The Program for International Student Assessment (=PISA) was first
implemented in 2000. Our country was added to this program in 2003. This program is a
system of international assessments for every 3 years and each data-collection effort
assesses one major subject area of reading literacy, mathematics literacy, and science
literacy in depth. In this second cycle, PISA - 2003, mathematics literacy was the subject
area assessed in depth. In this article, the mathematics literacy performance of various
countries is mathematics literacy is shown with compared in European Union and OECD
countries. In addition the average combined mathematics literacy scores are shown by
quarters of the International Socioeconomic Index (=ISEI).
Key words: PISA-2003, education, mathematics.
Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Projesi (= PISA) 2000 yılında uygulamaya başlanmıştır. Ülkemiz ilk defa 2003 yılında bu uygulamaya katılmıştır. Proje üç senede bir periyodik olarak uygulanmakta ve her uygulamada matematik, fen bilimleri ve okuma alanlarından birinde ağırlıklı olarak sorular sorulmaktadır. PISA – 2003 uygulamasında ağırlıklı alan matematiktir. Bu makalede PISA – 2003 sonuçlarının ağırlıklı alan olan matematik sonuçları uluslararası, Avrupa Birliği ve OECD üyesi ülkelerle ülkemizin başarımı karşılaştırmalı olarak verilmiştir. Ayrıca ülkelerin sosyoekonomik durum ve matematik başarımları tanımlanan ortalama Uluslararası Standart Sınıflandırmasına (=ISEI) göre gösterilmiştir
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 23 Sayı: 23 |