Bu araştırmanın amacı; Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programının Öğretmen Adaylarına Kazandırdığı Mesleki Yeterlikler Yönünden değerlendirilmesidir. Çalışmada, 2001–2002 Öğretim Yılı Güz Döneminde İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde Orta Öğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Programına başlayan 318 öğrenci araştırma kapsamına alınmıştır. Programa kayıtlı öğrenciler Fizik, Kimya, Biyoloji, Matematik, Felsefe, Tarih, Coğrafya ve Türk Dili alanlarından mezun olmuşlardır. Öğrencilerin mesleki yeterlik algılarını belirlemek amacıyla bu araştırma için araştırmacı tarafından bir ölçek Öğretmenlik Mesleği Yeterlik Algısı Ölçeği geliştirilmiştir. Bu ölçek, öğretimi planlama, öğrenme-öğretme sürecini belirleme, sınıf yönetimi-iletişim, gelişim ve rehberlik, ölçme ve değerlendirme alt yeterlik alanlarından oluşmaktadır. Ölçek, 2001–2002 öğretim yılı güz dönemi başında programın başladığının ikinci haftası ve 2002-2003 öğretim yılı güz döneminin sonunda olmak üzere öğrencilere iki kez uygulanmıştır. Her iki uygulamada bulunan 209 öğrenciden elde edilen veriler değerlendirmeye alınmıştır. Ön-test ve son-test puanları arasındaki farkların anlamlılık düzeylerini belirlemek amacıyla bağımlı gruplarda uygulanan t-testinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin üç dönemlik tezsiz yüksek lisans programı sonunda öğretimi planlama, öğrenme-öğretme sürecini belirleme, gelişim ve rehberlik alt yeterlik alanlarındaki algılarında anlamlı bir yükselme olduğu; sınıf yönetimiiletişim, ölçme ve değerlendirme alt yeterlik alanlarındaki algılarında ise anlamlı bir değişmenin olmadığı ortaya çıkmıştır. Araştırmanın sonunda orta öğretime alan öğretmeni yetiştirmeye ve öğretmen adaylarına gerekli yeterlikler kazandırmaya yönelik öneriler sunulmuştur
Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans programı mesleki yeterlik öğretmen adayları
The aim of this study is to evaluate secondary school field teaching master programme with no dissertation from the point of view of vocational competencies that it provides teacher candidates. The research included the 318 students who had registered the programme in İnönü University Social Sciences Institute in the 2001-2002 academic years fall semester in its scope. The students graduated from Physics, Mathematics, Philosophy, History, Geography, and Turkish Language and Literature departments of the institute. A scale the scale of teaching profession competence perception was developed by the researcher so as to determine the students’ perception of professional competence. The scale was composed of such sub-competence fields as planning the teaching, determining the process of learning-teaching, classroom management-communication, development and guidance, and measurement and evaluation. The scale was applied on the students two times: at the beginning of the 2001-2002 academic year fall semester in the second week and at the end of the 2002-2003 academic year fall semester. The data that was obtained from the 209 students who had taken part in both applications were evaluated. In order to determine the significance levels of the differences between the pre-test and post-test scores, t-test that was used with dependent groups was employed. The research findings showed that at the end of the three- semester master programme with no dissertation, there was a significant rise in the students’ perception of the sub-competence fields of planning the teaching, determining the process of learning-teaching, development and guidance whereas there was no significant change in their perception of the sub-competence fields of classroom management-communication, and measurement and evaluation. Consequently, suggestions concerning secondary school field teacher training, as well as recommendations for providing them with required competencies were made
Secondary school field teaching master programme with no dissertation vocational competencies teacher candidates
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 11 Issue: 22 |