The main purpose of this study is to determine whether industrial vocational high school students’ decision strategies predict their vocational maturity level or not. In this study the predictor relational (correlational) research model is used. The participant group of the study consists of total 275 senior students studying at industrial vocational high school. In research staff 75 (27%) of participant students are female and 200 (72%) of them are male. For data collection purposes, Vocational Maturity Scale and Decision Strategies Scale is used. He data multiple regression analysis is used to analyse the data. According to the findings of the study, it is determined that the impulsive, rational and indecisive strategies of decision strategy scale of senior students studying at industrial vocational high school statistically predict the level of vocational maturity significantly
Vocational maturity decision strategies choice of profession profession
Bu araştırmanın temel amacı, endüstri meslek lisesi öğrencilerinin karar verme stratejilerinin
mesleki olgunluk düzeyini yordayıp yordamadığını belirlemektir. Araştırmada yordayıcı ilişkisel
(korelasyonel) araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu endüstri meslek
lisesi son sınıfına devam eden toplam 275 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma grubuna katılan
öğrencilerin 75’i (%27) kız, 200’ü (%72) erkek öğrencidir. Verilerin toplanmasında, Mesleki
Olgunluk Ölçeği ve Karar Stratejileri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde çoklu regresyon
analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulguya göre endüstri meslek lisesi son sınıf
öğrencilerinin, Karar Stratejisi Ölçeği’nin içtepisel, mantıklı ve kararsız stratejileri mesleki
olgunluk düzeyini istatistikî açıdan anlamlı, bir şekilde yordadığı belirlenmiştir
Birincil Dil | tr; |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 40 Sayı: 40 |