BibTex RIS Cite

YAVUZ TURGUL’UN GÖNÜL YARASI FİLMİNİN GREİMAS’IN EYLEYENSEL ÖRNEKÇESİNE GÖRE ÇÖZÜMLENMESİ

Year 2007, Volume: 9 Issue: 18, 1 - 15, 01.10.2007

Abstract

Sinemasal anlatının, göstergebilimsel çözümleme ile çözümlendiği yıllar 1960’lı yıllara rastlar. Bunda en önemli etken yazınsal ürünlerin çözümlenmesinde kullanılan anlatı kuramlarının sinemasal ürünleri çözümlemekte de kullanılmasıdır. Bu nedenle göstergebilimsel çözümlemenin, dilbilim ve ardından da yapısalcı iki damardan beslenerek geliştiğini söylemek mümkündür. Dilbilim çerçevesinde, Saussure’ün göstergebiliminden, yapısalcılık çerçevesinde, Propp’un anlatıbiliminden beslenen Greimas’ın göstergebilimsel çözümleme yöntemi, ilk anlamlı göstergebilimsel çalışmaların yapılmasını sağlamıştır. Bu çalışma göstergebilim çözümlemesini besleyen iki ana damar; dilbilim ve bağlamında Saussure, yapısalcılık ve bağlamında Propp’tan yola çıkacaktır. Devamında da Saussure ve Propp’tan beslenerek ilk anlamlı göstergebilimsel çözümlemeyi yapan Greimas ve onun göstergebilimsel çözümleme yöntemi olan eyleyensel örnekçe’si ele alınacaktır. Yavuz Turgul’un Gönül Yarası filminin anlatısı da eyleyensel örnekçeye göre çözümlenecektir

References

  • Akbulut, Hasan (2002). Matrix Filminin Propp ve Greimas Örnekçelerine Göre
  • Çözümlenmesi. Kilad, Yıl:1, Sayı:2, Güz. Akerson Erkman, Fatma (2005). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Aktulum, Kubilay (2000). Metinlerarası İlişkiler. Ankara: Öteki Yayınları.
  • Asa Berger, Arthur (1993). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri. Çev., Nazmi
  • Ulutak v.d. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Bağder Öztin, Duygu (1999). Sinema Göstergebilimi. Dilbilim Araştırmaları.
  • Barthes Roland (1993). Göstergebilim Serüveni. Çev., Mehmet Rifat ve Sema Rifat
  • İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Battal, Sadık (2006), Asıl Film Şimdi Başlıyor. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Cevizci, Ahmet (2002). Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Coward Rosalind ve Ellis John (1985). Dil ve Maddecilik. Çev., Esen Tarım, İstanbul

ANALYSIS OF YAVUZ TURGUL’S FILM “GÖNÜL YARASI” ACCORDING TO ACTANT ANALYSIS OF GREIMAS

Year 2007, Volume: 9 Issue: 18, 1 - 15, 01.10.2007

Abstract

Years that cinematographic narrative was analyzed with semiologic analysis met years of 1960s. The narrative theories which are used in analysis of literary products also started to be used in cinematographic products too and this became the most important factor in this situation. So that it is possible to say that semiologic analysis developed by using linguistic and then structural sources. Semiologic analysis method of Greimas -which fed by semiology of Saussure in the frame of linguistics and narrative science of Propp in the frame of structuralism- open the way for first significant semiologic studies analysis method actant analysis. The narration of Yavuz Turgul’s movie “Gönül Yarası” is going to be analyzed according to actant analysis

References

  • Akbulut, Hasan (2002). Matrix Filminin Propp ve Greimas Örnekçelerine Göre
  • Çözümlenmesi. Kilad, Yıl:1, Sayı:2, Güz. Akerson Erkman, Fatma (2005). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Aktulum, Kubilay (2000). Metinlerarası İlişkiler. Ankara: Öteki Yayınları.
  • Asa Berger, Arthur (1993). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri. Çev., Nazmi
  • Ulutak v.d. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Bağder Öztin, Duygu (1999). Sinema Göstergebilimi. Dilbilim Araştırmaları.
  • Barthes Roland (1993). Göstergebilim Serüveni. Çev., Mehmet Rifat ve Sema Rifat
  • İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Battal, Sadık (2006), Asıl Film Şimdi Başlıyor. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Cevizci, Ahmet (2002). Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Coward Rosalind ve Ellis John (1985). Dil ve Maddecilik. Çev., Esen Tarım, İstanbul
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Murat Soydan This is me

Publication Date October 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 9 Issue: 18

Cite

APA Soydan, M. (2007). YAVUZ TURGUL’UN GÖNÜL YARASI FİLMİNİN GREİMAS’IN EYLEYENSEL ÖRNEKÇESİNE GÖRE ÇÖZÜMLENMESİ. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 1-15.
AMA Soydan M. YAVUZ TURGUL’UN GÖNÜL YARASI FİLMİNİN GREİMAS’IN EYLEYENSEL ÖRNEKÇESİNE GÖRE ÇÖZÜMLENMESİ. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. October 2007;9(18):1-15.
Chicago Soydan, Murat. “YAVUZ TURGUL’UN GÖNÜL YARASI FİLMİNİN GREİMAS’IN EYLEYENSEL ÖRNEKÇESİNE GÖRE ÇÖZÜMLENMESİ”. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9, no. 18 (October 2007): 1-15.
EndNote Soydan M (October 1, 2007) YAVUZ TURGUL’UN GÖNÜL YARASI FİLMİNİN GREİMAS’IN EYLEYENSEL ÖRNEKÇESİNE GÖRE ÇÖZÜMLENMESİ. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9 18 1–15.
IEEE M. Soydan, “YAVUZ TURGUL’UN GÖNÜL YARASI FİLMİNİN GREİMAS’IN EYLEYENSEL ÖRNEKÇESİNE GÖRE ÇÖZÜMLENMESİ”, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 9, no. 18, pp. 1–15, 2007.
ISNAD Soydan, Murat. “YAVUZ TURGUL’UN GÖNÜL YARASI FİLMİNİN GREİMAS’IN EYLEYENSEL ÖRNEKÇESİNE GÖRE ÇÖZÜMLENMESİ”. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9/18 (October 2007), 1-15.
JAMA Soydan M. YAVUZ TURGUL’UN GÖNÜL YARASI FİLMİNİN GREİMAS’IN EYLEYENSEL ÖRNEKÇESİNE GÖRE ÇÖZÜMLENMESİ. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2007;9:1–15.
MLA Soydan, Murat. “YAVUZ TURGUL’UN GÖNÜL YARASI FİLMİNİN GREİMAS’IN EYLEYENSEL ÖRNEKÇESİNE GÖRE ÇÖZÜMLENMESİ”. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 9, no. 18, 2007, pp. 1-15.
Vancouver Soydan M. YAVUZ TURGUL’UN GÖNÜL YARASI FİLMİNİN GREİMAS’IN EYLEYENSEL ÖRNEKÇESİNE GÖRE ÇÖZÜMLENMESİ. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2007;9(18):1-15.