120 üniversite öğrencisi üzerinde anket deneyi kullanarak gerçekleştirdiğimiz çalışmamızın iki temel amacı bulunmaktadır. Birincisi, öğrencilerin Suriyeli mültecilere karşı önyargı düzeylerinin, empati ya da tehdit uyandıran durumların sunulduğu farklı deney koşullarında değişip değişmediğini ortaya çıkarmaktır. İkincisi ise, algılanan tehdit ve bireysel farklılık değişkeni olan otoriterlik kavramı arasındaki etkileşimi gözlemlemektir. Elde ettiğimiz ampirik bulgular empati uyandıran manipülasyonun öğrencilerin Suriyeli mültecilere karşı olan önyargı düzeylerini azalttığını göstermektedir. İkinci bulgu ise tehdit algısını arttıran metinleri okuyan öğrencilerin Suriyeli mültecilere karşı daha yüksek önyargı ile yaklaştıklarını göstermektedir. Son olarak, kişilerin otoriter kişilik eğilimlerinin önyargı düzeyleri üzerinde anlamlı bir etki yaratmasını beklememize rağmen, mevcut bulgularımız bu beklentimizi desteklememektedir. Başka bir deyişle tehdit algısını tetikleyen metinler düşük otoriterlik düzeyine sahip olan öğrencilerin önyargılarını artırırken, yüksek otoriterlik kişiliğine sahip olan öğrenciler üzerinde anlamlı bir etki yaratmamıştır.
By conducting a survey experiment on 120 university students in Turkey, this study has two objectives. First, we aim to find out how -and to what extent- students' levels of prejudice towards the Syrian refugees differ when the refugees are depicted in either empathy or threat-evoking conditions. Second, we try to show the interaction between personal dispositions (authoritarianism) and situational factors (threat evoking condition) and their explanatory power on the students’ prejudice towards the Syrian refugees in Turkey. Our empirical results show that empathy-evoking manipulation makes individuals less prejudiced towards the Syrian refugees. Our second finding asserts that the students who read the threat-evoking text display a higher level of prejudice towards the Syrian refugees. Finally, although we anticipated that authoritarianism displays a significant main effect on the prejudice levels, the current results did not validate this hypothesis. In other words, the empirical results show that there is a significant negative interaction effect between the threat-evoking stimulus and authoritarianism on the students’ level of prejudice. That is to say, threat-evoking text displayed a significant impact for respondents who had lower scores than the mean level of authoritarianism; and in turn, although these people were the less authoritarians, they had a greater level of prejudice, after they read the text, compared to ones in the neutral condition.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |