Bu araştırmanın amacı, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin
örgütsel vatandaşlık ve örgütsel sosyalleşme davranışlarına ilişkin görüşlerini
belirleyerek, bu görüşler ile cinsiyet, okul türü ve branş
değişkenleri arasında anlamlı fark olup olmadığını belirlemeye çalışmaktır. Bununla
birlikte, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel vatandaşlık davranışları ile örgütsel
sosyalleşme davranışları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu
araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Erzurum ili Yakutiye
ilçesinde görevli 384 ilkokul ve ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırma
verilerini toplamak için DiPaola, Tarter ve Hoy (2005) tarafından
geliştirilen, Türkçe'ye uyarlaması ile geçerlik ve güvenirliği Taştan
ve Yılmaz (2008) tarafından yapılan “Örgütsel Vatandaşlık Ölçeği” ile Erdoğan (2012)
tarafından geliştirilen “Örgütsel Sosyalleşme
Ölçeği” kullanılmıştır. Elde
edilen verilerin analizinde SPSS 22.0 paket programından yararlanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel vatandaşlık davranışlarına ilişkin görüşleri
ile cinsiyetleri, okul türü ve branşları arasında anlamlı bir farklılık
bulunamamıştır. İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel
sosyalleşme davranışlarına ilişkin görüşleri ile cinsiyetleri arasında “örgüt
dili ve tarihi” boyutunda erkek öğretmenler lehine; okul türü arasında “kişilerarası
ilişkiler”, “örgüt dili ve tarihi”, “örgüt politikası”, “amaç ve değerlere
uyum” boyutları ve örgütsel
sosyalleşmenin toplamında ilkokul öğretmenleri lehine; branşları arasında “mesleki yeterlik”
boyutu dışında bütün boyutlarda ve örgütsel sosyalleşmenin toplamında sınıf
öğretmenleri lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. İlkokul ve
ortaokul öğretmenlerinin örgütsel
vatandaşlık ve örgütsel sosyalleşme tutumları (alt boyutlar toplamı) arasında
orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca;
“kişilerarası ilişkiler” ile “amaç ve değerlere uyum” değişkenleri birlikte,
örgütsel vatandaşlığı anlamlı bir şekilde yordadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2018 |
Acceptance Date | June 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |