Küçük ölçekli firmaların ekonomilere katkıları yadsınamaz. Tüm ülkeler sahip oldukları küçük ölçekli firmalara özel ilgi ve titizlik göstermektedir. Çünkü küçük atölyelerde başlayan üretimin, seri üretimi yakalayan kompleks işletmelere dönüşme imkanları oldukça yüksektir. Küçük ölçekli üreticilerin yurtdışına açılması firmalara rekabet avantajı kazandırırken, yurtiçinde ise firma büyüme avantajı yakalayabilmektedir. Küçük ölçekli firmaların dışa açılma süreçleri bir dizi aşamadan geçmektedir. Öncelikle dışa açılma eğiliminin ve isteğinin firmada oluşmasıdır. Ardından özellikle sınır komşuları ile ticari ilişkileri arttırmak son derece önemlidir. İhracat miktarının artması neticesinde firmaların çeşitli pazarlara daha kolay yöneldikleri görülmektedir
The contribution of small - scale companies to the economies of their countries cannot be rejected. All the countries express special interest and pay great attention to such companies they own. It is highly possible that the production in small workshops convert into complex business enterprises making mass production. Not only does foreign trade provide rivalry among small - scale companies, but it also allows them to develop. The exporting processes of small scale companies have a number of stages. The first step is the existence of tendency and desire to export. The second step is to increase the commercial relationships with the neighbor countries. It is seen that, along with increasing amount of export, companies head towards various markets more easily
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 10 Issue: 20 |