The main aim of this study was to examine the relationship between cognitive emotion regulation
strategies and the relational-interdependent self-construal of young adults. Moreover, in the
study, whether the cognitive emotion regulation strategies differed in terms of the relational-
interdependent self-construal levels, and whether the relational-interdependent self-construal
levels differed by gender were investigated. Data were collected from 432 young adults at the Trakya
University in the Faculty of Education. The findings showed that there were positive correlations
between some of the cognitive emotion regulation strategies (self-blame, acceptance, rumination,
planning, positive reappraisal, and putting into perspective) and the relational-interdependent
self-construal. In addition, it was found that some of the cognitive emotion regulation strategies
(self-blame, rumination, planning, and putting into perspective) significantly differed by level
of the relational-interdependent self-construal, and females’ relational-interdependent self-
construal levels were significantly higher than males.
Bu çalışmanın
temel amacı genç yetişkinlerin bilişsel duygu düzenleme tarzları ile ilişkisel
bağımlı benlik kurguları arasında ilişkiyi incelemektir. Çalışmada ayrıca
genç yetişkinlerin bilişsel duygu düzenleme tarzlarının, ilişkisel bağımlı
benlik kurgusu düzeyi değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve ilişkisel
bağımlı benlik kurgusu özelliklerinin cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir
farklılık gösterip göstermediği de araştırılmıştır. Araştırmada veriler
Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 432 genç yetişkinden
elde edilmiştir. Araştırma bulguları, bilişsel duygu düzenleme
stratejilerinin bazı boyutları (kendini suçlama, kabul etme, düşünceye
odaklanma, plana tekrar odaklanma, pozitif tekrar gözden geçirmek, bakış açısına
yerleştirmek) ile ilişkisel bağımlı benlik kurgusu arasında pozitif yönde
ilişkiler olduğunu göstermiştir. Ayrıca bilişsel duygu düzenleme
stratejilerinin bazı boyutlarının (kendini suçlama, düşünceye odaklanma, plana
tekrar odaklanma, bakış açısına yerleştirmek) ilişkisel bağımlı benlik
kurgu düzeyine göre farklılaştığı ve kadınların ilişkisel bağımlı benlik
kurgusu düzeylerinin erkeklere göre daha yüksek olduğu bulunmuştur.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 6, 2017 |
Acceptance Date | January 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 45 Issue: 45 |