Makale, stratejik yönetim alanı ile oyun teorisi arasındaki ilişkiyi ve oyun teorisi araçlarının ve kurallarının stratejik karar alma sürecinde yöneticilere nasıl rehberlik edebileceğini incelemektedir. Pazardaki rakipler arasındaki karmaşık karşılıklı bağımlılık ve kurumsal dünyanın sürekli dinamizmi göz önüne alındığında, bu makale, iki alanın tarihsel gelişimini inceleyerek ve aralarındaki bağlantıyı ele alan literatürü inceleyerek, şirketlerin faydalarını en üst düzeye çıkarmaya yardımcı olan etkili stratejilerin seçiminde oyun teorisi araçlarının yararlılığını araştırmaktadır. Bahsedilen iki kavram arasındaki ilişkiyi daha iyi anlayabilmek için tarihsel gelişimin incelenmesinin yanı sıra, R programlama dili kullanılarak ikili bir pazarın simülasyonu yapılmıştır. Ayrıca oyun teorisinin kullanıldığı pazarlama stratejilerinin sonuçları ile şirketlerin pazardaki rekabeti göz önünde bulundurmadan bağımsız olarak karar verdikleri diğer pazarlama stratejilerinin sonuçları arasındaki fark, veri görselleştirmesi kullanılarak net bir şekilde gösterilmiştir. Çalışma, kararlar oyun teorisi ilkeleri, özellikle de mahkumun ikilemi çerçevesinden türetilenler kullanılarak alındığında, piyasa sonuçlarının sürekli olarak daha olumlu olduğunu göstermiştir. Bu, iki rakibin agresif veya muhafazakâr pazarlama stratejileri benimsediği düopolist bir pazarın simülasyonu ile başarıldı. R Studio'da yürütülen simülasyonlar, her iki oyuncunun da rakiplerinin beklenen tepkilerini ve stratejik öngörülerini hesaba kattıklarında daha büyük ortalama pazar paylarına sahip olduğunu gösterdi. Bu bulgular, rakiplerin davranışlarının birbiriyle yakından ilişkili olduğu sektörlerde oyun teorisinin önemini vurgulamaktadır.
Bu makale Araştırma ve Yayın Etiğine uygundur. Beyan edilecek herhangi bir çıkar çatışması yoktur. Araştırmanın ortaya konulmasında herhangi bir mali destek alınmamıştır. Makale yazım ve intihal/benzerlik açısından kontrol edilmiştir. Makale, “en az iki dış hakem” ve “çift taraflı körleme” yöntemi ile değerlendirilmiştir. Yazar, dergiye imzalı “Telif Devir Formu” belgesi göndermiştir. Mevcut çalışma için mevzuat gereği etik izni alınmaya ihtiyaç yoktur. Bu konuda yazar tarafından dergiye “Etik İznine Gerek Olmadığına Dair Beyan Formu” gönderilmiştir. Yazar, çalışmanın tüm bölümlerine ve aşamalarına tek başına katkıda bulunmuştur.
Araştırmanın ortaya konulmasında herhangi bir mali destek alınmamıştır.
This article examines the relationship between strategic management and game theory, and how game-theoretic tools can guide strategic decision-making. onsidering the interdependence between competitors and the dynamism of the corporate world, the article explores how game-theoretic tools help in selecting effective strategies that maximize company outcomes. It does so by reviewing the historical development of both fields and examining relevant literature on their intersection. To further explore the relationship between the two concepts, an R-based simulation is employed to compare the outcomes of game-theoretic strategies with those formed independently by firms, without accounting for competition. The study showed that when decisions were made using game-theoretic principles, specifically those derived from the prisoner's dilemma framework, market outcomes were consistently more favorable. This was achieved by simulating a duopolistic market with two competitors adopting either aggressive or conservative marketing strategies. The simulations run in R Studio showed that both players had larger average market shares when they took into account their competitors' expected reactions and strategic foresight. These findings highlight the importance of game theory in sectors where the behavior of rivals is highly interrelated.
This paper complies with Research and Publication Ethics, has no conflict of interest to declare, and has received no financial support. The article has been checked for spelling and plagiarism/similarity. The article was evaluated by "at least two external referees" and "double blinding" method. The author sent a signed "Copyright Transfer Form" to the journal. There is no need to obtain ethical permission for the current study as per the legislation. The "Declaration Form Regarding No Ethics Permission Required" was sent to the journal by the author on this subject. The author contributed to all sections and stages of the study alone.
No financial support was received for the conduct of the research.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Marketing Management, Strategy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | February 13, 2024 |
Acceptance Date | October 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |
Creative Commons Lisansı
This work (journal) is lisenced under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.