Yer Hizmetlerinde Kaynak Yönetimi: Uçak Çevrim Süresi Verimliliğinin Dijital Simülasyonu
Year 2025,
Volume: 8 Issue: 2, 421 - 429, 30.06.2025
Ümmühan Beste Yıldırım
,
Savaş S. Ateş
Abstract
Havacılık sektöründe yer hizmetleri, uçakların havalimanlarındaki operasyonlarının verimli bir şekilde yönetilmesi açısından kritik bir rol oynamaktadır. Yer hizmetleri, uçakların yerde geçirdiği süreyi minimuma indirmek amacıyla çeşitli alt hizmetler sunarak uçak çevrim süresini etkiler. Yer hizmetleri kaynak yönetiminin uçak çevrim süresi verimliliğine etkisinin incelendiği bu çalışmada, yer hizmetleri ve uçak çevrim süresi kavramları ele alınmış, ardından kaynak yönetimi ve yer hizmetleri kavramlarının önemi üzerinde durulmuştur. Kaynak yönetiminin çevrim süresi verimliliğine etkisi Arena yazılımı ile simülasyon modellemesi yapılarak incelenmiştir. Covid-19 salgını öncesinde ortalama 44.29 dakika olan uçak çevrim süresi, salgın sonrasında 66.03 dakikaya çıkmıştır. Uçak çevrim süresini en çok etkileyen faktörler ise personel çalışması oranlarıyla belirlenmiştir; yükleme ve boşaltma %66,78, temizlik %34,68 ve yakıt ikmali %21,84 zaman almaktadır. Yer hizmetlerindeki verimliliği artırmak için kaynak yönetimi kavramı ve kurumsal kaynak planlama (ERP) sistemleri kullanılmaktadır. ISO 55000 standartlarına göre tanımlanan kaynak yönetimi, kuruluşların stratejik planlarını gerçekleştirmek amacıyla kaynaklarını ve performanslarını yaşam döngüleri boyunca en iyi ve güvenilir şekilde yönetmelerini sağlar. Havacılık sektöründe ERP sistemleri, maliyet tasarrufu, kalite artışı, insan faaliyetlerinin geliştirilmesi ve verimlilik artışı gibi nedenlerle tercih edilmektedir.
Ethical Statement
Bu makale Araştırma ve Yayın Etiğine uygundur. Beyan edilecek herhangi bir çıkar çatışması yoktur. Araştırma, Eskişehir Teknik Üniversitesi tarafından 24DRP046 numaralı Bilimsel Araştırma Projesi (BAP) ile desteklenmektedir. Makale yazım ve intihal/benzerlik açısından kontrol edilmiştir. Makale, “en az iki dış hakem” ve “çift taraflı körleme” yöntemi ile değerlendirilmiştir. Makalede kullanılan ölçek için yazar(lar) tarafından ölçeğin orjinal sahibinden izin alındığı beyan edilmiştir. Yazar(lar), dergiye imzalı “Telif Devir Formu” belgesi göndermişlerdir. Bu araştırmanın yapılması ile ilgili olarak Eskişehir Teknik Üniversitesi Etik Komisyonundan 24/04/2023 tarih ve 35/21 sayılı “Etik İzni Belgesi” alınmıştır.
Supporting Institution
Eskişehir Teknik Üniversitesi
Project Number
24DRP046 Numaralı Bilimsel Araştırma Projesi (BAP)
References
- ACRP (2012), Part 2 - Asset and Infrastructure Management for Airports Guidebook, The National Academies Publisher, Washington D.C. (US).
- ATEŞ, Savaş Selahattin, KAFALI, Haşim and ÇELİKTAŞ, Meryem (2018), "Analysis of Internal/External Factors Affecting Time Management and the Reasons of Delay in Aviation", Journal of Aviation, S.2(2), ss.105-118.
- BÜYÜKSAATÇI, Sinem, KÜÇÜKDENİZ, Tarık and ESNAF, Şakir (2008), "Geri Dönüşüm Tesislerinin Yerinin Gustafson-Kessel Algoritması-Konveks Programlama Melez Modeli Tabanlı Simülasyon ile Belirlenmesi", İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, S.13, ss.1-20.
- ERCAN, Noyan (2009), "Günümüz Endüstrisinde Güvenirlik ve Varlık Yönetimi", Engineer and the Machinery Magazine, S.50(598), ss.16-24.
- FEI, Tang and SHU’AN, Liu (2016), "Research of Aircraft Ground Service Scheduling Problems", Chinese Control and Decision Conference, IEEE Publisher, Shenyang, ss.3405-3410.
- FRANK, Ben (2020), "Enterprise Resource Planning (ERP) Software in Aviation", Rota Bull Corporate Web Page (E-Document), https://rotabull.com/blog/erp-for-aviation#:~:text=In%20aviation%2C%20ERP%20stands%20for,record%22%20for%20your%20business%20data (Erişim Tarihi: 25.09.2022).
- HORSTMEIER, Theo and HAAN, Floris de (2001), "Influence of Ground Handling on Turn Round Time of New Large Aircraft", Aircraft Engineering and Aerospace Technology, S.73(3), ss.266-270.
- KILIÇ, Hüseyin Selçuk, ZAİM, Selim and DELEN, Dursun (2014), "Development of a Hybrid Methodology for ERP System Selection: The Case of Turkish Airlines", Decision Support Systems, S.66, ss.82-92.
- KWASIBORSKA, Anna (2010), "Modelling of Ground Handling Operations at Airport", Journal of KONES Powertrain and Transport, S.17(3), ss.253-261.
- NUGROHO, Ibrahim, RIASTUTI, Ustica and IRIDIASTADI, Hardianto (2012), "Performance Improvement Suggestions for Ground Handling Using Lean Solutions Approach", Procedia - Social and Behavioral Sciences, S.65, ss.462-467.
- ÖZTÜRK, Ahmet and ATEŞ, Savaş Selahattin (2021), "Uçak Çevrim Süresinin Covıd-19 Öncesi ve Sonrası Simülasyon Analizi", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, S.20(80), ss.1628-1640.
- RAMADHAN, Sherzad and KOUTAINI, Hassan (2019), "The Significance of Enterprise Resource Planning (ERP) Systems in Aviation Industry", European Scientific Journal, S.15(10), ss.100-112.
- SCHMIDBERGER, Stephan, BALS, Lydia, HARTMANN, Evi and JAHNS, Christopher (2009), "Ground Handling Services at European Hub Airports: Development of a Performance Measurement System for Benchmarking", International Journal of Production Economics, S.117, ss.104–116.
- SZABO, Stanislav, PILÁT, Marek, MAKÓ, Sebastian, KORBA, Peter, CICVÁKOVÁ, Miroslava and KMEC, L'ubomír (2022), "Increasing the Efficiency of Aircraft Ground Handling- A Case Study", Aerospace, S.9(2), ss.1-13.
- TABARES, Diego Alonso and MORA-CAMINO, Felix (2017), "Aircraft Ground Handling: Analysis for Automation", 17th AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference, 5-9 June 2017, AIAA AVIATION Forum, Denver – Colorado (US), ss.1-16.
- USLU, Suat (2009), "Uçuş Gecikmeleri ve Havayolu İşletmelerinin Maliyetleri Üzerindeki Etkileri", Verimlilik Dergisi, S.4, ss.115-126.
- WU, Cheng-Lung and CAVES, Robert (2004a), "Modelling and Simulation of Aircraft Turnaround Operations at Airports", Transportation Planning and Technology, S.27 (1), ss.25-46.
- WU, Cheng-Lung and CAVES, Robert (2004b), "Modelling and Optimization of Aircraft Turnaround Time at an Airport", Transportation Planning and Technology, S.27 (1), ss. 47-66.
Resource Management in Ground Services: Digital Simulation of Aircraft Turnaround Time Efficiency
Year 2025,
Volume: 8 Issue: 2, 421 - 429, 30.06.2025
Ümmühan Beste Yıldırım
,
Savaş S. Ateş
Abstract
In this study, which examines the effect of resource management in ground handling services on the efficiency of aircraft cycle time, the concepts of ground handling services and aircraft cycle time will be discussed, followed by an emphasis on the importance of resource management and ground handling services. The effect of resource management on cycle time efficiency will be analyzed through simulation modeling using Arena software. In the aviation sector, ground handling services play a critical role in the efficient management of aircraft operations at airports. Ground handling services impact aircraft cycle time by offering various sub-services aimed at minimizing the time aircraft spend on the ground. Before the COVID-19 pandemic, the average aircraft cycle time was 44.29 minutes, which increased to 66.03 minutes after the pandemic. The primary factors affecting aircraft cycle time have been determined based on staff work ratios: loading and unloading take 66.78%, cleaning 34.68%, and refueling 21.84% of the total time. To enhance efficiency in ground handling services, the concept of resource management and enterprise resource planning (ERP) systems are utilized. Defined according to ISO 55000 standards, resource management enables organizations to manage their resources and performance in the most optimal and reliable way throughout their life cycle to achieve their strategic plans. In the aviation industry, ERP systems are preferred for reasons such as cost savings, quality improvement, enhancement of human activities, and increased efficiency.
Ethical Statement
This paper complies with Research and Publication Ethics, has no conflict of interest to declare. The research is supported by Eskişehir Technical University through Scientific Research Project (BAP) number 24DRP046. The article has been checked for spelling and plagiarism/similarity. The article was evaluated by "at least two external referees" and "double blinding" method. For the scale used in the article, it is declared by the authors that permission was obtained from the original owner of the scale. The author(s) sent a signed "Copyright Transfer Form" to the journal. Regarding the conduct of this research, an “Ethics Permission Certificate” dated 24/04/2023 and numbered 35/21 was obtained from the Ethics Committee of the University of Eskişehir Teknik.
Supporting Institution
ESKISEHIR TECHNICAL UNIVERSITY
Project Number
24DRP046 Numaralı Bilimsel Araştırma Projesi (BAP)
References
- ACRP (2012), Part 2 - Asset and Infrastructure Management for Airports Guidebook, The National Academies Publisher, Washington D.C. (US).
- ATEŞ, Savaş Selahattin, KAFALI, Haşim and ÇELİKTAŞ, Meryem (2018), "Analysis of Internal/External Factors Affecting Time Management and the Reasons of Delay in Aviation", Journal of Aviation, S.2(2), ss.105-118.
- BÜYÜKSAATÇI, Sinem, KÜÇÜKDENİZ, Tarık and ESNAF, Şakir (2008), "Geri Dönüşüm Tesislerinin Yerinin Gustafson-Kessel Algoritması-Konveks Programlama Melez Modeli Tabanlı Simülasyon ile Belirlenmesi", İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, S.13, ss.1-20.
- ERCAN, Noyan (2009), "Günümüz Endüstrisinde Güvenirlik ve Varlık Yönetimi", Engineer and the Machinery Magazine, S.50(598), ss.16-24.
- FEI, Tang and SHU’AN, Liu (2016), "Research of Aircraft Ground Service Scheduling Problems", Chinese Control and Decision Conference, IEEE Publisher, Shenyang, ss.3405-3410.
- FRANK, Ben (2020), "Enterprise Resource Planning (ERP) Software in Aviation", Rota Bull Corporate Web Page (E-Document), https://rotabull.com/blog/erp-for-aviation#:~:text=In%20aviation%2C%20ERP%20stands%20for,record%22%20for%20your%20business%20data (Erişim Tarihi: 25.09.2022).
- HORSTMEIER, Theo and HAAN, Floris de (2001), "Influence of Ground Handling on Turn Round Time of New Large Aircraft", Aircraft Engineering and Aerospace Technology, S.73(3), ss.266-270.
- KILIÇ, Hüseyin Selçuk, ZAİM, Selim and DELEN, Dursun (2014), "Development of a Hybrid Methodology for ERP System Selection: The Case of Turkish Airlines", Decision Support Systems, S.66, ss.82-92.
- KWASIBORSKA, Anna (2010), "Modelling of Ground Handling Operations at Airport", Journal of KONES Powertrain and Transport, S.17(3), ss.253-261.
- NUGROHO, Ibrahim, RIASTUTI, Ustica and IRIDIASTADI, Hardianto (2012), "Performance Improvement Suggestions for Ground Handling Using Lean Solutions Approach", Procedia - Social and Behavioral Sciences, S.65, ss.462-467.
- ÖZTÜRK, Ahmet and ATEŞ, Savaş Selahattin (2021), "Uçak Çevrim Süresinin Covıd-19 Öncesi ve Sonrası Simülasyon Analizi", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, S.20(80), ss.1628-1640.
- RAMADHAN, Sherzad and KOUTAINI, Hassan (2019), "The Significance of Enterprise Resource Planning (ERP) Systems in Aviation Industry", European Scientific Journal, S.15(10), ss.100-112.
- SCHMIDBERGER, Stephan, BALS, Lydia, HARTMANN, Evi and JAHNS, Christopher (2009), "Ground Handling Services at European Hub Airports: Development of a Performance Measurement System for Benchmarking", International Journal of Production Economics, S.117, ss.104–116.
- SZABO, Stanislav, PILÁT, Marek, MAKÓ, Sebastian, KORBA, Peter, CICVÁKOVÁ, Miroslava and KMEC, L'ubomír (2022), "Increasing the Efficiency of Aircraft Ground Handling- A Case Study", Aerospace, S.9(2), ss.1-13.
- TABARES, Diego Alonso and MORA-CAMINO, Felix (2017), "Aircraft Ground Handling: Analysis for Automation", 17th AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference, 5-9 June 2017, AIAA AVIATION Forum, Denver – Colorado (US), ss.1-16.
- USLU, Suat (2009), "Uçuş Gecikmeleri ve Havayolu İşletmelerinin Maliyetleri Üzerindeki Etkileri", Verimlilik Dergisi, S.4, ss.115-126.
- WU, Cheng-Lung and CAVES, Robert (2004a), "Modelling and Simulation of Aircraft Turnaround Operations at Airports", Transportation Planning and Technology, S.27 (1), ss.25-46.
- WU, Cheng-Lung and CAVES, Robert (2004b), "Modelling and Optimization of Aircraft Turnaround Time at an Airport", Transportation Planning and Technology, S.27 (1), ss. 47-66.