The purpose of this study was to reveal the common mistakes and misconceptions of 7th grade students K12 about the rational numbers and placement of the rational numbers on the number line. A total of 73 7thgrade students were participated in the study. Data were collected by using Diagnostic Test DT developed for this study and by an interview to measure the common mistakes and misconceptions of 7th grade students K12 about the rational numbers and placement of the rational numbers on the number line. Common mistakes and misconceptions of the students were classified, and then descriptive statistics were used to analyze the data. As a result, focusing on understanding the concept of rational numbers, and providing development of a conceptual understanding of rational numbers for the teaching of the concept of rational numbers to the 7th grade students could be recommended
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin rasyonel sayılar ve rasyonel sayıların sayı doğrusundaki gösterimleri konusunda yaygın yanlışlarını ve kavram yanılgılarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubu, ilköğretim 7. sınıfa devam eden 73 öğrenciden oluşmuştur. Öğrencilere, rasyonel sayılar konusundaki yaygın yanlışlarını ve kavram yanılgılarını açığa çıkarmak için hazırlanan 13 açık uçlu ve 1 çoktan seçmeli sorudan oluşan Teşhis Testi TT uygulanmış ve öğrencilerle “mülakat” yapılmıştır. Öğrencilerin rasyonel sayılar konusundaki yaygın yanlışları ve kavram yanılgıları sınıflandırılmış ve bu sınıflandırma doğrultusunda analiz yöntemi olarak betimsel istatistik kullanılmıştır. Sonuç olarak ilköğretim öğrencilerine rasyonel sayılar kavramının öğretiminde, kavramın anlaşılması üzerinde durulmalı ve öğrencilerin rasyonel sayılar için kavramsal bir anlama geliştirmeleri sağlanmalıdır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 2 Issue: 11 |