generation, 2.1-2.20.
  • OKAN, Elif ve YALMAN, Neva (2013),“Türkiye’de Tartışmalı Reklamlar: Kuşaklar Arası Karşılaştırma”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.31(2), ss.135-152.
  • OMO TÜRKİYE (tarhsiz), “Benimle Oynar Mısın?”, Youtube Kurumsal Web Sayfası (Video), https://www.youtube.com/watch?v=UO4UjmrDNzE (Erişim Tarihi: 03.04.2023).
  • ORDUN, Güven (2015), "Millennial (Gen Y) Consumer Behavior, Their Shopping Preferences and Perceptual Maps Associated with Brand Loyalty", Canadian Social Science, S.11(4), ss.40-55.
  • OYMAN, Turgay (2019), "Televizyon Reklamlarının Tüketicilerde Oluşturduğu Davranışsal Tepkilerin Elektroensefalografi (EEG) Aracılığı ile Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma", Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • ÖZTÜRK, Bilge Nur ve BAYRAKTAR, Tuba (2023), “Omo Reklamlarına Yönelik Marka İletişim Stratejisi Araştırması: Pandemi Etkisi”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.13(2), ss.664-694.
  • PARRy, Emha ve URWİN, Peter (2017). “The Evidence Base For Generational Differences: Where Do We Go From Here?”, Work, Aging And Retirement, S.3(2), ss.140-148.
  • PEEDIKAYIL, Siddique Kadavathe (2023), "Neuromarketing Techniques for Consumer Analytics", Marketing Analytics: A Machine Learning Approach (Ed. Anifa Mansurali, Mary Jeyanthi), Apple Academic Press, New York (US), ss.155-170.
  • REAVIS, Mark, SINGH, Kuldeep ve TUCCI, Jack (2021), “Millennials' Strategic Decision Making Through the Lens of Corporate Social Responsibility and Financial Management”, Journal of Business Strategies, S.38(2), ss.125-146.
  • SALAS, Paola Eunice Rivera (2022), “Responsible Digital Communication, Infographics and Organizations: The Case of Mexico in Social Networks”, International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, S.10(4), ss.1-16.
  • SARI, Emre ve HARTA, Gözde (2018), “Kuşakların Tüketim ve Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, S.11(61), ss.968-980.
  • SCHARF, Edson Roberto ve FERNANDES, Josiane (2013), "The Advertising of Corporate Social Responsibility in a Brazilian Bank", International Journal of Bank Marketing, S.31(1), ss.24-37.
  • SCHEWE, Charles D. ve MEREDITH, Geoffrey (2004), "Segmenting Global Markets By Generational Cohorts: Determining Motivations By Age", Journal of Consumer Behaviour: An International Research Review, S.4(1), ss.51-63.
  • SİLİK, Cemal Ersin, ILGAZ, Burcu ve DÜNDAR, Yusuf (2020), "Covid-19 Sonrası Turist Davranışlarının Kuşak Farklılıkları Açısından Çoklu Uyum Analizi (MCA) ile Değerlendirilmesi", Igdır University Journal of Social Sciences, S.24, ss.341-372.
  • SLOOTWEG, Emilie ve ROWSON, Bill (2018), "My Generation: A Review of Marketing Strategies on Different Age Groups", Research in Hospitality Management, S.8(2), ss.85-92.
  • SR RESEARCH EYELINK (2023), “About”, SR Research EyeLink Kurumsal Web Sayfası, https://www.sr-research.com (Erişim Tarihi: 05.10.2023).
  • SUTRADHAR, Brajendra C. (1996), “Score Test Versus Bartlett Type Modified Test for Testing Homogeneity of Variances with Autocorrelated Errors”, Sankhyā: The Indian Journal of Statistics, S.(Series B), ss.10-27.
  • ŞENDURAN, Fatih (2019), “Göz Takip Sisteminin (Eye Tracker) Spor Biliminde Kullanılması: Yeni Araştırmacılar İçin Kılavuz”, Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, S.17(4), ss.1-13.
  • ŞIK, Eser (2022), "Gözler Yalan Söylemez; Açık Hava Reklam Enstrümanlarının Etkinliğinin Göz Takip Tekniği ile Araştırılması: Bir Nöropazarlama (Neuromarketing) Uygulaması", Doktora Tezi, Uşak Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Uşak.
  • ŞIKER, Perihan (2020), “Covid-19 Pandemisi Dönemindeki Reklamların Kurumsal Sosyal Sorumluluk Açısından İncelenmesi”, Electronic Turkish Studies, S.15(8), ss.3775-3791.
  • ŞİMŞEK, Hayal Zelal ve YAY, Serdar (2022), “Açımlayıcı Faktör Analizi ve E-Ticaretin Vergilendirilmesinde Karşılaşılan Sorunlar Üzerinde Etkili Olan Boyutların Belirlenmesi Üzerine Bir Uygulama”, Ekonomi Bilimleri Dergisi, S.14(2), ss.216-236.
  • TAŞ, Hacı Yunus, DEMİRDÖĞMEZ, Mehmet ve KÜÇÜKOĞLU, Mahmut (2017), "Possible Effects of Future Architects' Z Generation on Business Life", Opus International Journal of Society Researches, S.7(13), ss.1031-1048.
  • TDK – TÜRK DİL KURUMU (2021), “Kuşak”, Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlüğü, TDK Yayını, Ankara, https://sozluk.gov.tr/?kelime=kuşak (Erişim Tarihi: 21.11.2021).
  • THANGAVEL, Packiaraj, PATHAK, Pramod ve CHANDRA, Bibhas (2021), "Millennials and Generation Z: A Generational Cohort Analysis of Indian Consumers", Benchmarking: An International Journal, S.28(7), ss.2157-2177.
  • THOMAS, Mary Rani ve SHIVANI, Madiya P. (2020), "Customer Profiling of Alpha: The Next Generation Marketing", Ushus Journal of Business Management, S.19(1), ss.75-86.
  • TITKO, Jelena, SVIRINA, Anna, TAMBOVCEVA, Tatjana ve SKVARCIANY, Viktorija (2021), “Differences in Attitude to Corporate Social Responsibility Among Generations”, Sustainability, S.13(19), ss.(10944).
  • TÜKEL, İrem Begüm (2008), “Sosyal Pazarlama ve Reklam: Dergi Reklamlarına Yönelik Bir Analiz”, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • UĞUR, Uğur ve KILIÇER, Tuğba (2021), "Tüketicilerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Yönelik Algıları: Şüphecilik ve Marka Bağlılığı Üzerine Bir Profil Araştırması", Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.48, ss.341-363.
  • URAL, Tülin (2008), "Pazarlamada Yeni Yaklaşım: Nöropazarlama Üzerine Kuramsal Bir Değerlendirme", Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.17(2), ss.421-432.
  • USLU DİVANOĞLU, Sevilay (2017), "Kuşak Farklılıklarının Politik Pazarlama ve Siyasal İletişim Açısından Değerlendirilmesi", Electronic Turkish Studies, S.12(31), ss.265-278.
  • USTAAHMETOĞLU, Erol (2015), "Nöropazarlama Üzerine Bir Değerlendirme", Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, S.3(2), ss.154-168.
  • VARGAS-HERNANDEZ, Jose G. ve CHRISTIANSEN, Bryan (2014), "Neuromarketing as a Business Strategy", Handbook of Research on Effective Marketing in Contemporary Globalism (Ed. Bryan Christiansen, Salih Yıldız, Emel Yıldız), IGI Global Publisher, Hershey (PA), ss.146-155.
  • WIKIPEDIA (2023), “Kaiser–Meyer-Olkin Test”, Wikipedia Kurumsal Web Sayfası (E-Sözlük), https://en.wikipedia.org/wiki/Kaiser%E2%80%93Meyer%E2%80%93Olkin_test (Erişim Tarihi: 12.01.2024).
  • WILLIAMS, Kaylene C. ve PAGE, Robert A. (2011), "Marketing to the Generations", Journal of Behavioral Studies in Business, S.3(1), ss.37-53.
  • WU, Linwan ve OVERTON, Holly (2022), “Examining Native CSR Advertising as a Post-Crisis Response Strategy”, International Journal of Advertising, S.41(2), ss.354-381.
  • YILDIZ, Deniz (2021), "Türkiye’de Korona Virüs Pandemisi ve Kuşaklar", Social Sciences Research Journal, S.10(1), ss.1-7.
  • YILDIZ, Öykü Ezgi ve DENEÇLİ, Ceyda (2011), “Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının İkna Sürecinde Sosyal İçerikli Reklamların Kullanımı: Bir Çözümleme Örneği”, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, S.1(1), ss.97-108.
  • YILDIZ, Sanem Turan (2022), “Dijitalin Yerlileri: Z Kuşağinin Tüketici Kimliği”, Boğaziçi Üniversitesi Social Media Lab Kurumsal Web Sayfası (E-Makale), 19 Mart 2022, https://sml.bogazici.edu.tr/index.php/2022/03/19/dijitalin-yerlileri-z-kusaginin-tuketici-kimligi/#_ftn2 (Erişim Tarihi: 01.02.2023).
  • YÜCEL, Havve Eylül ve ÜNLÜ, Simge (2023), “Kurumsal Sosyal Sorumluluk İletişimi Reklamları: Birleşmiş Milletler Dünya Kız Çocukları Günü “Freedom For Girls” Reklamının Göstergebilimsel Çözümlemesi”, Spor, Eğitim ve Çocuk Dergisi, S.3(2), ss.1-20.
  • YÜKSEKBİLGİLİ, Zeki (2013), "Türk Tipi Y Kuşağı", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, S.12(45), ss.342-353.

Comparison of Generation Z and Generations X, Y and Z's Attitudes towards Social Responsibility Advertisements with Neuromarketing Method

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 390 - 410, 31.10.2024
https://doi.org/10.33712/mana.1512162

Abstract

Responsible actions of businesses towards environmental and social problems are increasingly being recognized by consumers. This situation presents an important necessity for businesses to show sensitivity to the problems in society and the environment and to adopt the principle of sustainability. This study examines the attitudes towards environmental social responsibility advertisements with different message content (fear, happiness, and rational content) among Generation Z (born 2000-2012), Generation X (born 1965-1980), and Generation Y (born 1981-1999), which constitute a large part of the target audience of businesses, and investigates how businesses can optimize their corporate social responsibility advertisements. The study was conducted on 45 participants representing generations X, Y, and Z, selected by convenience sampling method. Since the participants belonged to different generations, the physiological and visual responses of each generation to environmental social responsibility advertisements were measured using neuromarketing.

References

  • ACILIOĞLU, İnan (2015), İş'te Y Kuşağı, Elma Yayınevi, Ankara.
  • AHMAD, Naveed, ULLAH, Zia, MAHMOOD, Asif, ARİZO-MMONTES, Antonio, VEGA-MUÑOZ, Alejandroro, HAN, Heesup ve SCHOLZ, Miklas (2021), “Corporate Social Responsibility at the Micro-Level as a “New Organizational Value” for Sustainability: Are Females More Aligned towards It?” International Journal Of Environmental Research And Public Health, 18(9), 4608.
  • AKDOĞAN, Çağatay (2022), "Tüketici Davranışı ve Nöropazarlama", Tüketici Davranışları-I: Güncel Akademik Çalışmalar (Ed. Davut Karaman), Eğitim Yayınları, Konya, ss.221-253.
  • AKILLIBAŞ, Erman ve CEYLAN, Kutalmış Emre (2019), "Nöropazarlama Perspektifinden Tüketici Beynine Yapılan Yolculuk", Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, S.3(2), ss.43-58.
  • AKSOY, Ramazan ve AĞAÇCI KİTİROĞLU, Leyla (2023), “Sosyal Reklam Çekicilikleri ile Tutum ve Reklam İlgilenimi İlişkisine Yönelik Kavramsal Bir İnceleme”, Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, S.6(11), ss.1515-1532.
  • AKYILDIZ, Serdar (2020), "Sosyal Medyanın Tüketici Satın Alma Karar Sürecine Etkisi: Kozmetik Sektöründe Kuşaklar Arası Farklılıklar Üzerine Bir Araştırma", Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Bilişim Enstitüsü, Ankara.
  • ALSHARIF, Ahmed H., SALLEH, Nor Zafir Md, BAHARUN, Rohaizat ve YUSOFF, Effandi (2021), "Consumer Behaviour Through Neuromarketing Approach", Journal of Contemporary Issues in Business and Government, S.27(3), ss.344-354.
  • ALTUNIŞIK, Remzi, COŞKUN, Recai, BAYRAKTAROĞLU, Serkan ve YILDIRIM, Engin (2010), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Yayıncılık, Adapazarı.
  • ALTUNTUĞ, Nevriye (2012), "Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili", Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, S.4(1), ss.203-212.
  • ANBAR, Adem (2020), “Kuşaklar ve Kuşakların Finansal Eğilimleri”, İktisadi ve İdari Bilimlerde Akademik Çalışmalar (Ed. Zafer Gölen, Yüksel Akay Unvan, Sevilay Özer), Ivpe Yayınları, Cetinje-Montenegro, ss.95-118.
  • ANUAR, Marhana Mohamed, MOHAMAD, Osman ve OMAR, Maznah Wan (2020), “Millennials’ Response Toward Cause-Related Marketing Advertisements Via Social Media and Magazines: Which is More Effective?”, Eurasian Business Perspectives: Proceedings of the 23rd Eurasia Business and Economics Society Conference, Springer International Publishing, New York (US), ss.239-250.
  • ARSLAN, Aykut ve STAUB, Selva (2015), "Kuşak Teorisi ve İç Girişimcilik Üzerine Bir Araştırma", Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.6(11), ss.1-24.
  • BALI, Selçuk ve CİNEL, Mehmet Ozan (2011), “Bir Rekabet Aracı Olarak Kurumsal Sosyal Sorumluluk”, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, S.2(4), ss.45-60.
  • BATHMANATHAN, Vathana, RAJADURAI, Jegatheesan ve SOHAIL, M. Sadiq (2018), "Generational Consumer Patterns: A Document Analysis Method", Global Business and Management Research, S.10(3), ss.958-970.
  • BAXLEY, Amy Marie (2021), "Generational Learning Styles: A Phenomenology", Doctoral Dissertation, Liberty University, Virginia (US).
  • BEKMEZCİ, Mustafa (2017), "Nesillerin Karşılaştırılması ve İş Dünyasında 'Y' Kuşağına Kuramsal Bir Bakış", Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, S.4(7), ss.101-111.
  • BIELIŃSKA-DUSZA, Edyta (2022), "The Motivation of Generations–What Drives Generation X, Y, Z", Journal of Human Resources Management Research, S.(2022), ss.1-14.
  • BRISTOW, Jennie (2015), Baby Boomers and Generational Conflict, Palgrave Macmillan Press, London.
  • BURÇ, Mehmet, BAŞAKCI, Derya ve KOÇER, Mustafa (2021), “Reklamlarda Korku Çekiciliği Unsurunun Kullanılması: Televizyon Reklamlarına Yönelik Bir Analiz”, Erciyes İletişim Dergisi, S.8(2), ss.665-690.
  • BUSINESSINSIDER (2021), “Sustainability”, Businessinsider Kurumsal Web Sayfası, (tarihsiz), https://www.businessinsider.com/sustainability (Erişim Tarihi: 25.05.2022).
  • CANOĞLU, Meltem ve YALÇIN, Zübeyde (2021), "Nöropazarlama Araştırması: Bir Sınıflandırma Şeması ve Literatür İncelemesi", 25. Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı (Ed. Alper Özer), 30 Haziran – 2 Temmuz 2021 – Ankara, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayını, Ankara, ss.(1-15).
  • CİF TÜRKİYE (tarihsiz), “Denizlerimiz #TemizkenGüzel”, Youtube Kurumsal Web Sayfası (Video), https://www.youtube.com/watch?v=Uw50deiPfxk (Erişim Tarihi: 03.04.2023).
  • CONE COMUNICATION, (2017), “2017 Cone Comunication CSR Study”, https://www.cbd.int/doc/case-studies/inc/cs-inc-cone-communications-en.pdf (Erişim Tarihi: 20.05.2022).
  • CYRIL DE RUN, Ernest ve TING, Hiram (2013), "Generational Cohorts and Their Attitudes Toward Advertising", Market-Tržište, S.25(2), ss.143-160.
  • ÇETİNKAYA, Nur Çağlar (2019), "Ürün Konumlandırmanın Ankara ve Çankırı'da Yerleşik X, Y, Z Kuşaklarındaki Satınalma Niyetlerine Etkisinin Ölçülmesine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma", Doktora Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • DEMİRBİLEK, Ezgi Zengin, ŞAHİN, Derya ve AYDINLIOĞLU, Ömer (2024), "İklim Kriziyle Mücadelede Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Sorumluluk Kampanyaları: Türkiye Örneği", İklim İletişimi (Ed. Zekiye Tamer Gencer), Eğitim Yayınevi, Ankara, ss.23-42.
  • DEMİREL, Zümrüt Hatun (2021), “Çalışma Hayatında Geleceğin İnsan Kaynağı: Alfa Kuşağı”, OPUS International Journal of Society Researches, 2021, 18.Yönetim ve Organizasyon Özel Sayısı, ss.1796-1827.
  • DOBROWOLSKI, Zbysław, DROZDOWSKI, Grzegorz ve PANAIT, Mirela (2022), "Understanding the Impact of Generation Z on Risk Management a Preliminary Views on Values, Competencies, and Ethics of the Generation Z in Public Administration", International Journal of Environmental Research and Public Health, S.19(7), ss.(3868).
  • DWIDIENAWATI, Diena, ABDINAGORO, Sri Bramantoro, GANDASARI, Dyah ve TJAHJANA, David (2021), “Do Generation Y and Z Really Concern About Environmental Issues?”, IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, S.729, ss.1-8.
  • EL KSSAIMI, Fatima Zahrae ve DEVELİ, Evrim İldem (2022),"Neuro-Marketing's Perspective on Consumer Behavior", Journal of Industrial Policy and Technology Management, S.5(1), ss.57-73.
  • ERDOĞAN, Zeynep ve AKIN, Murat (2023), "Pazarlama Stratejisi ve Uygulamalarına Güncel Bir Yaklaşım: Nöropazarlama", Güncel İşletme Yönetimi Yaklaşımları: Teori ve Uygulamalar (Ed. Sabiha Kılıç, Eyyüp Ensari Şahin), Gazi Kitapevi, Ankara, ss.43-71.
  • FARNSWORTH, Bryn (2023), “10 Most Used Eye Tracking Metrics and Terms”, Imotions Kurumsal Web Sayfası, https://imotions.com/blog/learning/10-terms-metrics-eye-tracking/ (Erişim Tarihi: 10.01.2024).
  • FINISH TÜRKİYE (tarihsiz), “Finish Suyun Sonu Görüyor #Kapatalım Muslukları”, Youtube Kurumsal Web Sayfası (Video), https://www.youtube.com/watch?v=LVxoHd-c0sY (Erişim Tarihi: 03.04.2023).
  • FISHMAN, Ann Arnof (2016). “How Generational Differences Will İmpact America’s Aging Workforce: Strategies For Dealing With Aging Millennials, Generation X and Baby Boomers”, Strategic Hr Review, S.15(6), ss.250–257.
  • GEDİK, Yasemin (2020), "Nöropazarlama ve Nöropazarlama Araçları: Teorik Bir Çerçeve", Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.11(2), ss.251-267.
  • GILL, Rupali ve SINGH, Jaiteg (2022), "A Study of Neuromarketing Techniques for Proposing Cost Effective Information Driven Framework for Decision Making", Materials Today: Proceedings, S.49, ss.2969-2981.
  • GOLDBERG, John, Have ve WICHANSKY, Anna M. (2003), “Eye Tracking in Usability Evaluation: A Practitioner's Guide”, The Mind's Eye (Ed. Ralph Radach, Jukka Hyona, Heine Deubel), Elsevier Publisher, Amsterdam (The Netherlands), ss.493-516.
  • GORGIEV, Anka (2020), "Revolution in Marketing: Using Intentions and Willingness as Behavioral Indicators for Adopting Neuromarketing", Doctoral Dissertation, University of Sheffield, Sheffield (UK).
  • GÖKSEL, Aykut ve GÜNEŞ, Gülden (2017), "Kuşaklar Arasi Farklılaşma: X ve Y Kuşaklarının Örgütsel Sessizlik Davranışı Bağlamında Analizi", Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.19(3), ss.807-828.
  • GÜLMEZ, Murat ve İNAN, Hilal (2020), “Kurumsal Sosyal Sorumluluk İletişimi ve Türkiye’deki Yeri Üzerine Kavramsal Bir Çalışma”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.29(3), ss.29-48.
  • GÜMÜŞ, Murat ve ÖKSÜZ, Burcu (2009), “İtibar Sürecinde Kilit Rol: Kurumsal Sosyal Sorumluluk İletişimi”, Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, S.4(14), ss.2129-2150.
  • GÜRBÜZ, Sait (2015), "Kuşak Farklılıkları: Mit mi, Gerçek mi?", İş ve İnsan Dergisi, S.2(1), ss.39-57.
  • HAN, Joon Hye, GRIMES, Anthony ve DAVIES, Gary (2023), “When Pretesting Corporate Social Responsibility Advertising Can Mislead: Feelings vs Attitudes”, Corporate Communications: An International Journal, S.28(6), ss.924-942.
  • HOWE, Neil, ve STRAUSS, William. (2000). Millennials Rising: The Next Great Generation. New York: Vintage Books.
  • ILOKA, Chiemelie Benneth ve ONYEKA, Kenechi John (2020), "Neuromarketing: A Historical Review", Neuroscience Research Notes, S.3(3), ss.27-35.
  • KARTAL, Abdulvahap ve TATLI, Erdem (2020), “Yeşil Reklamların Z Kuşağı Tüketicilerin Satın Alma Kararları Üzerine Etkisi”, Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, S.6(1), ss.208-224.
  • KOÇER, Sevim ve AYSEL, Aysu (2019), "Kuşakların Tüketim Davranışlarındaki Farklılıklar Üzerine Bir İnceleme", Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, S.14, ss.77-105.
  • KOŞAR, Alaiddin ve TOR KADIOĞLU, Cansu (2020), “Türkiye’de Nöropazarlama Alanındaki Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi”, Yönetim, Liderlik ve Pazarlama (Ed. Serkan Gün), İksad Yayınevi, Ankara, ss.191-212.
  • KOTLER, Philip ve ARMSTRONG, Gary (2018), Principles of Marketing, Pearson Education Limited Press, London (UK), 17th Edition.
  • KOTLER, Philip ve LEE, Nancy (2008), Kurumsal Sosyal Sorumluluk (Çev. Sibel Kaçamak), MediaCat Kitapları, İstanbul, 2. Basım.
  • KÖLGELİER, Yelda Özlem (2022), “Sosyal Sorumluluk Reklamlarını Aristo’nun İkna Modeliyle Okumak”, İkna Odaklı Reklam (Ed. Yelda Özlem Kölgelier, Gül Dilek Türk), Kriter Yayınevi, İstanbul, ss.119-161.
  • LANCASTER, Lynne C. ve STİLLMAN, David (2002). When Generations Collide: Who They Are. Why They Clash. How To Solve The Generational Puzzle At Work. New York: Harper Business.
  • LEE, Yoon Joo ve HALEY, Eric (2019), “Role of Variability in Cultural Dimensions Across Generations in the Context of CSR Advertising in an East Asian Market”, International Journal of Advertising, S.38(1), ss.116-138.
  • LEWANDOWSKA, Beata (2024), “What is Eye-Tracking?”, Realeye Kurumsal Web Sayfası, https://www.realeye.io/blog/126-what-is-eye-tracking-and-how-does-it-work (Erişim Tarihi: 11.09.2023).
  • LINDSTROM, Martin (2008), Buy.Ology Satın Almaya Dair Bildiğimiz Her Şey Neden Yanlış? (Çev. Ümit Şensoy), Optimist Yayınevi, İstanbul.
  • LISSITTA, Sabina ve KOL, Ofrit (2016), "Generation X vs. Generation Y–A Decade of Online Shopping", Journal of Retailing and Consumer Services, S.31, ss.304-312.
  • MANCINI, Marco (2024), “What is the Galvanic Skin Response (GSR) and How to Use it in Neuromarketing”, Marco Marcini Bireysel Web Sitesi (E-Makale), (tarihsiz), https://mancinimarco.com/what-is-the-galvanic-skin-response-gsr-and-how-to-use-it-in-neuromarketing/ (Erişim Tarihi: 03.04.2024).
  • MARTINIUC, Cristina, MAVROUDIS, Ioannis, CIOBICĂ, Alin ve LUCAI, Florn Alexandru (2022), "Mini-Review on Some Neuropsychiatric Perspectives of Modern Neuromarketing Studies", Bulletin of Integrative Psychiatry, S.2(93), ss.20-27.
  • MOSES, Elissa ve CLARK, Kimberly R. (2020), “The Neuromarketing Revolution: Bringing Science and Technology to Marketing Insight”, Anthropological Approaches to Understanding Consumption Patterns and Consumer Behavior, Business Science Reference (Ed. Valentina Chkoniya, Ana Oliveira Madsen, Paata Bukhrashvili), Springer Pubisher, New York (US), ss.449–464.
  • NADANYIOVA, Margareta, GAJANOVA, Lubica ve MAJEROVA, Jana (2020), “Green Marketing as a Part of the Socially Responsible Brand’s Communication From the Aspect of Generational Stratification”, Sustainability, S.12(17), ss.(7118).
  • OBLİNGER, Diana, ve OBLİNGER, James (2005), "Is İt Age Or IT: First Steps Toward Understanding The Net Generation ", Educating The Net Generation, 2.1-2.20.
  • OKAN, Elif ve YALMAN, Neva (2013),“Türkiye’de Tartışmalı Reklamlar: Kuşaklar Arası Karşılaştırma”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.31(2), ss.135-152.
  • OMO TÜRKİYE (tarhsiz), “Benimle Oynar Mısın?”, Youtube Kurumsal Web Sayfası (Video), https://www.youtube.com/watch?v=UO4UjmrDNzE (Erişim Tarihi: 03.04.2023).
  • ORDUN, Güven (2015), "Millennial (Gen Y) Consumer Behavior, Their Shopping Preferences and Perceptual Maps Associated with Brand Loyalty", Canadian Social Science, S.11(4), ss.40-55.
  • OYMAN, Turgay (2019), "Televizyon Reklamlarının Tüketicilerde Oluşturduğu Davranışsal Tepkilerin Elektroensefalografi (EEG) Aracılığı ile Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma", Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • ÖZTÜRK, Bilge Nur ve BAYRAKTAR, Tuba (2023), “Omo Reklamlarına Yönelik Marka İletişim Stratejisi Araştırması: Pandemi Etkisi”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.13(2), ss.664-694.
  • PARRy, Emha ve URWİN, Peter (2017). “The Evidence Base For Generational Differences: Where Do We Go From Here?”, Work, Aging And Retirement, S.3(2), ss.140-148.
  • PEEDIKAYIL, Siddique Kadavathe (2023), "Neuromarketing Techniques for Consumer Analytics", Marketing Analytics: A Machine Learning Approach (Ed. Anifa Mansurali, Mary Jeyanthi), Apple Academic Press, New York (US), ss.155-170.
  • REAVIS, Mark, SINGH, Kuldeep ve TUCCI, Jack (2021), “Millennials' Strategic Decision Making Through the Lens of Corporate Social Responsibility and Financial Management”, Journal of Business Strategies, S.38(2), ss.125-146.
  • SALAS, Paola Eunice Rivera (2022), “Responsible Digital Communication, Infographics and Organizations: The Case of Mexico in Social Networks”, International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, S.10(4), ss.1-16.
  • SARI, Emre ve HARTA, Gözde (2018), “Kuşakların Tüketim ve Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, S.11(61), ss.968-980.
  • SCHARF, Edson Roberto ve FERNANDES, Josiane (2013), "The Advertising of Corporate Social Responsibility in a Brazilian Bank", International Journal of Bank Marketing, S.31(1), ss.24-37.
  • SCHEWE, Charles D. ve MEREDITH, Geoffrey (2004), "Segmenting Global Markets By Generational Cohorts: Determining Motivations By Age", Journal of Consumer Behaviour: An International Research Review, S.4(1), ss.51-63.
  • SİLİK, Cemal Ersin, ILGAZ, Burcu ve DÜNDAR, Yusuf (2020), "Covid-19 Sonrası Turist Davranışlarının Kuşak Farklılıkları Açısından Çoklu Uyum Analizi (MCA) ile Değerlendirilmesi", Igdır University Journal of Social Sciences, S.24, ss.341-372.
  • SLOOTWEG, Emilie ve ROWSON, Bill (2018), "My Generation: A Review of Marketing Strategies on Different Age Groups", Research in Hospitality Management, S.8(2), ss.85-92.
  • SR RESEARCH EYELINK (2023), “About”, SR Research EyeLink Kurumsal Web Sayfası, https://www.sr-research.com (Erişim Tarihi: 05.10.2023).
  • SUTRADHAR, Brajendra C. (1996), “Score Test Versus Bartlett Type Modified Test for Testing Homogeneity of Variances with Autocorrelated Errors”, Sankhyā: The Indian Journal of Statistics, S.(Series B), ss.10-27.
  • ŞENDURAN, Fatih (2019), “Göz Takip Sisteminin (Eye Tracker) Spor Biliminde Kullanılması: Yeni Araştırmacılar İçin Kılavuz”, Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, S.17(4), ss.1-13.
  • ŞIK, Eser (2022), "Gözler Yalan Söylemez; Açık Hava Reklam Enstrümanlarının Etkinliğinin Göz Takip Tekniği ile Araştırılması: Bir Nöropazarlama (Neuromarketing) Uygulaması", Doktora Tezi, Uşak Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Uşak.
  • ŞIKER, Perihan (2020), “Covid-19 Pandemisi Dönemindeki Reklamların Kurumsal Sosyal Sorumluluk Açısından İncelenmesi”, Electronic Turkish Studies, S.15(8), ss.3775-3791.
  • ŞİMŞEK, Hayal Zelal ve YAY, Serdar (2022), “Açımlayıcı Faktör Analizi ve E-Ticaretin Vergilendirilmesinde Karşılaşılan Sorunlar Üzerinde Etkili Olan Boyutların Belirlenmesi Üzerine Bir Uygulama”, Ekonomi Bilimleri Dergisi, S.14(2), ss.216-236.
  • TAŞ, Hacı Yunus, DEMİRDÖĞMEZ, Mehmet ve KÜÇÜKOĞLU, Mahmut (2017), "Possible Effects of Future Architects' Z Generation on Business Life", Opus International Journal of Society Researches, S.7(13), ss.1031-1048.
  • TDK – TÜRK DİL KURUMU (2021), “Kuşak”, Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlüğü, TDK Yayını, Ankara, https://sozluk.gov.tr/?kelime=kuşak (Erişim Tarihi: 21.11.2021).
  • THANGAVEL, Packiaraj, PATHAK, Pramod ve CHANDRA, Bibhas (2021), "Millennials and Generation Z: A Generational Cohort Analysis of Indian Consumers", Benchmarking: An International Journal, S.28(7), ss.2157-2177.
  • THOMAS, Mary Rani ve SHIVANI, Madiya P. (2020), "Customer Profiling of Alpha: The Next Generation Marketing", Ushus Journal of Business Management, S.19(1), ss.75-86.
  • TITKO, Jelena, SVIRINA, Anna, TAMBOVCEVA, Tatjana ve SKVARCIANY, Viktorija (2021), “Differences in Attitude to Corporate Social Responsibility Among Generations”, Sustainability, S.13(19), ss.(10944).
  • TÜKEL, İrem Begüm (2008), “Sosyal Pazarlama ve Reklam: Dergi Reklamlarına Yönelik Bir Analiz”, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • UĞUR, Uğur ve KILIÇER, Tuğba (2021), "Tüketicilerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Yönelik Algıları: Şüphecilik ve Marka Bağlılığı Üzerine Bir Profil Araştırması", Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.48, ss.341-363.
  • URAL, Tülin (2008), "Pazarlamada Yeni Yaklaşım: Nöropazarlama Üzerine Kuramsal Bir Değerlendirme", Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.17(2), ss.421-432.
  • USLU DİVANOĞLU, Sevilay (2017), "Kuşak Farklılıklarının Politik Pazarlama ve Siyasal İletişim Açısından Değerlendirilmesi", Electronic Turkish Studies, S.12(31), ss.265-278.
  • USTAAHMETOĞLU, Erol (2015), "Nöropazarlama Üzerine Bir Değerlendirme", Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, S.3(2), ss.154-168.
  • VARGAS-HERNANDEZ, Jose G. ve CHRISTIANSEN, Bryan (2014), "Neuromarketing as a Business Strategy", Handbook of Research on Effective Marketing in Contemporary Globalism (Ed. Bryan Christiansen, Salih Yıldız, Emel Yıldız), IGI Global Publisher, Hershey (PA), ss.146-155.
  • WIKIPEDIA (2023), “Kaiser–Meyer-Olkin Test”, Wikipedia Kurumsal Web Sayfası (E-Sözlük), https://en.wikipedia.org/wiki/Kaiser%E2%80%93Meyer%E2%80%93Olkin_test (Erişim Tarihi: 12.01.2024).
  • WILLIAMS, Kaylene C. ve PAGE, Robert A. (2011), "Marketing to the Generations", Journal of Behavioral Studies in Business, S.3(1), ss.37-53.
  • WU, Linwan ve OVERTON, Holly (2022), “Examining Native CSR Advertising as a Post-Crisis Response Strategy”, International Journal of Advertising, S.41(2), ss.354-381.
  • YILDIZ, Deniz (2021), "Türkiye’de Korona Virüs Pandemisi ve Kuşaklar", Social Sciences Research Journal, S.10(1), ss.1-7.
  • YILDIZ, Öykü Ezgi ve DENEÇLİ, Ceyda (2011), “Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının İkna Sürecinde Sosyal İçerikli Reklamların Kullanımı: Bir Çözümleme Örneği”, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, S.1(1), ss.97-108.
  • YILDIZ, Sanem Turan (2022), “Dijitalin Yerlileri: Z Kuşağinin Tüketici Kimliği”, Boğaziçi Üniversitesi Social Media Lab Kurumsal Web Sayfası (E-Makale), 19 Mart 2022, https://sml.bogazici.edu.tr/index.php/2022/03/19/dijitalin-yerlileri-z-kusaginin-tuketici-kimligi/#_ftn2 (Erişim Tarihi: 01.02.2023).
  • YÜCEL, Havve Eylül ve ÜNLÜ, Simge (2023), “Kurumsal Sosyal Sorumluluk İletişimi Reklamları: Birleşmiş Milletler Dünya Kız Çocukları Günü “Freedom For Girls” Reklamının Göstergebilimsel Çözümlemesi”, Spor, Eğitim ve Çocuk Dergisi, S.3(2), ss.1-20.
  • YÜKSEKBİLGİLİ, Zeki (2013), "Türk Tipi Y Kuşağı", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, S.12(45), ss.342-353.
There are 100 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Advertisement, Consumer Behaviour
Journal Section Articles
Authors

Yusuf Karaca 0000-0003-2931-2289

Kübra Uyar 0000-0002-3136-8364

Publication Date October 31, 2024
Submission Date July 7, 2024
Acceptance Date September 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Karaca, Y., & Uyar, K. (2024). X, Y ve Z Kuşaklarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk Reklamlarına Karşı Tutumlarının Nöropazarlama Yöntemiyle Karşılaştırılması. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 7(2), 390-410. https://doi.org/10.33712/mana.1512162

Creative Commons Lisansı
This work (journal) is lisenced under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.