BibTex RIS Cite

Examining Prospective Pre-School and Biology Teachers’ Metacognitive Awareness and Epistemological Beliefs

Year 2013, Volume: 37 Issue: 37, 84 - 98, 25.12.2013

Abstract

The primary aim of this study was to describe prospective pre-school and biology teachers’ level of metacognitive awareness and epistemological beliefs and to examine differences between the groups. The total of 286 pre-school and biology teacher candidates participated in the study. Participants were asked to complete the central epistemological beliefs questionnaire which consisted of four sub-scales namely: belief in science as a source of knowledge, belief in rational society, belief in superstitious rituals, and belief in supernatural powers and metacognitive awareness inventory which consisted of two main sub-scales namely: knowledge of cognition and regulation of cognition. Descriptive statistics is used to describe responses from both groups and the differences between the groups were examined by one-way analysis of variance. Findings of the study showed that
in terms of central epistemological beliefs prospective pre-school and biology teachers’ responses were statistically different only in belief in superstitious rituals sub-scale. In
terms of metacognitive awareness biology teacher candidates scores were statistically significantly higher in all sub-scales.
Keywords: Metacognitive awareness, epistemological beliefs.

References

  • Akın, A., Abacı R. & Çetin, B. (2007). Bilişötesi Farkındalık Envanteri’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 655-680.
  • Aypay, A. (2010). Teacher education student’s epistemological beliefs and their conceptions about teaching and learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2599–2604.
  • Belet, S., ve Güven, M. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançlarının ve bilişüstü stratejilerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 51-57. Bendixen, L.D., & D.C. Rule. (2004). An integrative approach to personal epistemology: A guiding model. Educational Psychologist. 39(1), 69–80.
  • Bromme, R., Pieschl, S., & Stahl, E. (2010). Epistemological beliefs are standards for adaptive learning: A functional theory about epistemological beliefs and metacognition. Metacognition and Learning, 5(1), 7-26.
  • Brown, A. L. (1987). Metacognition and other mechanisms. In F. E. Weinert ve R. H. Kluwe (Eds.), Metacognition, motivation and understanding (ss.65-116). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Brownlee, J. (2004). An investigation of teacher education students’ epistemological beliefs: Developing a relational model of teaching. Research in Education, 72, 1- 18.
  • Deryakulu, D. (2002) Denetim odağı ve epistemolojik inançların öğretim materyalini kavramayı denetleme türü ve düzeyi ile ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 55-61.
  • Flavell, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. In L. B. Resnick (Ed.), The nature of intelligence. Hillsdale NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Gürşimşek, I., Çetingöz, D., Yoleri, S. (2009). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin bilişüstü farkındalık düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 1-3 Mayıs 2009, Çanakkale.
  • Hofer, B.K. (2004). Exploring the dimensions of B., & Pintrich, P. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67, 88–140

OKUL ÖNCESİ VE BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARINDA BİLİŞÜSTÜ FARKINDALIK VE EPİSTOMOLOJİK İNANÇLARIN İNCELENMESİ

Year 2013, Volume: 37 Issue: 37, 84 - 98, 25.12.2013

Abstract

Bu çalışmanın amacı okul öncesi ve biyoloji öğretmen adaylarının bilişüstü farkındalık düzeyleri ile epistemolojik inançlarını belirlemek ve gruplar arası farklılıkları incelemektir. Bu araştırmaya okul öncesi eğitimi ve biyoloji eğitimi anabilim dallarında öğrenim gören toplam 286 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarından Merkezi Epistemolojik İnançlar Ölçeği ve Bilişüstü Farkındalık Envanterini doldurmaları istenmiştir. Oksal, Şenşekerci ve Bilgin (2006) tarafından geliştirilen Epistemolojik İnançlar Ölçeği 4 alt faktörden oluşmaktadır: Bilgi kaynağı olarak bilime inanç, rasyonel topluma inanç, batıl ritüellere inanç ve doğaüstü güçlere inanç. Öğrencilerin bilişüstü farkmdalık düzeylerini saptamak amacıyla ise Schraw ve Sperling-Dennison (1994) tarafından geliştirilen Metacognitive Awareness Inventory’nin Türkçeye uyarlanmış formu olan Üstbilişsel Farkındalık Envanteri kullanılmıştır. Ölçek, bilişin bilgisi ve bilişin düzenlenmesi olmak üzere 2 temel alt boyuttan oluşmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel teknikler ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Bulgular, epistemolojik inançlar konusunda okul öncesi ve biyoloji öğretmen adayları arasında sadece batıl ritüellere inanç alt boyutunda fark olduğunu ortaya koymuştur. Buna göre, biyoloji öğretmen adaylarının batıl ritüellere inanç puanlan anlamlı bir oranda daha yüksektir. Bu iki grup öğrencinin bilişüstü farkındalık puanlan üzerinde yapılan analizlere göre ise, genel bilişüstü farkındalık ve diğer alt boyutlarda, biyoloji eğitimi öğretmen adaylarının lehine olmak üzere, anlamlı farklılıklar bulunmuştur.

References

  • Akın, A., Abacı R. & Çetin, B. (2007). Bilişötesi Farkındalık Envanteri’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 655-680.
  • Aypay, A. (2010). Teacher education student’s epistemological beliefs and their conceptions about teaching and learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2599–2604.
  • Belet, S., ve Güven, M. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançlarının ve bilişüstü stratejilerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 51-57. Bendixen, L.D., & D.C. Rule. (2004). An integrative approach to personal epistemology: A guiding model. Educational Psychologist. 39(1), 69–80.
  • Bromme, R., Pieschl, S., & Stahl, E. (2010). Epistemological beliefs are standards for adaptive learning: A functional theory about epistemological beliefs and metacognition. Metacognition and Learning, 5(1), 7-26.
  • Brown, A. L. (1987). Metacognition and other mechanisms. In F. E. Weinert ve R. H. Kluwe (Eds.), Metacognition, motivation and understanding (ss.65-116). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Brownlee, J. (2004). An investigation of teacher education students’ epistemological beliefs: Developing a relational model of teaching. Research in Education, 72, 1- 18.
  • Deryakulu, D. (2002) Denetim odağı ve epistemolojik inançların öğretim materyalini kavramayı denetleme türü ve düzeyi ile ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 55-61.
  • Flavell, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. In L. B. Resnick (Ed.), The nature of intelligence. Hillsdale NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Gürşimşek, I., Çetingöz, D., Yoleri, S. (2009). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin bilişüstü farkındalık düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 1-3 Mayıs 2009, Çanakkale.
  • Hofer, B.K. (2004). Exploring the dimensions of B., & Pintrich, P. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67, 88–140
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language tr;
Journal Section Articles
Authors

Emine Bedel This is me

Mustafa Çakır This is me

Publication Date December 25, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 37 Issue: 37

Cite

APA Bedel, E., & Çakır, M. (2013). OKUL ÖNCESİ VE BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARINDA BİLİŞÜSTÜ FARKINDALIK VE EPİSTOMOLOJİK İNANÇLARIN İNCELENMESİ. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37(37), 84-98.