Research Article
BibTex RIS Cite

KELAMIN İRADE ANLAYIŞI EKSENİNDE MECBURİ EĞİTİM KONUSUNUN ELE ALINMASI

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 533 - 561, 30.12.2021
https://doi.org/10.47425/marifetname.vi.993329

Abstract

Hayatî öneme sahip ve alternatifi olmayan hususlar mecburidir, alternatifi bulunan hususlar ise irade kapsamına girer ve mecburi değildir. Bununla beraber mecburilik ve iradî oluş tamamen birbirinden ayrık anlamlar değildir; birine atfedilecek anlam diğerinin de anlam içeriğini ilzam eder. Bu çerçevede mecburilik örtülü bir özgürlüğe, özgürlük de örtülü bir zorunluluğa işaret eder.
Zorunlu eğitim herkes için gerekli olan temel bilgilerin öğretilmesi esasına dayanmaktadır. Bir bilginin bizzat kendisinin “zorunlu/gerekli” olmasıyla belli amaç için “zorunlu” olarak verilme gereği duyulması arasındaki farkın ortaya konulması önemlidir. Kelâm amacı gereği her yaşta insanın “zarûrât-ı dîniyye”/ilm-î hâl kapsamındaki bazı konuları bilmesini gerekli görerek zorunlu eğitim konusuna dâhil olmaktadır. Vahyin öngördüğü insan anlayışının dayandığı bilgi sistemi ile aydınlanmanın istediği insan anlayışının/tasarımının dayandığı bilgi sistemi arasındaki ilişki kelâm açısından önemlidir. Aydınlanmanın bilgiyi zorunlu, inancı ise özgürlük kapsamda değerlendirmiş olması, bu ilişkinin ele alınmasında önemli bir hareket noktası olarak seçilebilir.

References

  • Gardet, Lois – Anawati, Georges. İslam Teolojisine Giriş. trc. Ahmet Arslan. İstanbul: İdea Ayrıntı, 1. Baskı, 2015.
  • Gazâlî, Ebû Hâmid. Felsefenin Temel İlkeleri. trc. Cemaleddin Erdemci. Ankara: Vadi Yayınları, 2. Basım, 2002.
  • Gazâlî, Ebû Hâmid. İslam Hukukunda Deliller ve Hüküm Metodolojisi. trc. Yunus Apaydın. Kayseri: Rey Yayıncılık, 1. Baskı,1994.
Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 533 - 561, 30.12.2021
https://doi.org/10.47425/marifetname.vi.993329

Abstract

References

  • Gardet, Lois – Anawati, Georges. İslam Teolojisine Giriş. trc. Ahmet Arslan. İstanbul: İdea Ayrıntı, 1. Baskı, 2015.
  • Gazâlî, Ebû Hâmid. Felsefenin Temel İlkeleri. trc. Cemaleddin Erdemci. Ankara: Vadi Yayınları, 2. Basım, 2002.
  • Gazâlî, Ebû Hâmid. İslam Hukukunda Deliller ve Hüküm Metodolojisi. trc. Yunus Apaydın. Kayseri: Rey Yayıncılık, 1. Baskı,1994.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section Makaleler
Authors

Cafer Genç 0000-0002-5188-4892

Publication Date December 30, 2021
Submission Date September 9, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 2

Cite

ISNAD Genç, Cafer. “KELAMIN İRADE ANLAYIŞI EKSENİNDE MECBURİ EĞİTİM KONUSUNUN ELE ALINMASI”. Marifetname 8/2 (December 2021), 533-561. https://doi.org/10.47425/marifetname.vi.993329.

Marifetname is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).