This paper focuses on the reasons of the legitimacy deficit of the
European Union’s (EU) political institutions and explains why the EU is not
considered as legitimate as the nation-states by the European citizens today.
One key claim is that although the democratic participation in the decision
making mechanisms and the welfare state policies have played a crucial in
the nation-states’ legitimisation processes; these have been greatly lacking
at the EU level. Instead of portraying the EU and the nation-state as two
continuously conflicting sovereignty areas, this paper tries to formulate a
theoretical political model for the EU which is inspired from the
experiences of the nation-states. This proposed model (for solving the
legitimacy deficit of the EU institutions) is based on communication, hybrid
supranational identity and public sphere, which are backed by social
policies at the supranational level.
European Union Legitimacy Deficit Supranational Public- Sphere European Welfare-State Model
Bu makale Avrupa Birliği'nin (AB) siyasi kurumlarının meşruiyet açığı
nedenleri üzerinde durmakta ve AB’nin, bugün, Avrupa vatandaşları
tarafından ulus-devletler kadar neden meşru görülmediğini ortaya koymaya
çalışmaktadır. Bu çerçevede, AB düzeyinde eksik olan en önemli husus
olarak; ulus-devletlerin meşruiyet kazanım süreçlerinde de kilit rol oynayan; karar alma süreçlerine demokratik katılım ve refah devleti
politikalarının yetersizliği, ortaya çıkmaktadır. Makale, ulus-devleti ve
AB’yi sürekli çatışan iki egemenlik alanı olarak resmetmek yerine, ulusdevletlerin
deneyimlerinden esinlenerek, AB için siyasal bir teorik model
formüle etmeye çalışmaktadır. AB kurumlarının meşruiyet açığını azaltmak
için önerilen bu model; uluslar-üstü düzeyde sosyal politikalarla
desteklenen; iletişim temelli, hibrid uluslar-üstü bir kimlik ve kamusal alana
dayanmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 19 Issue: 1 |